Společnost
11/01/2017 ČTK

Lidé v ostravské MHD zaplatili bankovní kartou už půl milionu jízdenek!

Za prvního půl roku, kdy v Ostravě mohou za jízdné platit ve vozech městské hromadné dopravy bezkontaktní bankovní kartou, si cestující takto koupili 499.149 jízdenek.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) za ně utržil 9,1 milionu korun. Novinářům to dnes řekli zástupci Moravskoslezského kraje, DPO a společnosti Kordinátor ODIS (KODIS), podle nichž lidé za jízdenky platí bezkontaktní kartou čím dál více.

Platit bankovní kartou lze ve vozech MHD v Ostravě od loňského 30. června. Kromě papírových jízdenek mohou lidé za dopravu ostravskou MHD platit ještě elektronickou peněženkou na kartě ODISka nebo SMS zprávami z telefonu.

Vedoucí ekonomického a personálního úseku DPO Roman Šula řekl, že loni v prosinci si lidé bankovní kartou koupili 125.000 jízdenek, což byl zhruba trojnásobek toho co v prvním měsíci fungování služby v červenci.

„Bankovní karty jsou zdaleka nejvyužívanější systém prodeje elektronického jízdného. Jsou využívány zhruba ve dvakrát větším objemu než SMS jízdenky nebo jízdenky prodávané pomocí elektronické peněženky,“ řekl Šula. Jízdenek placených bankovní kartou podle něj přibylo nejvíce na úkor SMS jízdenek, ale ubírají i ostatním druhům jízdenek.

Objem prodaných papírových jízdenek se například během roku snížil asi o 20 procent. Jednatel společnosti KODIS Aleš Stejskal řekl, že zatímco v prosinci roku 2015 představovaly papírové jízdenky 92 procent ze všech prodaných jízdenek, loni v prosinci to bylo už jen 73 procent.

Časem by chtěl podnik papírové jízdenky zrušit úplně. Mohlo by se tak stát už v roce 2019. Podle Stejskala by ale zřejmě musela i tak zůstat možnost, byť nevýhodná, jak by lidé mohli zaplatit jízdné přímo penězi.

Zatím se rozšiřují možnosti placení bezkontaktní bankovní kartou. „V letošním roce bychom společně s dopravním podnikem rádi rozšířili možnost dokoupení jízdenky pro spolucestujícího a případně pro zavazadlo. Dále bychom chtěli možnost platby bankovní kartou rozšířit na regionální autobusové dopravce,“ řekl Stejskal.

Systém by se tak měl z Ostravy rozšířit po celém kraji. Ve výběrových řízeních pro autobusové dopravce je už nyní podmínka, aby jejich odbavovací přístroje dokázaly kromě karty ODISka akceptovat i bankovní bezkontaktní karty.

„Převezmeme ten systém pro celý kraj nejpozději do konce roku 2018 u autobusů a nejpozději v roce 2019 u drážní dopravy,“ řekl náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka (ODS). Už v polovině letošního roku by se možnost placení jízdného bezkontaktní bankovní kartou měla objevit u prvního z autobusových dopravců v kraji, společnosti TQM na Opavsku.

Kraj ale v posledním roce zaznamenal pokles cestujících v regionální autobusové dopravě. Unucka řekl, že tržby dopravců z Karvinska poklesly až o 14 procent. Jedním z důvodů bylo otevření terminálu na Hranečníku v Ostravě, kde nyní většina autobusů z Karvinska končí a cestující, kteří byli dříve zvyklí jezdit až do centra, tam musejí přestupovat na MHD. Unucka řekl, že kraj uvažuje o tom, že by se některé autobusové linky z Hranečníku opět protáhly.

Sdílejte článek