Byznys
19/06/2018 ČTK

Do konce roku má v Ostravě jezdit 26 nových tramvají Stadler nOVA

Do konce roku by mělo být v Ostravě v provozu 26 tramvají Tango NF2 nOVA, které pro Dopravní podnik Ostrava (DPO) vyrábí v Polsku švýcarská firma Stadler.

Novinářům to dnes řekl generální ředitel DPO Daniel Morys. Podnik tramvaj vystavuje na veletrhu drážní techniky Czech Raildays, který dnes začal v Ostravě a na kterém si lidé poprvé mohou tramvaj prohlédnout i zevnitř.

"V tuto chvíli nová tramvaj najíždí prvních 10.000 kilometrů, které má najet ještě bez zátěže. Dalších 10.000 kilometrů má najíždět se zátěží a následně bude nasazena na běžné linky a bude testována přímo v provozu s cestujícími," řekl Morys.

I s cestujícími by podle něj měla první tramvaj vyjet do ostravských ulic v srpnu. Nejprve bude jezdit jeden vůz a poté, co ujede ve zkušebním provozu předepsaný počet kilometrů, přibudou k němu na dalších linkách další. Podnik si objednal 40 těchto tramvají.

Posledních 14 vozů má firma dodat v příštím roce, a to v každém z prvních sedmi měsíců dva. Jedna tramvaj stojí zhruba 28,5 milionu korun, celková hodnota zakázky je tak přes miliardu.

Podnik podle ředitele díky tramvajím výrazně omladí svůj vozový park. Pro cestující i řidiče je podle něj jízda ale i výrazně pohodlnější. "Je to znát nejen na její tichosti. Každý, kdo se tramvají sveze, se velmi brzy přesvědčí na vlastní kůži," řekl Morys.

Tramvaj může najednou přepravovat téměř 190 cestujících. Je plně klimatizovaná, včetně kabiny řidiče, má kamerovým systém, USB konektory nebo moderní sedadla. Má i několik bezpečnostních prvků k ochraně řidičů i chodců. Podnik chce nové vozy nasazovat hlavně na nejvytíženějších linkách.

Při zkušebních jízdách se ale ukázalo, že několika místy tramvaj neprojede. Podle ředitele je to proto, že některé zastávky nevyhovují normám. Zastávky se už upravují.

"V tuto chvíli neregistrujeme žádné zásadní problémy. Připouštím, že pokud projedeme kompletně celou trať, můžeme narazit na místa, kde úprava třeba nástupních ostrůvků bude nutná," řekl Morys.

Někde podle něj můžou způsobit problém i zvlněné koleje. "Vlastně nám to definuje i priority v opravách a údržbě kolejové cesty. Proto se zkoušky dělají, abychom věděli, kde a jak obnovit a vylepšit trať," řekl ředitel.

Mezinárodního veletrhu Czech Raildays se účastní rekordních 205 vystavovatelů. Vedle novinek, jakými jsou například speciální vůz MUV 75 nebo měřicí drezína MMD 2 ve vozovém parku Správy železniční dopravní cesty, jsou velkými lákadly i historické vozy.

Lidé si mohou prohlédnout renovovanou lokomotivu E 499.0042 "Bobina" nebo salonní vagon prezidenta T.G. Masaryka. Veletrh se koná do 21. června v areálu nákladového nádraží železniční stanice Ostrava hlavní nádraží.

Sdílejte článek