Byznys
20/12/2017 Jaroslav Baďura

Avion Shoping Park čekají další změny k lepšímu i jedna tajná novinka!

Tomáš Míček vede Avion Shoping Park v Ostravě už déle než rok a půl, ale působí zde již skoro devět let.

„Začínal jsem ve společnosti TESCO u doplňování regálů a vypracoval se tam až na manažerský post. Cítil jsem však, že potřebuji změnu. U IKEA Centres jsem velice spokojený,“ říká Tomáš Míček.

Možná to každý neví, ostravský Avion spadá pod firmu IKEA?
Ano, Avion Shopping Park Ostrava spadá do skupiny IKEA, ale zatímco my se staráme o provoz a pronajímáme obchodní centra, kolegové z obchodního domu IKEA prodávají nábytek.

Do Štědrého večera chybí už jen týden, přichází ty nejhorší dny v obchodech, nebo už se ta návštěvnost mírní?
Kdepak, v tomto týdnu vše kulminuje. Ale zvýšený zájem o předvánoční nakupování začínáme registrovat někdy od poloviny listopadu. Pak jsou tu samozřejmě velice silné adventní víkendy, kdy také chodí zákazníci primárně na vánoční nákupy. Ale ten poslední týden před Vánoci , který nám právě nastal, je úplně nejvytíženější, máme v obchodním centru až šedesát tisíc návštěvníků denně.

Co lidé letos nejvíce nakupují, mění se nějak obecné trendy?
Hitem posledních let je Pandora, zákazníci u prodejny stojí ve frontě, jejich nabídka je populární, vděčná… To je hit, až se někdy divím, co za tím je a proč to tak dobře funguje. Asi mají kromě produktu i skvělý marketing. Ale daří se i dalším našim šperkařům a klenotnictvím.

Co ještě se mění?
Roste třeba obrat cestovních kanceláří, už nyní se prodávají dovolené na první moment, v tomto se trh rychle mění. U zákazníků boduje i exotika, lidé už chtějí odjet za teplem.

O co je trvalý zájem?
Klasika je elektro, máme širokou nabídku elektroprodejen, včetně prodejny iStyle pro milovníky Apple, samozřejmě. Dobře prosperují drogerie a prodejny s kosmetikou, ale také prodejny s dobrým jídlem, pochutinami, dárkovými předměty. Rád bych ale ještě zmínil důležitou věc – dárkové poukázky Avion, které jsou ideálním dárkem od člověka, který už neví, co by blízkým daroval. Ti obdarovaní si pak mohou svobodně vybrat, co se jim nejvíce líbí a na co by si třeba sami nenašetřili. Loni jsme tady jen ve vánočním období prodali více než osm tisíc Avion poukázek! Přijímá je devadesát procent prodejen v celém Avionu.

Všude se mluví o tom, jak stoupá význam i tržby e-shopů, nechává vás to jako pronajímatele kamenných prodejen v klidu?
Nenechává, ale snažíme se to vidět jako příležitost. I když lidé nakupují stále více přes internet, i kamenné prodejny se mohou soustředit na to, aby si u nich mohli zákazníci zboží osahat, prohlédnout, objednat nebo si pro něj po zaplacení přes firemní e-shop do prodejny přijet.

Není to málo?
Ne, my už se delší dobu připravujeme na to, jak konkurovat online nakupování, jak udělat pro zákazníky to, co na internetu nezažijí – aby tady se mohli setkávat, inspirovat se, získat zážitky, které jinde neprožijí. K tomu je zapotřebí kvalitní výběr operátorů s jídlem, kavárny a zábavu. V červnu tohoto roku jsme otevřeli arénu E-MOTION Park Ostrava, kde si lidé mohou zajezdit na elektrických motokárách, a jak je vidět, funguje velmi dobře – v prosinci má nájemce této arény skoro každý den plno na různé firemní akce. Lidé se tady prostě chtějí bavit a spojit zábavu s nákupem.

