Nejnovější zprávy: V centru Ostravy je nové lahůdkářství. Sází na Španělsko, ale i klasiku Narážečka: Zaujal Barošův krásný šmudla, odevzdaná Kravina i kopec Smoly

Společnost

​Oceňovaná hra o významu vody Strom života má druhou verzi pro starší žáky

Program vytvořený SmVaK Ostrava a experty na inovativní formy vzdělávání ze spolku EduLudu přichází od druhého pololetí s novou verzí, která se výrazněji zaměřuje na společenský kontext a odpovědné zacházení s odpadní vodou.

Ilustrační foto: SmVaK

V dubnu 2016 odstartoval v základních školách v Moravskoslezském kraji vzdělávací program o významu vody pro člověka a životní prostředí Strom života. Od té doby se hra dočkala zhruba 90 realizací a zúčastnilo se jí zhruba 2 200 žáků pátých až sedmých tříd základních škol.

V minulém období si získala ve školách takovou popularitu, že byly všechny termíny pro daný školní rok beznadějně obsazeny. Kvalitu Stromu života ocenili také odborníci, když program postoupil mezi dvanáct nejlepších a nejinovativnějších vzdělávacích programů u nás v prestižní soutěži Eduina (www.eduina.cz).

Nyní přichází vodárenská společnost a odborníci na interaktivní formu vzdělávání s variantou pro nejvyšší třídy základních škol a víceletá gymnázia, která výrazněji akcentuje společenskou odpovědnost při nakládání se zdroji, kdy si kolonizátoři Planety Oxidan uvědomují, že rozvoj společnosti není možný bez spolupráce a udržitelného zacházení s vodními zdroji a produkovanou odpadní vodou.

„Dobrodružný příběh Strom života, díky němuž žáci formou hry a původního soupeření, které přeroste v kooperaci nutnou pro zachování vodních zdrojů na planetě, vstřebávají základní informace o chemických a fyzikálních vlastnostech vody, je nadále aktuální. To ukazuje probíhající společenská diskuze o dostatku vodních zdrojů v naší zemi a měnící se společenské, mediální i politické postoje k této problematice Téma si zaslouží, abychom ho posunuli o úroveň výše a mysleli i na žáky posledních tříd základních škol a studenty víceletých gymnázií. Proto jsme se rozhodli připravit pro školy v lokalitách, kde naše společnost působí, další hru,“ říká generální ředitel SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.

Vzdělávací hra využívá metodu Edularp (z anglického educational live action role playing – hraní rolí na živo). Výhodou pro školy je to, že realizátoři přijedou přímo za dětmi do škol a program je poskytovaný bezplatně.

Tento moderní způsob výuky je všechno jiného než pouhé memorování suchých dat. Klade naopak důraz na aktivitu každého žáka ve vzdělávacím procesu, který navenek jako vzdělávání vlastně ani nepůsobí.

„Účastníci nové hry se stávají kolonizátory Planety Oxidan. Ta je velmi bohatá na zdroje a poskytuje nevídaný blahobyt. K planetě vyrazily dvě expedice, mezi nimiž začne probíhat ostrý konkurenční boj o ovládnutí zdrojů a v důsledku celé planety. Začíná závod o co nejrychlejší a nejefektivnější využívání zdrojů a budování co nejbohatší společnosti. Začínají se ale objevovat první problémy se znečištěním – především vody. To má přímý dopad na množství a dostupnost použitelné vody. Právě to nutí oba týmy, aby hledaly každý zvlášť řešení této zapeklité situace. Protože jen to zajišťuje přežití celku. Svou roli ale hrají také peníze, bohatství, dezinformace a manipulace veřejností a průzkumů veřejného mínění ze strany lídrů.,“ nastiňuje základ příběhu Josef Kundrát ze spolku EduLudus.

Od druhého pololetí se tak budou hrát v moravskoslezských základních školách dvě vzdělávací hry, které se budou koncentrovat na vodní tématiku.

Foto dne