Byznys
19/07/2017 Tomáš Svoboda

Nové vlaky a více spojů. České dráhy by měly v kraji investovat 1,7 miliardy

Moravskoslezský kraj chce jednat s Českými drahami o nákupu nových vlakových souprav. Dopravce by měl investovat nejméně 1,7 miliardy korun z peněz přislíbených na tyto účely krajům z Evropské unie ministerstvem dopravy.

Podle náměstka hejtmana Jakuba Unucky by kraj chtěl, aby ČD nakoupily vlaky i za své prostředky. Mluvčí drah Monika Bezuchová ČTK řekla, že nákup nových vlaků je pro dopravce v Moravskoslezském regionu již několik let prioritou.

Nové soupravy by měly směřovat především na tři tratě. Jednak by měly zajišťovat spojení z Ostravy na Frýdlant nad Ostravicí. Další pak v okolí Ostravy a nakonec i na Bruntálsku.

„S představiteli Českých drah budu jednat. Naším cílem je, aby jezdilo více spojů, aby soupravy byly moderní a aby se snížila cena za ujetý kilometr, která nyní přesahuje 126 korun,“ řekl náměstek. Dodal, že nyní kraj dotuje železniční dopravu částkou dosahující 900 milionů korun. Podobnou sumu vynakládá na zajištění autobusové dopravy.

Finance na nákup nových železničních souprav uvolnila Evropská unie. Ministerstvo dopravy koncem června zveřejnilo, jak peníze rozdělí. Celkem může jít až o 17 miliard korun. „V současné době je v programu deset miliard, podle zájmu se částka navýší ještě o sedm,“ řekl Unucka. Dodal, že podle dohody mezi kraji by by Moravskoslezský kraj měl čerpat deset procent, tedy 1,7 miliardy korun.

Nové vlaky začnou jezdit v roce 2020

Nákup nových souprav je v regionu podle mluvčí ČD Bezuchové pro dráhy prioritou. „Rádi bychom modernizovali vozový park hlavně na trati Ostrava – Frýdek Místek – Frýdlant nad Ostravicí. Zde máme plánován nákup jednotek typu Push-pull. Jde o vlaky, které mohou být poháněny jak dieselovou lokomotivou, tak po modernizaci trati i elektrickou lokomotivou,“ řekla.

Ze zmíněného programu chce dopravce koupit pět jednotek. V provozu by měly být v roce 2020. Mluvčí ČD dodala, že podnik vidí možnosti v navýšení počtu spojů například na trati Ostrava – Havířov. „Po elektrizaci trati i mezi Ostravou a Frýdlantem nad Ostravicí. Tady bychom chtěli zavést nové spěšné vlaky, které zrychlí cestování,“ uvedla.

Dotace z Operačního programu Doprava v celkovém objemu až 7,7 miliardy korun má podle ministerstva dopravy umožnit pořízení několika desítek nových vlakových souprav pro regionální dopravu.

O podporu z evropských fondů se mohou během následujících 12 měsíců ucházet jak jednotliví železniční dopravci, tak i kraje, které regionální železniční dopravu na svém území objednávají a financují. Podpora bude poskytována ve výši až 85 procent ze způsobilých výdajů. Vozidla pořízená z dotace budou moci být provozována na celém území republiky.

Zdroj: ČTK

Sdílejte článek