Nejnovější zprávy: Chytrá myšlenka: Měření znečištění nové generace Chytrá myšlenka: Aplikace, která v botě hlídá chůzi i běh

Proměny kraje

​Cestující si musí zvyknout na nové jízdní řády. Budou ale jezdit pohodlněji

Cestující, kteří jsou zvyklí jezdit autobusy v Moravskoslezském kraji, se mohou těšit na pohodlnější autobusy, ale musí si zvyknout na spoustu změn v jízdních řádech.

Ilustrační foto: Archiv

Ty se nejvíce dotknou Novojičínska. V oblasti Bílé zase začne fungovat novinka v podobě autobusu na zavolání.

Nové jízdní řády začnou platit od 9. prosince. Moravskoslezský kraj je připravil tak, aby se cestující dopravovali rychleji a efektivněji mezi jednotlivými městy a obcemi.

„Změnila se asi třetina jízdních řádů v rámci celého Moravskoslezského kraje. Ne všechny změny jsou zásadní. Někde se jedná třeba jen o změny v rámci spojů, aby na sebe lépe navazovaly, ať už na autobusy nebo vlaky,“ uvedl Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS.

„Na Novojičínsku jsou změny většího rázu. Některé spoje jsme i zrušili, a sice ty, které vykazovaly nízké vytížení. Na druhou stranu jsme v této oblasti hodně spojů posílili. Výrazně je posílena doprava mezi Frýdkem-Místkem a Novým Jičínem a také v oblasti Nového Jičína, a to nejen ve špičky, ale také v dopoledních či večerních hodinách i o víkendech,“ pokračoval s tím, že autobusy v této části kraje budou jezdit i tam, kde dříve nejezdily vůbec. „V této oblasti tak došlo k několika pozitivním změnám,“ konstatoval.

Na Novojičínsku pomůže i speciální skládačka, leporelo

Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka upozornil na to, že od 9. prosince dochází k dílčím změnám jízdních řádů autobusů ve všech dopravních oblastech v kraji.

Na mnoha místech se změní organizace linek i jejich číslování. „Všechny změny jsme v předstihu projednali s vedením obcí a měst, kterých se to týká, a požádali jsme je, aby nové jízdní řády zveřejnili. Podrobné informace o změnách lidem poskytnou zaměstnanci společnosti Koordinátor ODIS, která je klíčovým aktérem v integrované veřejné dopravě,“ řekl Unucka.

Doporučil cestujícím, aby se včas se změnami v autobusové dopravě seznámili. „Předejdou tak nepříjemným situacím. Může se totiž stát, že autobus, kterým byli zvyklí několik let pravidelně jezdit, teď přijede třeba o pět minut dříve, a oni zůstanou bezprizorně stát na zastávce a nestihnou přijet včas do práce nebo k lékaři. Takže ‚klikejte‘ na www.kodis.cz,“ vyzval cestující.

„Se všemi jízdními řády byli seznámeni všichni starostové v horizontu několika měsíců dopředu. Měli k nim i celou řadu připomínek, se kterými jsme se snažili vypořádat. Pokud to šlo, tak jsme některé věci i změnili. Nyní jízdní řády nabydou platnosti a účinnosti,“ doplnil Stejskal.

Na Novojičínsku, kde jsou výraznější změny v jízdních řádech, mají připravenu speciální skládačku, leporelo. „Bude k dispozici na prodejních místech i u řidičů v autobusech. Kdo bude chtít, může si vzít tento materiál a podrobněji si ho prostudovat. Pokud cestující byli vnímaví, tak měli možnost dozvědět se o nových změnách. Někteří už nám i psali, že se jim to nebo ono nelíbí. Samozřejmě, že každá změna chce určitý čas, než si na ni lidé zvyknou. Pokud zjistíme, že některé věci nefungují tak, jak by měly, jsme připravení je změnit, ale uvážlivě,“ podotkl Stejskal.

Jakub Unucka připustil, že tolik změn způsobí mnohým lidem, hlavně ze začátku, než si na nové jízdní řády zvyknou, problémy. „Proto bude na KODISu sedět jakýsi krizový štáb, který bude k dispozici na telefonu a bude cestujícím radit, jak se mohou dostat z jednoho místa do druhého, pokud jim nějaký spoj ujede,“ ubezpečil.

Padesát zastávek bude osázeno QR kódy

V autobusové dopravě dochází k zavedení jedné novinky, která doposud nefungovala v Moravskoslezském kraji, a sice autobusu na zavolání.

„Není to klasický taxík, ale autobus poptávaný na základě telefonické objednávky. Existuje už v Královehradeckém, Plzeňském či Jihočeském kraji, a sice v oblastech, kde je chabá vytíženost, ale je třeba z nějakých důvodů nabízet veřejnou dopravu i v těchto místech,“ popsal Stejskal s tím, že pokusně tuto novinku zavedli pro část linky 348 z Bílé na Bumbálku a pro linku 349 z Bílé na Konečnou.

„Jsou to spoje nové a budou jezdit podle toho, jestli o ně budou mít cestující zájem. Pokud budou chtít, aby autobus přijel, zavolají si o něj. Když nebude nikdo volat, autobus tak nepojede dále zbytečně prázdný a ušetří tak za naftu,“ vysvětlil Stejskal.

„V praxi to bude fungovat tak, že když někdo pojede z Ostravice, tak autobus má řádnou trasu na Bílou, ale pokud si dotyčný koupí lístek až na Bumbálku, zaveze ho až tam. Pokud ale bude chtít jet z Bumbálky zpátky směrem na Ostravici, musí si o spoj zavolat nejpozději 40 minut před uvedeným odjezdem v jízdním řádu,“ ujasnil.

Další novinku představují QR kódy, kterými bude osázeno padesát zastávek mezi Ostravou a Mošnovem. „Přes QR kód cestující získají do mobilu přesné informace o daném spoji. Zobrazí se jim také údaje o případném zpoždění. Uvidí zkrátka stejné informace, které jsou vidět na elektronických panelech,“ popsal Stejskal. „Připlatili jsme si i službu, abychom věděli, kolik nasnímání ze které zastávky bylo, abychom dokázali vyhodnotit, kde lidé tuto službu využívají hodně a kde naopak málo. Na základě toho se rozhodneme, zda QR kódy osadíme i další zastávky v kraji,“ nastínil.

Na změny v jízdních řádech si lidé budou muset nějakou dobu zvykat. Všichni ale jistě rádi přivítají nové autobusy, které začnou v kraji jezdit.

„Lidé už do nich nebudou muset nastupovat po schodech, protože jsou nízkopodlažní. Navíc si v nich mohou nabít mobilní telefony a prostřednictvím wifi se připojit k internetu a přečíst si tak třeba zprávy. Vzhledem k tomu, že mnoho autobusů bude jezdit na CNG, budou také šetrnější k životnímu prostředí,“ uzavřel Unucka.

Foto dne