Kam až to povede? Nedávno tady u vás lidé mohli vyzkoušet virtuální realitu, teď tady lákají k nákupům postavy z filmu Anděl Páně, všude jsou různé nové služby, zábava…
Tak třeba virtuální realita jednou naplno vstoupí do nákupních center, bude jejich součástí. Již nyní se hovoří o tom, co všechno bude umět – digitální obrazovka vás třeba rozpozná u vstupu a ví, kde obvykle nakupujete, nabídne vám slevy a zajímavé akce ve vašich oblíbených obchodech. Vymýšlíme řadu dalších aktivit, které by zde mohly být, nemohu být konkrétní, ale je na co se těšit, bude to unikátní nejen v Ostravě, ale i v celém regionu.

Nepřebije ta zábava okolo samou podstatu nakupování?
Ne, hlavním cílem je motivovat zákazníky, aby přišli a v obchodech nakupovali – ale právě proto musíme vymyslet doplněk, který sem ty zákazníky přivede. Samotný cíl: nakupování, by to přebít nemělo. Lidé obecně řeší svůj čas, dělí ho mezi práci a volný čas – dá se očekávat, že budou chtít mít i k nakupování zábavu, ideálně pod jednou střechou.

V areálu končí rekonstrukční práce, co se dá očekávat v rámci nějakého dalšího rozšiřování?
Ano, dokončujeme rekonstrukci venkovních fasád, aby naše centrum bylo designově sladěno. Ono se totiž rozvíjelo v různých etapách a dobách, chceme, aby vypadalo dobře a jednotně. A ano, plánujeme další projekty, máme ještě v rámci areálu nevyužité pozemky, vzniklo venkovní hřiště, inline dráha, a plánujeme tam i výstavbu něčeho úplně nového, v samé blízkosti nákupního centra. Ale chystáme i změny uvnitř centra, abychom byli lákaví, zajímaví a konkurenceschopní. Budeme dále investovat do zvelebování našeho centra.

Nákupní centrum Futurum bylo otevřeno rok před vámi, jak jste ale pocítili otevření Nové Karoliny?
My jsme v té době dělali rozsáhlou rekonstrukci středové části našeho centra – ten projekt sám o sobě omezil naši návštěvnost. Každopádně návštěvnost našeho centra před rekonstrukcí a otevřením Karoliny je nyní na vyšší úrovni než předtím a dále roste. Dokážeme vedle sebe fungovat, oslovujeme malinko odlišnou cílovou skupinu.

Chybí tady kino, proč tu není?
Už jsou tady v Ostravě dvě, třetí by se asi neuživilo, tohle nyní neřešíme. Měli bychom ho tady rádi, zapadá to do modelu celodenní rodinné zábavy, ale dva hlavní operátoři v tomto byznysu už tady po jednom kině mají a stačí jim to.

Mění se v posledních letech průměrná výše útrat nakupujících?
My tyto informace z prodejen máme, takže můžeme říci, že ta částka roste. Pokud jde o průměrný nákup, tak roste o více procent než je inflace.

Dá se lidem do budoucna nabídnout i něco navíc ohledně služeb? Jako třeba už delší dobu populární balení dárků?
Balení dárků je už standardní služnou v období Vánoc, pak tady máme šatnu, abyste nemuseli chodit v kabátě, máme dílničky pro děti … Letos jsme zřídili internetového poradce pro zákazníky, tento rádce formou magazínu v elektronické podobě na našich webových stránkách www.avion.cz poradí, co ideálně nakoupit. Zákazník se může inspirovat podle kategorií a produktů, které jsou zrovna oblíbené a populární. Do budoucna zvažujeme další formy zajímavých služeb – asistence při nakládání nákupu, možnost objednání odvozu nákupu a podobně. Tohle vše jednou přijde na řadu.

Co povánoční nákupy? Využívají lidé povánočních slev?
Češi obecně jsou velicí fanoušci slev a výprodejů, v posledních letech opravdu startují hned po svátcích výrazné výprodeje produktů, stále více lidí chodí cíleně za těmi nejzajímavějšími slevami. Návštěvnost po svátcích se dá přirovnat k těm předvánočním nákupům – lidé si dají pod stromeček drobnost a pak ve výprodejích koupí něco většího, hodnotnějšího. Nebo zhodnocují ve slevových akcích právě ty naše oblíbené Avion poukázky.

Kdy nastane v nákupním centru klid?
Až koncem ledna a v únoru, jenže už v březnu se blíží Velikonoce a jarní módní novinky, takže vše začíná zase znovu…

Sdílejte článek