Proměny kraje
15/01/2019 Jan Smekal

​Kraj opraví 80 kilometrů silnic i 12 mostů. Nejvíce uzavírek bude o prázdninách

Stejně jako v předchozích letech i v nadcházející sezoně se řidiči budou muset obrnit nervy a trpělivostí. Kraj totiž bude muset opravit 80 až 100 kilometrů silnic. Naplánováno je zhruba 90 staveb, které více nebo méně omezí dopravu.

Nejvíce plánovaných oprav začne v dubnu, v době, kdy by měl definitivně roztát sníh. Největší počet uzavírek je pak naplánovaný na letní prázdniny, kdy bývá na silnicích nejslabší provoz.

„Z hlediska intenzity dopravy mají největší vliv opravy v Ostravě. Probíhají tady opravy tří mostů. A sice estakáda Bazaly, kde oprava potrvá do roku 2020, dále Výškovické mosty, které by mohly být hotové letos v zimě a nově k tomu přibydou Svinovské mosty,“ vyjmenoval Jakub Unucka, náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region s tím, že na Svinovských mostech je třeba opravit most nad železniční tratí, do kterého teče.

„Tato oprava bude mít veliký vliv na dopravu, protože tudy jezdí denně 40 tisíc aut. Na rozdíl od oprav, které tady probíhaly v minulosti, však tato oprava nebude znamenat křížení s tramvajovou tratí. Bude stále průjezdný jeden pruh v každém směru, takže doprava by měla být plynulá,“ ubezpečil Unucka.

„Jednáme se zhotovitelem, aby předěl mezi vyfrézovanou a nevyfrézovanou částí byl postupný, aby tady řidiči nemuseli takřka zastavovat a mohli kontinuálně projíždět,“ dodal.

Oprava železničního mostu bude součástí rozsáhlé rekonstrukce Opavské ulice, která bude znamenat velikou zátěž nejen pro řidiče, ale také pro místní obyvatele.

„Rekonstruovat se bude 2,2 kilometru silnice od křižovatky s ulicí 17. listopadu po křižovatku s Třebovickou ulicí a úsek na mostě (ev. č. 479-003) přes železniční trať. Bude se kompletně opravovat vozovka, ve finále dostane nový asfaltobetonový koberec, který sníží hluk z dopravy. To ocení hlavně lidé, kteří bydlí v blízkosti této rušné komunikace. Zároveň opravíme autobusové zálivy, odvodníme komunikaci a nainstalujeme nové bezpečnostní prvky – například povrch bude mít protismykovou úpravu,“ popsal investiční náměstek hejtmana Jaroslav Kania.

Více než třetina silnic II. a III. třídy je v havarijním technickém stavu

Moravskoslezský kraj letos dokončí tři velké dopravní stavby, které loni začal, zahájí rekonstrukce a opravy 12 mostů, opěrných zdí a silnic, připraven má i „zásobník“ staveb za zhruba 400 milionů korun pro případ, že by kraj získal další peníze od státu.

„Rekonstruovat a modernizovat se tak bude například most přes řeku Lubinu v Petřvaldu na Novojičínsku za více než 25 milionů korun, most přes trať v Šenově na Ostravsku za skoro 58 milionů korun, Pekařská ulice v Opavě za 10,5 milionu korun, křižovatka v Chuchelné či silnice III/4405 na náměstí v Budišově nad Budišovkou za 6,2 milionu korun,“ přiblížil Unucka.

„Počítáme také s rekonstrukcí a modernizací silnice II/442 v úseku Jakubčovice nad Odrou po hranice okresu Opava, a silnice II/457 Sádek – Osoblaha. Na většinu těchto staveb jsou už vydána stavební povolení nebo jsou zahájena stavební řízení. Všechny by měly být letos dokončeny,“ pokračoval.

Správa silnic Moravskoslezského kraje se stará o 2 735 kilometrů silnic nižších tříd a spravuje na nich 1 122 mostů. Při vyhodnocování technického stavu ‚dvojek‘ a ‚trojek‘ před dvěma roky se ukázalo, že více než třetina je v havarijním technickém stavu, také mosty potřebují omladit.

„I když kraj pracuje na zlepšování kondice cest a mostních komplexů, potřebují další a další finanční injekce na modernizaci. V minulosti se do nich moc neinvestovalo, chtělo by to takových 6 miliard, abychom opravili všechno, co je třeba. To je vysoká částka, takže modernizujeme postupně, rovnoměrně v celém kraji, rozhodující je technický stav,“ řekl náměstek Kania s tím, že kraj vloni rozestavěl 90 stavebních akcí, do dopravních staveb šlo 1,2 miliardy korun.

„Letos to bude přes 812 milionů korun, které se nám podařilo získat. Z krajského rozpočtu půjde na dopravní stavby přes 87 milionů korun. Z těchto peněz zaplatíme třeba stavbu kruhových objezdů v Krmelíně, Klimkovicích nebo Ludgeřovicích, protihlukové stěny za 3 miliony a 50 milionů korun dáme za souvislé opravy silnic II. a III. tříd včetně mostů. Z Mostního programu využijeme více než 160 milionů korun a další stovky milionů korun si vyžádají akce spolufinancované z evropských peněz,“ upřesnil.

Osvědčí se nanočástice v asfaltu v náročnějších podmínkách?

Moravskoslezský kraj se letos chystá vyzkoušet také jednu novinku, se kterou přišli odborníci. Spočívá v přimíchávání nanočástic do asfaltu.

„Odborníci tvrdí, že nanočástice mají velice pozitivní vliv hlavně na životnost asfaltu. Zní to velice zajímavě, ale v praxi to ještě nikdo neviděl,“ upozornil Unucka s tím, že kraj se chystá požádat SFDI o peníze na dva experimentální úseky.

„Jeden by byl v horských oblastech v Jeseníkách, aby se ukázalo, co takový asfalt vydrží v zimě a druhý by byl na nějaké extrémně zatížené komunikaci,“ nastínil.

„Podstatné je se se zhotovitelem domluvit na zárukách, protože pokud by se jejich předpoklady nepotvrdily a cesta by se za pět let zničila, museli bychom mít jistotu, že nám ji opraví, takže nyní hledáme způsob, jak dojít k vzájemné dohodě,“ popsal.

„Pokud by se potvrdilo to, co tvrdí, bylo by to super, protože bychom dokázali efektivně výrazně zvýšit životnost vozovky,“ uzavřel.

Sdílejte článek