Proměny kraje
27/11/2018 Jaroslav Baďura

​Kraj v poločase: Chceme rozvoj kraje, ale s ohledem na přírodu

Jak si kraj a jeho představitelé vedou v polovině svého funkčního období – po dvou letech od krajských voleb? Magazín PATRIOT připravil sérii rozhovorů s členy nejvyššího vedení kraje.

Jan Krkoška je náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje a má na starost regionální rozvoj, turistický ruch, evropské fondy a operační programy.

Jaké byly vaše první kroky v nové pozici náměstka?
Když jsem přišel na post náměstka pro cestovní ruch, tak to nebyl krok do neznáma, protože jsem předsedou cestovního ruchu Jeseníků, takže je mi tato oblast blízká a troufnu si také říct, že je mým koníčkem. Myslím, že tato oblast byla velmi dobře rozpracovaná v rámci marketingových kampaní, jenom to chtělo trošku sladit s aktivitami pro zviditelnění turisticky využitelných atraktivit a novinek, které kraj tvoří.

Čím jste tedy začal?
My jsme tedy začali více propagovat naše hrady a zámky, v rámci evropských projektů se snažíme dostat do těchto lukrativních památek dostat více peněz, aby byly například dostupnější i pro imobilní turisty. Dále jsme se intenzivně věnovali oblasti Osoblažska, kde je úzkokolejná trať, kterou jsme podpořili, protože je to region, který si tu podporu zaslouží. Do této investice přispěl kraj částkou sedm milionů korun na výkup nádraží jako takových a dále také pomáháme s provozem úzkokolejné trati. Když se přesuneme do Beskyd, tak nám tam nebyly lhostejné Pustevny. Několikrát jsme se sešli se starosty všech dotčených obcí, s Lesy ČR, s CHKO a podobně a došlo k tomu, že jsme za pomocí architektů vytvořili manuál prostranství, jak by ty dnešní hory mohly vypadat. V tomto duchu postupujeme dále. Jsou to záležitosti, které na první pohled turisty ovlivňují, jak už v Jeseníkách, Beskydech, či v Ostravě. Naším cílem je samozřejmě tvořit hory příjemnější. Také jsme se vrhli do rozpracovaného projektu, kterým byla lodní doprava, která je v tuto chvíli novým trendem v našem regionu. Jedná se o lodní dopravu na Slezské Hartě na elektropohon. Troufnu si říct, že to je jediná loď s elektropohonem na solární panely v České republice, bude to opravdu rarita. K tomu máme naše elektrokola - chceme být v rámci ekologie šetrní k prostředí, podporujeme cykloturismus a zřídili jsme síť elektrokol po celém kraji. Tato síť se stále rozšiřuje, budeme nakupovat dalších čtyřicet kol. Kromě toho všeho kola také inovujeme a budeme dělat nástavbu na elektrické stojany. Budeme v tom využívat chytrých technologií, přes mobilní telefony, ODISky a podobně. Toto jsou tedy aktuální věci, které v rámci cestovního ruchu řešíme.

Já mám pocit, že Beskydy byly v posledních letech podporovány mnohem více než Jeseníky – zřejmě proto, že jsou nám blíž a že jsou prostě ,,naše“. Myslím si ale, že Jeseníky mají mnohem větší potenciál.
Musím s vámi souhlasit, v minulosti to tak bylo a stále je, že Beskydy byly navštěvovány hojněji, že do nich bylo více investováno. Já vidím jako příčinu to, že Beskydy jsou dostupnější z hlediska dopravy. Kdežto cesty do Jeseníků jsou horší, Jeseníky jsou také dál. Nicméně si myslím, že Jeseníky jsou svou krásou přírody jedinečné a mají dle mého velký potenciál pro rozvoj. Také tam můžeme realizovat své nápady. Na druhou stranu nesmíme zapomínat na přírodu, která by měla být zachována alespoň v takovém stavu, jako je dnes. Ať se nestane to, co na Lysé hoře.

Co máte na mysli?
Ať už jsou to majitelé chatek na vrcholu, Lesy ČR či CHKO, všichni volají o to stejné – jak zabránit turistům, aby tam tolik nechodili! Je jich tam v dnešní době opravdu hodně. Příval turistů se ale zastavit nedá, Lysá hora běží v nějakém systému, kampani, která je rozjetá. My ale musíme udělat opatření pro zachování a ochranu krajiny, aby nebyla ničena a zničena (například musíme udělat opatření pro stékající horninu, kdy úplně na vrcholu už ani není, jsou tam pouze kameny). Domnívám se také, že není potřeba na Lysé hoře stavět lanovku. Musíme také brzdit autobusovou dopravu, která nahoru vozí například seniory. Toto konkrétně je rozdíl mezi Jeseníky a Lysou horou. V rámci cestovního ruchu se tedy věnujeme všem pohořím. A rozvoj v Jeseníkách je opravdu na místě. Stejně tak jako rozvoj Slezské Harty, kdy jsme ve spolupráci s mikroregiony vytvořili projekt na cyklostezku okolo nádrže, už se vyřizuje stavební povolení, mělo by to stát okolo dvaceti milionů korun. Měl by to být také impuls pro investory přicházející na Slezskou Hartu. Úzce také spolupracujeme s Povodím Odry.

