Byznys
03/05/2019 Tomáš Svoboda

Exkluzivně v Magazínu PATRIOT: Letiště má šanci

Generální ředitel letiště Leoše Janáčka v Ostravě Jaromír Radkovský stojí nohama na zemi. Ví, že letiště má problémy, ale zároveň vidí v jeho rozvoji potenciál. Zejména o tom mluvil v exkluzivním rozhovoru pro květnové vydání Magazínu PATRIOT.

Ve funkci je dva roky, ale jako pilot soukromého letadla lítá na ostravském letišti již několik let, a tak jej dobře zná. „A mimochodem, ostravské letiště bylo před lety mým úplně prvním zaměstnavatelem po vysoké škole, jen s tím rozdílem, že tenkrát to bylo letiště vojenské,“ říká Jaromír Radkovský.

Když člověk sleduje některá média, může mít pocit, jako by letiště v Mošnově umíralo. Je to správný pocit, pane řediteli?
To je velmi komplikovaná otázka. Pro lidi zvenčí je důležité, že počet pravidelných linek klesá. Ale celkové množství přepravených cestujících za poslední dva roky narostl o 46 procent. Vím, že nám někteří vyčítají, že se jedná hlavně o takzvané charterové, dovolenkové destinace. Ale upřímně si řekněme – to je právě to, po čem je největší hlad. Lidé chtějí za vydělané peníze cestovat na dovolenou. Po celý rok je velká poptávka hlavně po dovolenkových destinacích. Co se týče pravidelných linek, tak těch tu mnoho není. A do budoucna myslím, že ani mnoho nebude.

Proč?
Myslím, že náš region zatím není zvyklý cestovat. Šance rozlítat letiště nízkonákladovými linkami se bohužel zaspala před deseti lety, kdy se nízkonákladové společnosti na trhu teprve etablovaly a hledaly, kde a jak by začaly provozovat svou činnost. V té době vedení kraje a vedení letiště nízkonákladové přepravce nechtělo.

Je to opravdu tak, že se tehdy zaspalo, a kdyby se tehdy udělalo víc, bylo by letiště dnes na úrovni Katovic? Nebo je to dáno i jinými aspekty, třeba že Poláci také mnohem více cestují?
Obojí. Nízkonákladové společnosti Katovice rozlétaly. A další věc je ta, že Poláků je čtyřikrát víc a v regionu Katovic bydlí okolo šesti milionů lidí. V Moravskoslezském kraji je zhruba jeden a půl milionu lidí, ale upřímně řečeno – dopravní obslužnost k letišti Ostrava je poměrně komplikovaná a v reálu jsou dojezdové časy například vlakem poměrně dlouhé. Podstatné ale je, že když se před lety uvažovalo, kde nízkonákladové společnosti budou bázovat letadla, tak vedení a kraj mělo představu, že k nám budou létat společnosti Air France a Lufthansa. Ale tehdy byl celý letecký byznys postavený jinak a za těch deset let se mnoho změnilo. Druhá největší letecká společnost v rámci Evropy je Ryanair – společnost, o které před lety každý pochyboval. Před Ryanairem zůstává opravdu už jen Lufthansa. Pro zajímavost – Ryainar, kdysi malá společnost zaměřená na takzvané baťůžkáře, má dnes denně dva tisíce letů.

Celý rozhovor Jaromíra Radkovského s šéfredaktorem Magazínu PATRIOT Jaroslavem Baďurou si můžete přečíst v květnovém Magazínu PATRIOT, který opět přinese originální a inspirativní reportáže, rozhovory a články o lidech z našeho kraje.

Předplatné časopisu nebo jednotlivé vydání lze jednoduše objednat přímo na webu.
Sdílejte článek