Byznys
09/05/2018 ČTK

Moravskoslezský kraj zpřísní tendry na opravy cest

Moravskoslezský kraj chce zpřísnit podmínky tendrů na opravy silnic. Zároveň bude letos na vybraných silničních stavbách znovu měřit položené asfaltové vrstvy.

Novinářům to po dnešním kontrolním dni na krajských silnicích řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).

Podle něj se v soutěžích na opravy silnic daří trvale snižovat cenu, někdy se tak však děje na úkor kvality. Loni totiž některé zakázky skončily výrazně pod hranicí původní ceny, a kraj tak začal mít pochybnosti o kvalitě odvedených prací. Podezření nakonec potvrdily i kontroly, které se rozhodl udělat.

"Zjišťovali jsme, zda vítěz i za takovou cenu udělá všechno, co podle smlouvy a projektu udělat má. A jestli firmy nešidí na materiálu. Proto jsme loni začali s laserovým měřením vrstev asfaltu na rekonstruovaných vozovkách, ve kterém budeme pokračovat i letos. Ale takové kontroly jsou velmi drahé," uvedl Unucka.

Loni kraj za zhruba sedm kilometrů měření zaplatil čtyři miliony korun. Letos by se v regionu mohlo opravit asi 70 kilometrů silnic, přičemž kraj by chtěl znovu v soutěži vybrat firmu, která provede měření na asi sedmi kilometrech komunikací. Kde se kontrola uskuteční, není předem dáno.

Unucka dodal, že dnes se při kontrole s odborníky zaměřili hlavně na cesty, kterým končí záruční lhůta. Kontrolovali tak například silnici z Frenštátu pod Radhoštěm do obce Tichá na Novojičínsku či průtah Ludgeřovicemi na Opavsku, které byly zrekonstruovány v roce 2014. Podle Unucky kontroly dopadly alespoň při vizuální kontrole dobře.

Správa silnic Moravskoslezského kraje nyní připravuje vyhlášení dvou veřejných zakázek na opravy povrchů silnic. Uchazeči v nich budou muset mimo jiné splnit i nové a přísnější podmínky.

"Chceme krajské cesty opravovat šetrně k okolí, aby negativní vlivy stavby co nejméně zatěžovaly životní prostředí. Proto do dvou zakázek pilotně zařadíme ekologické kritérium. Uchazeč bude muset například doložit, jakými auty a kudy bude vozit materiál. Aby kámen a obalovanou směs nevezl přes celý kraj, zbytečně nezatěžoval vzduch emisemi a neničil už opravené silnice," řekl Unucka.

Další podmínkou tendru navíc bude i závazek zhotovitele, že včas zaplatí práci subdodavatelům. Podobný systém se podle náměstka osvědčil sousednímu Polsku, kde se po zavedení těchto podmínek výrazně zlepšila platební morálka mezi firmami a živnostníky.

Nové podmínky budou zapracovány do tendrů na opravy ostravských ulice Čapkova a Michálkovická.

Kraj se navíc znovu zaměří i na větší kontroly silnic. Bude nejen měřit asfaltové vrstvy, ale nezávislá laboratoř udělá například i celkový rozbor směsi nově položené živice.

Kraj má ve své správě zhruba 2700 kilometrů komunikací, za posledních 16 let se podařilo opravit zhruba polovinu z nich.

Kraj by na opravy potřeboval zhruba 4,5 miliardy korun, další 1,5 miliardy korun pak na opravy mostů.

Sdílejte článek