Byznys
15/12/2015 Jaroslav Baďura

Neprodáváme jen sýry, ale také jejich příběhy

Někdo jim říká Vemena, někdo se drží oficiálního názvu Butique Gurmán – obojí je správné pojmenování pro jeden projekt, který naučil řadu českých, moravských a slezských zákazníků, že kromě eidamu, nivy a tvarůžků existuje také jiný sýrový svět. Projekt, za kterým stojí podnikatel Martin Svačinka.

„Dnes už fungujeme pod názvem Butique Gurmán, ale náš první sýrový obchůdek na Zámeckém náměstí se jmenoval Cheese butik. No a značka Vemena, to je náš časopis a pod tím názvem nás také lidé ještě často znají,“ říká manažerka firmy Zuzana Hurníková.

Co se stalo předtím, než vznikla úspěšná firma, která má pět vlastních obchodů a dvaadvacet franšízových? „Začínali jsme před osmi lety ve Frýdku-Místku na Zámeckém náměstí, otevřel jej majitel firmy i nápadu Martin Svačinka. Po dvou letech přibyl další obchod v Místku a zhruba za rok další v Tescu, také ve Frýdku-Místku,“ říká Zuzana Hurníková.

Manažerka říká, že podnikatel Martin Svačinka původně nepřemýšlel o franšíze. „Jenže se Martinu Svačinkovi ozvali další podnikatelé, nejdříve z Nového Jičína a pak z Kopřivnice, že se jim jeho obchody líbí a že by chtěli taky takové. Martin tomu zpočátku nebyl moc nakloněn, ale nakonec svolil.“

Martin Svačinka. Foto: Robert Mročka

Martin Svačinka. Foto: Robert Mročka

Franšíza Butique Gurmán vznikla před dvěma roky. „Tehdy o nás napsali v novinách a já měla denně šedesát telefonátů, jak to funguje a co je zapotřebí, aby vznikaly další naše obchody,“ vzpomíná Zuzana Hurníková.

Dnes jsou obchody Butique Gurmán po celé zemi, od Karlových Varů, přes Prahu, Brno, Vyškov až po Ostravu. „Čtyři obchody ve Frýdku-Místku a jeden v ostravském Avionu jsou naše, zbylých dvaadvacet franšízových,“ vysvětluje Zuzana Hurníková.

Vzpomíná na začátek provozu franšíz. „Martin to chtěl dělat hodně volně, hlavně s lidskou tváří, ale postupně jsme společně zjistili, že to přece jen musí mít nějaký řád, že to nemůže mít formu úplně volného podnikání,“ usmívá se Zuzana Hurníková.

Základem je kapitál, který zájemce o franšízu musí mít – koupě franšízy, vybavení obchodu, návrh provozovny a zboží stojí okolo sedmi set tisíc korun.

Foto: Robert Mročka

Foto: Robert Mročka

„Pak už platí majitel prodejny jen za zboží, které mu dodáváme – aby měl dovoz zdarma, musí každých čtrnáct dní odebrat zboží za nejméně dvacet tisíc korun.“

Obchody Butique Gurmán nabízejí zhruba sedmdesát až sto druhů sýrů, skoro devadesát procent produkce je z Holandska, zbytek dováží firma z Francie, Itálie, Švýcarska i Anglie.

Letos firma otevřela dvě další franšízy ve Zlíně a v Hradci Králové, příští rok se hodlá soustředit hlavně na zřizování nových franšíz v Čechách a také na vznik takzvané master franšízy pro zahraničí.

„Někdo se stal díky sýrům velmi úspěšným obchodníkem, jinde jsme se museli rozloučit, protože majitelé to nezvládli. Vždy je to o přístupu. Já zájemcům vždy říkám, že neprodávají jen sýr, ale také příběh.“

O jaký příběh jde? „No, každý sýr má svůj vlastní příběh. Třeba naše vlajková loď, sýr Old Rotterdam, zraje jeden rok a naprostá delikatesa to je s jistou omáčkou, kterou také prodáváme. Když se nenaučí prodavač lásku k sýrům a nepozná jejich příběhy, neuspěje,“ říká Zuzana Hurníková a vzpomíná na jednu schůzku se zájemkyní, která uvažovala o pořízení franšízy.

„Seděla jsem s ní dvě hodiny, což je při mém pracovním vytížení opravdu už docela dost a když jsem se na závěr zeptala, zda nechce nějaké naše sýry ochutnat, odpověděla mi ta paní, že sýry nemá ráda. To byly dvě naprosto zbytečně ztracené dvě hodiny.“

Sdílejte článek