Byznys
06/11/2016 Jaroslav Baďura

Chceme změnit dodavatele energií, ale je to problém, stěžují si domácnosti

Společnost eCENTRE od 1. října 2016 zastupuje na základě pověření jednotlivé domácnosti, které se rozhodly ušetřit peníze změnou dodavatele energií. Vlivem obstrukcí ze strany stávajících dodavatelů však ceny z aukcí lidé mnohdy nemohou využít.

Dodavatelé porušují energetický zákon a znesnadňují tak lidem změnit dodavatele. Na Energetický regulační úřad (ERÚ) směřují první hromadné stížnosti na omezování práva spotřebitele.

Až v momentě, kdy se domácnost rozhodne změnit svého dodavatele energií, často zjišťuje, jak náročný krok to může být.

„V evropských zemích není výjimkou, že přímo na vyúčtování najdete datum ukončení dodávek. To je zcela zásadní údaj pro to, aby domácnost mohla ukončit smlouvu s dodavatelem energie. U nás tento údaj není dohledatelný často ani ve smlouvě. Až od ledna 2016 díky novele energetického zákona jsou dodavatelé povinni datum ukončení dodávek sdělit, ale až v momentě, kdy klient již podá výpověď,“ uvádí Alice Mazurková, ředitelka marketingu a komunikace společnosti eCENTRE.

Právě kvůli obstrukcím ze strany dodavatelů vůči domácnostem, jakožto jednotlivcům, se nezávislá aukční síň eCENTRE rozhodla zastupovat své klienty nejen při licitování cen a podmínek v aukci, ale už při zajišťování potřebných podkladů a informací, aby se klienti do aukce vůbec mohli zapojit.

„Dříve si lidé museli sami vyžádat například opis smlouvy, nebo si složitě zjišťovat právě datum ukončení dodávek. Teď už nemusí. Převzali jsme veškerou zodpovědnost na naši společnost a při jednání s dodavateli zastupujeme tisíce klientů,“ vysvětluje Alice Mazurková.

Od začátku října společnost eCENTRE realizuje podávání výpovědí smluv dodavatelům energií s žádostí o neprodlené sdělení data ukončení dodávek. Dodavatelé však ukončení smlouvy protahují a 326 výpovědí akceptováno dosud nebylo.

„Spotřebitelé se tak dostávají do časové tísně a rizika, kdy v důsledku neposkytnutí informace o datu ukončení dodávek nebudou schopni změnit dodavatele, dojde k prolongaci smlouvy, a ke vzniku újmy na straně spotřebitele,“ uvádí se v hromadné stížnosti podané na Energetický regulační úřad.

„Už dlouho tyto praktiky sledujeme a snažíme se pomáhat klientům najít cestu. Díky nové službě máme přehled reakcí každého z dodavatelů. Ani my, ani naši klienti se nechceme spokojit se stavem, který na trhu energií je, a proto jsme podali na Energeticky regulační úřad hromadné stížnosti na dodavatele, kteří úmyslně oddalují akceptaci výpovědi ze smlouvy a omezují tak práva spotřebitelů,“ doplňuje Alice Mazurková.

V České republice je 4,4 milionů domácností a přes 1 milion firem a organizací. Celkově to představuje 8 071 345 odběrných míst energií. Z toho v loňském roce jen 455 518 odběrných míst, tedy necelých 6 % změnilo dodavatele energií. Pro porovnání: ve Velké Británii už změnilo svého dodavatele 63 % zákazníků.

V zatím poslední, říjnové e-aukci byla dosažena průměrná úspora u elektřiny 30,48 %, u zemního plynu neuvěřitelných 42,99 %. Průměrně domácnosti v aukci ušetří kolem 8 tisíc korun za elektřinu a až 15 tisíc korun za zemní plyn za dva roky.

Sdílejte článek