Nejnovější zprávy: Hokejisté Vítkovic opět ukázali sílu! Chomutov porazili 4:2 Unikátní alej v Radkově bude žít dál. Doplnily ji nové lípy

Byznys

Firma Airmobis vyvíjí v Ostravě nákladní aerodynamické bezpilotní letouny

Airmobis je mezinárodní inženýrská kancelář. Poskytuje aerodynamické výpočty evropským i světovým výrobcům letadel a zároveň vyvíjí nákladní bezpilotní letoun – Condor.

Etienne Vandame. Foto: Airmobis

Tento technologický produkt obsahuje škálovatelnou technologii pro vertikální let a přistání. Výhodou vyvíjené technologie je možnost aplikace od nákladních dronů až po klasické dopravní letouny.

Od května 2018 má technologický start-up Airmobis pobočku také v Moravskoslezském inovačním centru Ostrava (MSIC). O tom, jak se firma rozvíjí, jaké jsou její vize a jaké to je řídit zaměstnance na dálku jsme si povídali s jejím zakladatelem Etiennem Vandamem.

Etienne, s jakou vizí jste založil Airmobis?
Airmobis je výsledkem dlouhodobého zrání a vývoje. Po deseti letech konzultantské činnosti pro letecké výrobce v České republice i v zahraničí, jsem chtěl mít svůj vlastní projekt. Jsem aerodynamik a mým cílem je posouvat hranice fyziky. Hnacím motorem naší práce je ale také ohleduplnost k prostředí, ve kterém žijeme. Není možné do nekonečna budovat infrastrukturu a zastavovat úrodnou půdu. Na přepravu potřebujeme stroje, které budou flexibilní, spolehlivé a výkonné. A to je naše hlavní vize, takový létací stroj vyvinout.

Nazýváte váš produkt létacím strojem, proč?
Condor, jak se náš produkt nazývá je nákladní dron, ale nebude vypadat tak, jak jsme zvyklí, nebude to kvadrakoptéra, kterou běžně vídáme v supermarketech. Naší hlavní výhodou je to, že jsme inženýrská kancelář zaměřená na aerodynamiku, a právě na aerodynamice je náš stroj postavený. Dnešní technologický pokrok zejména ve vývoji pohonných jednotek a materiálů nabízí možnost nahlédnout na letectví z jiných perspektiv, než jsme byli dosud zvyklí.

A v čem se liší od klasických dronů (kvadrakoptér), které už běžně vídáme ve vzduchu?
Kvadrakoptéry fungují pouze díky výkonu motorů. V tom jsou jejich limity, co se týká doletu, hmotnosti a spolehlivosti. Stroj, který vyvíjíme bude mít aerodynamickou štíhlost, to znamená nižší spotřebu energie na kilometr a možnost doklouzat v případě poruchy pohonné jednotky.

Na jaké trhy se zaměřujete?
Jsme zaměřeni na země s velkou rozlohou a málo vyvinutou infrastrukturou jako je Afrika, Čína, Austrálie, Jižní Amerika, Kanada. Nabízíme alternativu pro přepravu lehčího zboží například o hmotnosti 30 kg. Takové zboží do těžce přístupných podmínek nebo do vzdálených ostrovních destinací může dnes přepravovat pouze helikoptéra, což je velmi nákladné a neefektivní pro menší, ale cenné náklady jako jsou léky nebo krev.

Vaše firma sídlí v Kunovicích u Uherského Hradiště, co vás přivedlo k tomu ji rozšířit právě do Moravskoslezského inovačního centra v Ostravě?
O vašem inkubátoru jsem se dozvěděl díky členství v Moravském leteckém klastru. Jeho manažer, Petr Tomášek, mi tuto možnost doporučil. Důležitou roli pro nás hrálo zejména to, že zde sídlí další technologické start-upy, které jsou pečlivě vybírány s důrazem na využití špičkových technologií. Zároveň zde vzniká a rozvíjí se mladá podnikatelská komunita. Tyto dva faktory ovlivnily naše rozhodnutí rozšířit podnikání do Ostravy. Byl jsem také mile překvapen příjemným jednáním interního manažerského týmu.

Jaké očekáváte přínosy pracoviště v MSIC?
Potřebujeme zejména lidi s odborností. Česká republika paradoxně trpí svým úspěchem. Umíte skvěle vyrábět, jste dobří inženýři, a právě proto nemáte dostatek lidí. Vyškolit kvalifikovaného odborníka je dlouhodobý proces. Proto vítáme možnost být ve špičkovém inkubátoru a v přímém kontaktu s univerzitou, se kterou plánujeme v budoucnosti spolupracovat. Netajíme se tím, že hledáme mladé talenty. Navíc propojení vzdělání s praxí považuji za klíčové. Ve Francii, odkud pocházím a kde jsem studoval, to takto běžně funguje. Jedině vzájemnou aktivní interakcí a komunikací se můžeme posunovat dopředu a vyprofilovat talenty s kvalitní specializací. Co se naučíte, musíte umět aplikovat. Synergie pro mě není prázdné slovo, je to synonymum technologického pokroku a dynamiky.

A vy sám neuvažujete, že byste se do Ostravy přestěhoval?
Mně a mé rodině vyhovuje život v Uherském Hradišti, klidném menším městě. Jedná se o region se silnou leteckou tradicí a množstvím úspěšných leteckých a strojírenských firem, se kterými spolupracuji. S kolegy jsem zvyklý pracovat i na dálku, což není v dnešní době problém. Navíc ne každý je ochotný se kvůli práci stěhovat, proto se snažíme být ve firmě flexibilní a reagovat na požadavky a životní styl našich zaměstnanců. Respekt k jedinečnosti a pohodlí lidí ve firmě je klíčovou součástí naší firemní kultury. Chceme vytvářet podmínky, ve kterých se budou cítit dobře, proto nemáme problém mít více kanceláří a díky tomu zaměstnávat více kvalifikovaných lidí.

Co bude předmětem hlavní činnosti v MSIC?
Cíl je vytvořit oddělení pro numerickou metodu, aerodynamickou simulaci (tzv. CFD metoda), na výpočet letových vlastností a hydrodynamiku.

Kolik lidí plánujete zaměstnat?
Zatím začínáme, takže uvidíme, jaké odborníky zde najdeme. Počítáme se zapojením studentů na konkrétní úkoly, už teď vítáme životopisy nadšenců do letectví nebo programátory. Kromě našeho projektu Condor, mohou pracovat pro výrobce letadel po celém světě.

Foto dne