Byznys
27/10/2016 Jaroslav Baďura

Automobilka Tatra vylepšuje hasičské speciály řady Force

Společnost Tatra Trucks nově vylepšila velkokapacitní cisternové stříkačky CAS 30 na podvozku modelové řady Force. Kabina prošla významnou modernizací a nově také tatrovácké hasičské speciály dostávají kotoučové brzdy, což souvisí s jejich zaváděním u vybraných modelů vozidel Tatra.

U hasičských jednotek se stále vyskytují letité velkokapacitní automobilové stříkačky CAS 32 na podvozcích Tatra T815 i T148. Tato vozidla už dosluhují a je potřeba je nahradit.

Proto automobilka Tatra Trucks ve spolupráci se společností THT Polička postavila velkokapacitní hasičský speciál CAS 30 – S3R na moderním podvozku Tatra Force. Stovky těchto nových cisteren už slouží a další budou následovat. Tatra Trucks proto typ neustále vylepšuje a nejnovější změny se týkají kabiny a brzd.

Vozidla Tatra Force CAS 30 – S3R se řadí mezi těžké automobilové cisterny určené k požárním zásahům vodou i pěnou. Lze je úspěšně použít jak v běžné požární službě, tak v chemických závodech, rafinériích, ve skladech hořlavých látek, na letištích a všude tam, kde je vysoké riziko požárního nebezpečí.

Tyto hasičské speciály se vyznačují vedle standardního plně pneumaticky odpruženého originálního podvozku s centrální nosnou rourou a nezávislými výkyvnými polonápravami i velmi nízkou kabinou, která pojme čtyřčlennou posádku, a velkým objemem převážených hasicích látek.

Nová kabina zvenku i zevnitř 

Právě kabina doznala změny nejen v technologii výroby, ale dostala též nový interiér. Původní konstrukce vycházející z technologie svařovaných ohýbaných plechových dílců byla nahrazena vlepováním plochých hliníkových dílů do základní svařované konstrukce z ocelových profilů.

„Změnou konstrukce a technologie výroby došlo ke snížení vlastní hmotnosti kabiny, zvýšení její korozivzdornosti a snížení náročnosti prací při případné opravě,“ uvedl Radomír Smolka, člen představenstva a technický ředitel společnosti Tatra Trucks.

Posádka má lepší výhled z kabiny, která je nyní osazena novým rozměrným čelním sklem z jednoho kusu. Střední sloupek ustoupil do pozadí, čelní sklo je na něj nalepeno, což dovolilo kabinu vybavit třetím středovým stěračem. Stíraná plocha čelního skla je tak o poznání větší.

Kabina disponuje také větší čelní výklopnou kapotou usnadňující přístup k vnitřním konstrukčním skupinám. V interiéru je nyní více prostoru pro posádku, má nové čalounění a nové odkládací prostory. Zcela nová je přístrojová deska zhotovená z odolného plastu. Kabina CAS 30 – S3R i dalších hasičských speciálů na bázi řady Tatra Force je opatřena integrovaným 200 mm kompozitním střešním nástavcem.

Ve své základní i zvýšené podobě vyhovuje předpisům ROPS (Roll-Over Protective Systém). Tím, že kabina poskytuje prostor pro řidiče a tři členy posádky vedle sebe v jedné řadě, je CAS 30 – S3R plnohodnotnou náhradou starších cisternových stříkaček CAS 32, kterou žádný jiný výrobce nenabízí.

Kotoučové brzdy poprvé v historii 

Zavedení kotoučových brzd je velmi zásadní inovací. Jde o novinku, která se u těžkých nákladních tater objevuje vůbec poprvé v historii. Kotoučové brzdy, které společnost Tatra Trucks začíná sériově montovat do vybraných modelů včetně vozů obchodní řady Force, přinášejí ještě vyšší úroveň bezpečnosti provozu.

Nový brzdový systém splňuje příslušnou normu EHK, v Tatře jsou schopni nastavit software jeho řídící jednotky podle požadavků zákazníka. Nové brzdy vyvinuté ve spolupráci s renomovanými odborníky v oboru netrpí tzv. vadnutím a jsou vysoce účinné, proto není třeba u vozidel používat retardér, který jinak zvyšuje vlastní váhu vozu, redukuje jeho užitečnou hmotnost a komplikuje celou konstrukci podvozku.

Velkou výhodou u moderních hasičských stříkaček CAS 30 – S3R na podvozku řady Force je nejnižší celková výška vozidla ve své kategorii. Vozidla jsou vybavena systémem změny světlé výšky podvozku a originálním motorem Tatra specifikace Euro V o výkonu 325 kW.

Hasičské speciály na bázi řady Tatra Force mohou být vybaveny manuálně řazenou převodovkou nebo systémem automatického řazení Tatra-Norgren. Tatra Trucks nově do těchto hasičských vozidel montuje i zcela samočinnou převodovkou Allison. Její zástavba byla už ověřena například bezproblémovým provozem stovek komerčních vozů Tatra exportovaných do Austrálie nebo ve vojenských speciálech.

Nyní se tedy uplatní i u hasičských vozů. Novinkou u tatrováckých hasičských speciálů je také ochrana vedení hydraulických okruhů proti sálavému horku.

Sdílejte článek