Společnost
27/05/2016 Jaroslav Baďura

Krajem v rámci unikátní Veteran rallye projedou krásné staré stroje

Milovníci techniky by si měli ve svém kalendáři podtrhnout sobotu 28. května 2016. V ten den se totiž koná tradiční Veteran rallye Ostrava 2016 - XVIII. ročník Memoriálu Ing. Františka Procházky.

Start je tradičně v centru Ostravy na Masarykově náměstí. Od 8 do 9 hod. je přejímka účastníků a v 10:30 hod. se zhruba v minutových intervalech startuje.

„Každý rok končíme někde jinde v rámci Moravskoslezského kraje. Letos je cíl rallye ve Frýdlantu nad Ostravicí – Nové Vsi, v Rekreačním středisku Budoucnost, kde bude v 17 hodin vyhlášení výsledků,“ říká předseda Tatra Veteran Sport Clubu Ostrava Vladimír Rojek.

Jde skutečně o závod, nebo spíše přehlídku?
Veteran Rallye Ostrava 2016 je pojata jako pohodová projížďka. Účastníci jedou podle šipkového itineráře. Na průjezdních kontrolách plní zábavné úkoly, zaměřené na zručnost a vědomosti, které se bodují a nejúspěšnější posádky jsou potom oceněny. Tyto úkoly nejsou sice povinné, ale ze zkušeností víme, že se posádky na ně těší, fandí si navzájem a hlavně se u toho, společně s diváky, baví.

Stává se, že některé vozy nedojedou?
Stát se to může, vždyť nejstaršímu autu na startu letošní rallye je 90 let! Ale po pravdě řečeno, nevzpomenu si, že by nějaké auto nedojelo a muselo být „potupně“ odtaženo. Drobné závady se občas objeví, ale zkušení majitelé a řidiči si vždy pomůžou. Stačí šroubovák, kleště…

Kde se mohou lidé přijít podívat na vystavené automobily a kde je mohou vidět na trati?
Historická vozidla bude možné vidět nejen na startu v Ostravě na Masarykově náměstí a v cíli rallye ve Frýdlantě nad Ostravicí, ale i na průjezdních kontrolách. Ty budou v Ostravě-Michálkovicích na Dole Michal, v Sedlištích u dřevěného kostela Všech svatých, v Soběšovicích na fotbalovém hřišti, v Dobraticích u Harendy a ve Frýdlantě nad Ostravicí na parkovišti u Kulturního domu. Vlastní trasa rallye vede z centra Ostravy přes Zárubek a Hranečník na Důl Michal v Michálkovicích, dále přes Radvanice a Bartovice do Sedliště, Žermanice a po hrázi a okolo Žermanické přehrady do Soběšovic. Dále pak směrem na Lučinu, Dobratice, Vyšní Lhoty, Raškovice, Pržno do Frýdlantu nad Ostravicí.

Pojede se za každého počasí?
Jistě, a jak říká jeden náš kolega: Veteran Rallye Ostrava je pro celé sportmeny a sportmenky a nepřízeň počasí nás nemůže odradit. A navíc bude skoro určitě pěkně…

Připravili jste pro letošní ročník nějaké novinky?
Každý rok máme novou trasu, ale to je dáno tím, že kromě tradičního místa startu pravidelně měníme místo cíle. Ale i tak se snažíme přijít s něčím novým, třeba letos nás na startu a na Dole Michal podpoří členové Klubu českých velocipedistů, na startu v Ostravě bude Májový jarmark, celodenní akce, kterou odpoledne oživí dixieland a další veteránisté. Bude zde vystavena nová hasičská tatra z Hasičského záchranného sboru MS kraje, starý autobus z DP Ostrava a nákladní tatra z Tatry Truck Kopřivnice. Na Dole Michal a v Sedlištích bude souběžně s naší rallye probíhat Dětský den… Pravidelně máme komentovaný start, letos nově i poslední průjezdní kontrolu ve Frýdlantě nad Ostravicí na parkovišti u Kulturního domu. Na Dole Michal navštívíme část expozice – Strojovnu a Kotelnu a k celkové pohodě nám zde zahrají kapely Walda band a Bo Bosorky.

Jak vlastně tradice těchto rallye vznikla?
Každý klub se snaží nějak prezentovat svoji činnost, a pokud jezdíme na veteránské akce, které pořádají jiné kluby, je podle nás slušností též přispět „troškou do mlýna.“ Náš Tatra Veteran Sport Club Ostrava v AČR letos slaví 45 let své činnosti, byl založen v roce 1971 jako Tatra Veteran Car Club Ostrava a vždy pořádal plno akcí. My se snažíme pokorně tuto tradici zachovávat a dále rozšiřovat. A že se nám to daří, dokládá i to, že na jednotlivých průjezdních kontrolách potkáte nejen zakládající členy klubu, ale i jejich děti a další lidičky, kteří se v průběhu let k našemu klubu přidali…

Jaký je trend – nejen v oblasti zájmu o renovaci veteránů, ale i diváckého zájmu o vaše akce?
Těžko říci, každý si to spojuje s něčím jiným. Nicméně automobily a motocykly nás doprovázejí již přes 120 let a jsou nedílnou součástí našich životů. A každý se rád podívá na vozidla svého mládí. Takže pro někoho je to třeba Tatra 603, Škoda 110 R Coupé, pro jiného aerodynamická Tatra 87, Škoda Spartak, Tatra 57, Škoda Populár, Aero 30, Tatra 11… Mám pocit, že je to dneska i trochu móda mít „veterána“ a možností, jak se k němu dostat, udržovat jej či zrenovovat, je celá řada. Ale stále převládá to fandovství, láska ke starým strojům a úcta k našim předkům, co dokázali vytvořit… A platí to i o divácích, kteří si na tyto akce vždycky cestu najdou. A plné Masarykovo náměstí v Ostravě to pravidelně potvrzuje.

Sdílejte článek