Jak se vám daří shánět peníze na nové projekty, o kterých hovoříte?
Samozřejmě se snažíme v rámci evropských financí získávat peníze z různých projektů. Uvedu příklad z oblasti sportovní aktivity: projekt Na kole k sousedům, kde jsme v trojúhelníku na pomezí Česka, Polska a Slovenska ve vesnici Hrčava dělali cyklistický závod pro děti. V rámci dalšího projektu jsme v zimě dělali závod ve sjezdovém lyžování. V těchto projektech to mohou lidé pocítit, například děti dostanou diplomy a věcné ceny. Musím ale říct, že Evropská unie na nás v rámci cestovního ruchu moc nemyslí. Je to také dobou, která byla před námi, kdy byla postavena celá řada hotelů a penzionů, které dnes nejsou plně využité, a chybí nám atraktivity, kde by se turista vyžil. To musíme dodělat. Myslím ale, že se nám to daří v rámci toho, že velmi úzce komunikujeme se soukromým sektorem a investujeme do něj. Například v rámci lyžování jsme investovali do resortu Kopřivná, kde dnes mají nejmodernější vyhřívanou sedačku – bublinu - v České republice, stála sto šedesát milionů korun. Tentok rok bude také nová sedačka ve Ski areálu Myšák, do jejíž investice půjdou obecní i soukromé peníze.

Podpoří to také kraj?
Ano, marketingově. Nedávno jsme v pořadu České televize Dobré ráno marketingově zmiňovali právě tento resort, který bude nový. A turista to vnímá.

Jaké jsou další projekty, kterými se kraj zabývá?
Moravskoslezský kraj má dotační program na podporu údržby běžkařských tratí. V našem regionu v dnešní době máme přes osm set padesát kilometrů udržovaných tratí pro běžkaře v rámci Beskyd a Jeseníků. Přispíváme na to financemi s tím, že každý udržovatel tratě má GPS na rolbě či na skútru a v online aplikaci pro běžkaře vidíme, zda je trať upravená nebo ne. Novinkou bude, že naše aplikace se spojí s olomouckou a zlínskou stranou Jeseníků, takže celý náš region bude pokryt mobilní aplikací, kdy budou běžkaři z celé oblasti mít potřebné informace. Další připravovanou záležitostí je sjednocení marketingu Jeseníků v rámci lyžování, všechno spadne do jedné brožurky.

Odborníci z cestovního ruchu chválí Destinační management za zajímavé akce, připravované projekty a pomoc při zviditelnění našeho kraje…
Moravskoslezský kraj podporuje Destinační management částkou necelých šesti milionů korun. Máme šest destinačních manažerů, kteří pracují na rozvoji regionu. K tomu máme naši krajskou destinační společnost. V rámci kraje se hlavně zajímáme o zahraniční operátory, cestovní kanceláře a z našeho kraje dáváme do zahraničí report. Velkým impulzem pro nás byla největší světová konference youtuberů a blogerů TBEX Europe, kterou jsme převzali z Ameriky. Youtubeři jsou známí, ale co to udělá na konferenci, která stojí pár milionů korun, jsme nevěděli. Ale nakonec se nám to vyplatilo. TBEX je pro nás ohromná reklama, která se nám vrací.

Návštěvnost našeho kraje se daří zvyšovat. Čemu tento fakt přisuzujete?
Přisuzuji to tomu, že náš kraj je krásně pestrý a také bezpečný. Také se zaměřujeme na rodiny s dětmi, aby pro ně bylo celkové vyžití. Každý rok malými krůčky postupně přidáváme nové atraktivity, což si myslím, že je hlavním přínosem. Také musím zmínit to, že se u nás hodně zlepšila kvalita služeb. Díky velké konkurenci se majitelé hotelů, penzionů, restaurací musí hodně snažit, aby měli usměvavý personál a tedy i dost zákazníků.

Určitě ve vašem resortu řešíte nějaká úskalí. Co byste chtěl zlepšit?
Chtěl bych zlepšit infrastrukturu dopravy. Aby se turisté i občané dostali dobře a rychle do všech obcí a středisek, tak potřebujeme spousty peněz na silnice. Konkrétně na Pradědu také nejsou parkovací místa a nevíme, co s tím, protože pozemky buď patří ministerstvu, nebo soukromníkovi. Víme ale, že zájem ze strany turistů o tuto destinaci je, tak to musíme zlepšit. Trápí nás také nedostatek financí, ať už národních či evropských, na podporu turistického ruchu z hlediska investic.

Máte tedy pocit, že by to mohlo být ohledně financí lepší?
Rozhodně ano. V rámci asociace se stále pokoušíme získat dotační tituly, ale myslím, že na úrovni vlády není tak moc brán zřetel na cestovní ruch i přesto, že naše HDP v dnešní době přesahuje HDP zemědělství.

Jaké jsou vaše hlavní cíle na následující dva roky, do konce vašeho funkčního období?
Já jsem hlavně veřejně slíbil panu hejtmanovi, že v našem kraji bude v rámci certifikovaných ubytovacích zařízení ročně milion návštěvníků. Domnívám se, že v dnešní době jsme od tohoto cíle velmi malý krůček a podaří se nám to dříve, než za dva roky. Další věc je ta, že v každém regionu - Jeseníky, Beskydy - chceme udělat dvě, tři změny, aby to turista opravdu pocítil – to se nám, myslím, zatím daří. Mám na mysli výše zmíněnou Slezskou Hartu, úpravu pohoří v Beskydech a také mnohé další připravované projekty, jako například velký národní dotační projekt na nákup rolby pro Beskydy jako takové. Chtěli bychom také, aby celkový náhled na Moravskoslezský kraj byl pozitivní.

Sdílejte článek