Nejnovější zprávy: Nový podnik v Ostravě s neobvyklým konceptem: Hunter Coffee & Saloon Fotbalisté MFK Vítkovice potěšili před svátky nemocné děti

Společnost

Do Opavy se vrátí legendární autobus Praga

​Městská autobusová doprava v Opavě má letos již 70 let, ačkoli ve skutečnosti je její historie ještě o něco delší.

Foto: Ondřej Opršal

Poprvé totiž vyjely autobusy už v období druhé světové války, kdy však Opava (coby město na sudetském území) náležela k Německé říši. Válečný provoz navíc neměl dlouhého trvání.

Autobusy byly za války zvoleny jako doplněk tramvajové dopravy, u níž se nepodařilo po dlouhá léta docílit prodloužení do Kylešovic. Doprava městskými autobusy byla zahájena dne 20. 4. 1941 – v den Hitlerových narozenin.

Pro provoz mělo město dva autobusy (typů Tatra 24 a Škoda 505), které byly oba odkoupeny jako ojeté a svá nejlepší léta v provozu měly již za sebou. Ačkoli vedení města slibovalo, že se autobusová doprava dočká dalšího rozvoje, ve válečných podmínkách zůstalo toto přání nesplněným snem.

Přibyly sice další linky do okolí Opavy, provoz na nich byl ale sporadický a pro obsluhu všech musely postačovat jen ony dva staré autobusy, které byly v roce 1943 přestavěny na pohon dřevoplynem.

V roce 1945 byly oba autobusy odvlečeny ustupující německou armádou (což byl naprostý běžný postup při ústupu z kteréhokoli okupovaného území) a do Opavy se už nikdy nevrátily. Městská doprava v Opavě se v důsledku osvobozovacích bojů úplně zastavila.

Teprve v roce 1947 se podařilo obnovit provoz tramvajové sítě a o rok později (18. 1. 1948) vyjely do Kylešovic opět i autobusy na lince označené číslem 4. Tentokrát šlo již o provoz pod československou správou.

Prvními opavskými městskými autobusy v roce 1948 byly svého času velmi úspěšné vozy typu Praga RND. Ty vznikaly nástavbou karoserie na podvozek nákladního auta téhož typu, přičemž od roku 1933 do roku 1955 mělo vzniknout okolo 3 700 autobusů ve verzích Praga RN (benzinové provedení) a RND (dieselové provedení). V roce 1948 získala Opava dva tyto autobusy, později dokoupila další tři vozidla.

Jedno z nich se dostalo do města jako ojeté z Ostravy. V provozu se tyto vozy udržely v bývalém hlavním městě českého Slezska až do poloviny 60. let (poslední vůz byl vyřazen až v roce 1965).

V letošním roce se jeden autobus Praga RND do Opavy opět vrátí. Stane se tak při příležitosti rozlučkové akce s končícími legendárními trolejbusy Škoda 14 Tr, která se bude konat dne 10. 11. 2018.

Pořadatelé plánují autobus nasadit na vybrané spoje linky s pracovním označením A2, jež spojí areál vozovny v Kylešovicích se zámkem v Raduni, kde budou mít cestující se zvláštní celodenní jízdenkou možnost navštívit mimořádnou prohlídku zámku po novém prohlídkovém okruhu po nejstarších částech zámku, který bude plně zpřístupněn veřejnosti až v květnu 2019.

V časech mezi spoji bude možné autobus obdivovat v areálu vozovny v Kylešovicích společně s historickou tramvají opavského Dopravního podniku a dalšími historickými a současnými vozidly.

Foto dne