Politika
17/12/2015 Jaroslav Baďura

Letišti se nedaří přidat další linky, lety do Amsterdamu a Helsinek tak zaplatí kraj

Moravskoslezský kraj potřebuje pravidelné přímé letecké spojení do hlavních měst Finska a Nizozemska. Shodli se na tom krajští zastupitelé a zároveň učinili první potřebné kroky a rozhodnutí k tomu, aby příští rok mohly z mošnovského Letiště Leoše Janáčka Ostrava začít létat pravidelné linky do Helsinek a Amsterdamu.

„Potřebujeme letecké spojení do těchto regionů. Jejich hospodářství je orientováno přesně na ta odvětví, která jsou stěžejní pro další rozvoj Moravskoslezského kraje. Jde především o IT technologie a služby, logistiku a lehké strojírenství. Amsterdam je navíc významným mezinárodním dopravním uzlem, prostřednictvím kterého by došlo k výraznému zlepšení dopravní dostupnosti regionu,“ uvedl moravskoslezský hejtman Miroslav Novák.

Míní, že pro rozvoj Moravskoslezského kraje je klíčová přítomnost zahraničních investorů. „Mezi nimi je mnoho těch, kteří sídlí ve Finsku a Nizozemsku a v Moravskoslezském kraji mají své dceřiné společnosti,“ dodal hejtman Miroslav Novák.

Upozornil na to, že i cestující, kteří často využívají služby mošnovského letiště, vyjadřují v dotazníkovém šetření potřebu leteckého spojení do Amsterdamu a Helsinek.

„Vedení společnosti Letiště Ostrava je však ve svých snahách přilákat na do Mošnova provozovatele nových linek dlouhodobě neúspěšné. Z velkého množství oslovených leteckých dopravců nemá žádný z nich zájem provozovat letecké spojení z Letiště Leoše Janáčka Ostrava bez záruky kompenzace ztrát. Vzhledem k nemožnosti zajistit linky Ostrava – Helsinky a Ostrava – Amsterdam běžným komerčním způsobem považujeme za nezbytné zajistit tyto linky formou závazku veřejné služby,“ vysvětlil hejtman Miroslav Novák.

Zastupitelé proto schválili odůvodnění potřeby uložení závazku veřejné služby na leteckých linkách Ostrava – Helsinky a Ostrava – Amsterdam a jejich kompenzace.

„Zastupitelé rozhodli zajistit financování závazku veřejné služby v pravidelné letecké dopravě pro provozní období let 2016 až 2017 v maximální výši 188 milionů korun, a to z přebytku hospodaření kraje za rok 2015 a zůstatku rozpočtové rezervy,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík.

Na řešení této problematiky bude vedení kraje spolupracovat s advokátní kanceláří Císař, Češka, Smutný, která bude mimo jiné administrovat samotnou veřejnou zakázku na výběr leteckého dopravce.

Sdílejte článek