Nejnovější zprávy: Hokejisté Vítkovic opět ukázali sílu! Chomutov porazili 4:2 Unikátní alej v Radkově bude žít dál. Doplnily ji nové lípy

LEGENDY MHD

Legendy ostravské dopravy: Zakulacené Škody nahrazeny hranatými Karosami

Magazín PATRIOT a Dopravní podnik Ostrava připravili seriál, ve kterém postupně představí legendární vozy ostravské hromadné dopravy.

Autobus ŠM 11 číslo 5842 jako jeden z posledních v provozu vyčkává na smyčce Opavská (1990) Foto: Archiv

V šedesátých letech připravil československý výrobce autobusů Karosa Vysoké Mýto novou typovou řadu autobusů Š-11, která postupně nahradila ve výrobním programu předchozí typ Škoda 706 RTO.

Jednalo se o vozidlo zcela nové pokrokové koncepce se samonosnou panelovou karoserií moderního designu a hnacími agregáty umístěnými pod podlahou.

Kromě městského, linkového a dálkového provedení byla připravena rovněž článková verze (ŠM 16,5) a trolejbus (T 11) unifikované řady, ale realizovány byly pouze v ověřovacích sériích.

V ostravské městské dopravě dostávají v šedesátých letech autobusy zelenou, vyjíždějí na linky vysloveně souběžné s tramvajovou a trolejbusovou dopravou a posléze získávají rozhodující podíl na přepravních výkonech.

Energetické a ekonomické problémy osmdesátých let sice rozmach autobusové dopravy zastavily a rozsah provozu poněkud omezily, přesto si autobusy i nadále zachovávají své významné postavenív systému ostravské hromadné dopravy.

Od roku 1967 je vozový park doplňován novým moderním typem ŠM 11, kterého bylo do roku 1981 v Ostravě zařazeno do provozu celkem 441 kusů.

Kromě městské verze bylo u Dopravního podniku města Ostravy v provozu rovněž 13 linkových a 4 zájezdové autobusy typů ŠL 11 a ŠD 11. V provozu ostravské městské hromadné dopravy se „ešemky“ udržely do roku 1990.

Náš historický autobus Karosa ŠM 11 1630 MOC číslo 5842 pochází z poslední 30 kusové dodávky z roku 1981. Příslušel do garáží Poruba a byl jedním z posledních autobusů tohoto typu v provozu v Ostravě.

Vyřazen byl v roce 1990 a následující tři roky zůstal deponován ve své domovské provozovně. Po přesunu do dnes zrušených garáží na Fifejdách se podrobil dílenské opravě.

Poprvé byla historická „ešemska“ představena veřejnosti u příležitosti stého výročí ostravské městské dopravy v červnu 1994. Nyní je umístěna v garážích na Hranečníku a bývá využívána k různým smluvním a prezentačním akcím.

Seriál čerpá z knihy Katalog historických vozidel Dopravního podniku Ostrava kolektivu autorů. Text vytvořili Jiří Boháček a Petr Mitáček, fotografie poskytla celá řada dárců, zaměstnanců a příznivců Dopravního podniku Ostrava.

Foto dne