Nejnovější zprávy: Na titulní straně: Pořád jsme na začátku, říká ředitel DOV Petr Koudela Podívejte se, jak budou vypadat nové škodovácké tramvaje pro Ostravu

Byznys

Loni byla Tatra v mínusu, letos prožívá úspěšný rok

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks počátkem července oznámila, že se po loňském poklesu opět vrací k úspěšným výsledkům. Podnik je zakázkově naplněn až do konce roku a celkový zisk před zdaněním (EBITDA) za rok 2019 by se měl pohybovat v rozmezí 350 až 400 miliónů korun.

Společnost Tatra Trucks letos očekává úspěšný rok (Foto: tatra.cz)

Jak společnost Tatra Trucks upřesnila, letos plánuje prodat okolo 1 100 až 1 200 kompletních vozidel i samostatných podvozků určených pro montáž nástaveb.

Co se týče hospodářských výsledků za rok 2018, došlo k meziročnímu pokles tržeb a zápornému hospodářskému výsledku. Zisk EBITDA po historicky nejúspěšnějším roce 2017, kdy dosáhl výše 646 miliónů korun, klesl v roce 2018 na mínus 69 miliónů.

Tatra v loňském roce nesplnila očekávání z důvodu odložení některých významných zakázek pro zákazníky z řad ozbrojených sil i z vnitřních důvodů v oblasti procesních pravidel v průchodu zakázek firmou.

Na situaci akcionáři reagovali i změnami v managementu. Do čela firmy se dočasně vrátil interim manažer Petr Karásek, který v ní jako generální ředitel působil už v době po převzetí novými vlastníky v letech 2013 až 2015 a jehož cílem bylo situaci stabilizovat.

„Tatra je pod současnými českými vlastníky perspektivní společnost s unikátním produktem. Vnitřním problémem, který má kořeny v roce 2017 a projevil se ve výsledcích roku 2018, byla určitá netrpělivost a snaha o velmi rychlý objemový růst, kterému za oběť do určité míry padla přísná disciplína dodržování v letech 2013 až 2015 nastavených procesních pravidel uvnitř podniku," uvedl Karásek.

Podle něj se navíc projevila i odložená poptávka po tatrováckých podvozcích v segmentu obranných programů.

O tom, že se podařilo vývoj změnit, svědčí výsledky prvního pololetí roku 2019 i celkový letošní plán. Tatra je zakázkově naplněná a v současnosti řeší spíše problémy s technickou přípravou a realizací zakázek.

„Za první stabilizační pololetí roku 2019 jsme dosáhli EBITDA zhruba 80 miliónů. Na konci roku je plánovaná EBITDA v rozmezí 350 až 400 miliónů podle toho, kolik aut zvládneme připravit a dodat zákazníkům. Počítáme, že v roce 2019 vyrobíme okolo tisíce až 1 100 mobilních platforem a že prodáme ještě o stovku více, tedy 1 100 až 1 200 vozidel," upřesnil ekonomický ředitel Miloslav Mahut.

Zhruba polovina objemu dodaných vozidel je v segmentu obranných programů, mezi kterými vyniká export do Jordánska, kde jsou podepsané kontrakty na 292 letos dodávaných vozidel.

Právě splnění objednávek zákazníků v situaci, kdy Tatra Trucks zažívá významný meziroční růst, je klíčovým úkolem nového výkonného ředitele Pavla Lazara, který se funkce ujal od 1. června letošního roku.

Foto dne