Byznys
13/11/2015 Jaroslav Baďura

Nabourané auto, které si zavolá pomoc. Ostrava testuje novinku

Rozsáhlý evropský test systému eCall, který dokáže včas přivolat pomoc k havarovanému vozidlu a zvýšit tak šance na záchranu lidí i majetku, se poprvé rozběhl v České republice. Do pátku 13. listopadu se odborníci na informatiku, zástupci automobilek a záchranáři pokusí v Ostravě ověřit, jak budou umět auta kdekoli v EU sama zavolat po nehodě na tísňovou linku 112.

„Test má celoevropský význam, protože v roce 2018 budou muset být všechny vozy v Evropské unii vybaveny zařízením tísňového volání eCall, které v případě nehody automaticky vyrozumí záchranné složky,“ říká Rostislav Hlosta za pořadatelský tým. Cílem testu je ověřit funkčnost vyvinutých systémů, které mají ročně zachránit tisíce lidských životů, a současně informovat o eCall veřejnost.

Celoevropský eCall TESTFEST organizuje profesní organizace pro inteligentní dopravní systémy v Evropě (ERTICO – ITS Europe) a Evropský institut pro telekomunikační normy (ETSI). Samotné pořadatelství připadlo společnostem VÍTKOVICE IT Solutions ze skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP a Vodafone. Podporu poskytují Evropská komise, Ministerstvo dopravy a Ministerstvo vnitra – Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.

Poprvé se konal eCall TESTFEST v Nuneatonu ve Velké Británii, poté v Essenu v Německu a potřetí ve Vigu ve Španělsku. Do TESTFESTu v Ostravě se do této chvíle zapojilo zhruba 80 účastníků – výrobci vozidel, vozidlových jednotek a center tísňového volání, zástupci záchranných složek, hasičů atd.

Testování systému.

Testování systému.

V průběhu téměř týdenního testování je 11. listopadu organizováno také představení eCall a jeho možností pro zhruba stovku odborníků na krizové řízení a dopravu. Odborníci, kteří se podílejí na testování systému eCall, vysvětlí současné možnosti i rozvoj v budoucnu. Na závěr semináře lidé uvidí reálné odbavení tísňového volání eCall 112 organizované Hasičským záchranným sborem.

Systém eCall bude fungovat v rámci jednotného evropského tísňového volání 112 a skládá se ze tří základních částí: z palubní jednotky ve vozidle, mobilní telekomunikační sítě a center tísňového volání 112. Po nehodě se systém aktivuje automaticky, umožní ale i manuální aktivaci.

Kromě automatického datového spojení bude vždy existovat hlasové spojení mezi vozidlem a pracovištěm pro příjem tísňového volání, aby kdokoli z osádky vozidla mohl poskytnout další podrobnosti o nehodě. Zařízení by mělo být instalováno ve všech nově vyráběných osobních automobilech a dodávkách od jara 2018. Pro příjem volání eCall budou v úvodní fázi zavádění služby upraveny dva technologické uzly. K odbavování hovorů budou určena dvě krajská call centra 112 – v Praze a Ostravě.

O profesní organizaci ERTICO – ITS Europe: 

ERTICO je celoevropská, nekomerční organizace na podporu implementace inteligentních dopravních systémů a služeb. Byla založena v roce 1991 a registrována podle belgického práva se sídlem v Bruselu jako iniciativa Evropské komise a jako klíčový partner pro spolupráci s národními vládami a průmyslovou sférou v oboru ITS. www.ertico.com

O asociaci ETSI: 

ETSI je asociace založená v roce 1988 a registrovaná podle francouzského práva se sídlem v Sophii-Antipolis, Francie. Posláním institutu je zpracovávat technické normy, nezbytné k vytvoření rozsáhlého unifikovaného evropského trhu v telekomunikacích. www.etsi.org

O projektu HeERO: 

Evropský projekt HeERO má za cíl ověřit využití systému automatického tísňového volání z paluby vozidla na linku 112 (eCall 112) pro motocykly, autobusy a nákladní vozidla včetně ověření využití systému eCall 112 při přepravě nebezpečných věcí podléhající Dohodě ADR. www.heero-pilot.eu

Sdílejte článek