Nejnovější zprávy: Důvěra je základ, říká podnikatel roku Pavel Mohelník z Ferritu Řidička (20) srazila muže na přechodu, v ohrožení života jej transportoval vrtulník

Proměny kraje

Blíží se konec papírových jízdenek v Ostravě, vítězí elektronika

​Dopravní podnik Ostrava (DPO) na konci letošního roku zruší prodej papírových jízdenek.

Ilustrační foto: Archiv

Pro podnik je úspornější elektronické placení jízdného, přičemž počet elektronických plateb v Ostravě výrazně roste.

Místo papírových jízdenek, jejichž podíl na počtu všech prodaných jízdenek minulý měsíc činil přes 45 procent, si lidé budou moci v automatech kupovat takzvané kreditní jízdenky. Novinářům to dnes řekl generální ředitel DPO Daniel Morys.

Cestující v Ostravě mohou za jízdu elektronicky platit bezkontaktní platební kartou nebo prostřednictvím karty ODISka. Systém placení platební kartou byl v Ostravě první v Česku. Funguje už více než dva roky, a to bez nutnosti tisknout jízdenku.

Cestující nemusí předem znát tarify ani přestupní zóny, systém vždy vypočítá, jaká jízdenka je pro něj nejvýhodnější. Jízdenku si lze koupit také SMS zprávou a od března to bude možné i prostřednictvím nové aplikace.

V roce 2016 cestující elektronicky zaplatili v Ostravě celkem přes 499.000 jízdenek a tržby za ně činily 9,1 milionu korun. V roce 2017 to bylo 2,18 milionu jízdenek a tržby přes 39,5 milionu a loni už téměř 3,8 milionu plateb a tržby 68 milionu korun.

V loňském prosinci počet elektronických plateb za krátkodobé jízdné v ostravské MHD poprvé převýšil prodej papírových jízdenek. Cestující v tomto měsíci zaplatili elektronicky přes 516.000 jízd za více než 9,44 milionu korun, zatímco papírových jízdenek použili necelých 428.000 za více než 7,2 milionu korun. Dopravní podnik Ostrava (DPO) očekává, že elektronických plateb jízdného bude dál přibývat.

Ředitel řekl, že placení jízdenek elektronicky není pro podnik efektivní jen ekonomicky, ale je i ekologické. Tisk, prodej a údržba systému papírových jízdenek stojí každý rok zhruba 20 milionů korun, zatímco náklady na kreditní jízdenky se odhadují jen na několik milionů korun.

"Tím plánem, že papírové jízdenky už nebudeme používat v systému městské hromadné dopravy, ušetříme několik desítek milionů ročně. Za takovou roční úsporu si můžeme koupit třeba i jeden elektrobus," řekl Morys.

DPO plánuje, že papírové jízdenky se v Ostravě přestanou prodávat 31. prosince. Koupené jízdenky budou moci cestující použít do konce března 2020, pak z vozů MHD jejich označovače zmizí.

Už od září ale budou na hlavních zastávkách automaty, ve kterých si budou moci cestující za hotovost nebo kartou koupit kreditní jízdenky. Lidé za ně budou moci zaplatit korunami nebo eury.

Nebude ovšem možné koupit si kreditní jízdenku pouze v hodnotě jedné jízdy. "Předpokládáme, že minimální cena kreditní jízdenky bude 100 korun a bude nabita na pět jízd. Dneska to odpovídá tomu, že jedna jízda je dvacetikorunová jízdenka," řekl Morys. Jednou kreditní kartou bude moci cestující na terminálu ve vozidle zaplatit i více jízdenek, třeba pro sebe a děti.

"Ruku v ruce s touto změnou bude i popularizace plateb v nové aplikaci dopravního podniku. My v březnu určitě představíme novou plnohodnotnou aplikaci, kde bude možné taktéž provádět elektronické platby," řekl Morys.

Foto dne