Kultura
18/04/2024 Jaroslav Baďura

Komorní uskupení Janáčkovy filharmonie Ostrava zahrálo v sedmnácti koncertních sálech napříč Německem

Koncert v Lázeňském domě Fiskina, Fischen. Foto: se souhlasem JFO

Sedmnáct koncertů v devatenácti dnech a k tomu zhruba pět tisíc procestovaných kilometrů.

Komorní uskupení Janáčkovy filharmonie Ostrava, složené ze členů Janáčkova komorního orchestru a hostů, se v březnu vydalo na turné po Německu a posluchačům spolu se sólisty Gáborem Boldoczkim (trubka) a Elly Suh (housle) představilo ve dvou rozdílných programech hudbu francouzského a německého baroka. Díky úpravám původních notových partů a preciznímu nastudování všech skladeb se tak posluchači v sedmnácti městech napříč Německem mohli přenést nejen do období francouzského krále Ludvíka XV.

Na cestě strávili skoro padesát hodin. Zemi našeho západního souseda projeli od jihu až po severozápad a koncertovali v sedmnácti různých koncertních sálech. „Turné začínalo v Landshutu, poté se ansámbl přesouval dále od našich hranic přes zámek v Dachau a blíže k Mnichovu. Pak turné pokračovalo k holandským hranicím a poslední koncertní zastávka byla dokonce až u hranic se Švýcarskem, jen kousek od Basileje,“ přibližuje koncertní cesty Komorního uskupení JFO ředitel Janáčkovy filharmonie Jan Žemla s tím, že třítýdenní turné domlouvalo vedení JFO s pořadatelskou agenturou se zhruba tříletým předstihem. Rozdílnost koncertních sálů pak kladla vysoké nároky na manažera orchestru, který měl během turné za úkol postarat se o kvalitní zázemí pro hráče nejen v zákulisí, ale i na pódiu. „Naladit se na atmosféru a akustiku každého sálu je poměrně důležitý proces. Například sál v Pullachu disponuje více divadelním než koncertním prostorem, proto s pořadateli přímo na místě vždy ještě řešíme třeba osvětlení pódia tak, aby vyhovovalo nejen atmosféře koncertu, ale i hráčům samotným,“ vysvětluje manažer orchestru Petr Dvořák.

Dva programy se dvěma špičkovými sólisty

V rámci koncertní šňůry se Komorní uskupení JFO představilo se dvěma rozdílnými programy a dvěma různými sólisty. „První program vycházel ze společného koncertu s Gáborem Boldoczkim, předním světovým trumpetistou, který měl premiéru na konci února v ostravském Vesmíru v rámci Komorního cyklu K a zaměřoval se na hudbu francouzského baroka,“ říká Petr Dvořák s tím, že si Boldoczki nechal původní partitury vybraných skladeb upravit, aby je vůbec bylo možné na trubku a křídlovku hrát.


Gábor Boldoczki a Komorní uskupení JFO, Blaibach. Foto: se souhlasem JFO

„Barokní hudba s tímto nástrojem totiž nepočítá. Původní party byly napsány pro smyčcové nástroje a cembalo,“ doplňuje Dvořák. S Boldoczkim odehrál orchestr v Německu celkem šest koncertů, dalších jedenáct pak s korejsko-americkou houslistkou Elly Suh, s níž se zase ponořili do hudby baroka německého. „Původně jsme tento program připravovali s japonskou houslistkou Moné Hattori, ta však zhruba tři týdny před startem turné musela z vážných zdravotních důvodů odstoupit,“ vysvětluje Dvořák. Pořadatelská agentura tak nakonec do projektu obsadila právě osobitou Elly Suh.

Interpretace staré hudby na moderní nástroje i hraní vestoje

Velkou výzvou pro uměleckého vedoucího komorního orchestru a zároveň koncertního mistra a prvního houslistu JFO Jakuba Černohorského byla příprava programu obou koncertů. Jeho úkolem totiž bylo dohlédnout na jednotnost notového materiálu a připravit celý ansámbl na interpretaci staré hudby tak, aby byla ve spolupráci se sólisty provedena co nejvěrohodněji. „Hrát starou hudbu na moderní nástroje není jednoduchý úkol. Nástroje se od té doby změnily, například střevové struny nahradily struny kovové a syntetické a barokní smyčce se už většinou na moderní nástroje nepoužívají. Proto jsme museli během přípravy tyto handicapy vykompenzovat tak, abychom se technicky od autentického zvuku barokního ansáblu příliš nevzdálili. Party bylo také třeba hudebně přepracovat a sjednotit z hlediska frází tak, aby


Elly Suh a Komorní uskupení JFO, Fulda. Foto: se souhlasem JFO

korespondovaly s hudební estetikou německého a francouzského barokního stylu,“ vysvětluje Jakub Černohorský. Samotná interpretace skladeb barokních hudebních skladatelů bez klasického dirigenta zároveň klade velké nároky na všechny hráče. „Považuji za důležité, aby se hráči v rámci ansáblu hudebně vnímali podobně jako např. ve smyčcovém kvartetu. Pouze tak můžeme docílit organického celku a vzájemně na sebe reagovat, což celkovému provedení dodává tolik důležitou dynamiku,“ doplňuje Černohorský s tím, že tedy všichni hráči, kromě cembalisty, violoncellistů a kontrabasisty, odehráli velmi náročné dvouhodinové koncerty vestoje. Odměnou jim pak byl potlesk vyprodaných sálů. „Německé publikum má v sobě dlouho zakořeněnou tradici poslechu klasické hudby, což je zejména u koncertů komorního typu velmi znát. Posluchači přesně vědí, kdy mají tleskat a jak se na koncertech chovat, pečlivě studují také připravený program,“ upřesňuje Petr Dvořák.

Zahraniční turné patří mezi klíčové aktivity Janáčkovy filharmonie Ostrava

Janáčkova filharmonie Ostrava, nebo její komorní uskupení, vyráží na zahraniční turné a koncerty pravidelně. V roce 2023 absolvoval orchestr dvoutýdenní turné po Japonsku, v sedmdesáté koncertní sezóně navíc opakovaně vystoupil v polské Cavatina Hall. O interpretačních kvalitách JFO svědčí mimo jiné opakující se pozvánky zahraničních koncertních a pořadatelských agentur. „Zahraniční koncertní činnost je pro nás nejen prestižní záležitostí, která zvyšuje renomé našeho orchestru, ale je také cestou k získání nových zkušeností prostřednictvím vystupování v nejrůznějších koncertních sálech i udržování či navazování cenných kontaktů,“ uzavírá ředitel JFO Jan Žemla. V nejbližší době se tak ostravská filharmonie za hranicemi naší země představí na konci dubna v rámci festivalu Allegretto v Žilině nebo ve vídeňském Musikvereinu, kam v červnu zamíří i s klavírním virtuosem Lukášem Vondráčkem.

Sdílejte článek