Gastronomie
25/05/2018 Jaroslav Baďura

Pivovar Ostravar: Kdysi černý Havíř, teď Černá Barbora

​Pivovar Ostravar od května trvale rozšířil své kmenové portfolio o černé pivo s názvem Černá Barbora.

Doposud Ostravar vařil tento tmavý speciál jen v limitovaných várkách a nabízel ho pouze dva měsíce v roce. Černá Barbora tak je po Mustangu druhým speciálem pivovaru, který se dostává nastálo do národní distribuce, uvedl vrchní sládek pivovaru Ostravar Roman Richter.

Černé pivo k Ostravaru patřilo odjakživa

Ostravar býval tradičním výrobcem černého piva. “První černé pivo jsme uvařili v našem pivovaru již na přelomu 19. a 20. století,” říká vrchní sládek Ostravaru Roman Richter.

Pivo s názvem černý Havíř se těšilo velké popularitě a Ostravar ho měl v nabídce takřka celou první polovinu 20. století. V novodobé historii vařil Ostravar tmavé výčepní pivo Vraník a posledním černým pivem byl speciál Kelt, jehož výrobu Ostravar ukončil v roce 2009.

Nástup Černé Barbory

V roce 2014 se na trhu poprvé objevila Černá Barbora. Třinástistupňový tmavý speciál, který se vymykal tím, že na rozdíl od většiny tmavých piv nebyl uměle přislazován a byl velmi hořký.

Nové pivo bylo zařazeno mezi Speciály ze spilky. Tedy mezi piva, které Ostravar vaří pouze v malých várkách a na časově omezenou dobu. “Reakce na naše černé pivo byla velmi pozitivní a s rostoucí poptávkou jsme začali uvažovat o celoročním vaření Černé Barbory,” uvedla za pivovar Zuzana Cieciotková.

Správný čas nastal letos. “Vzhledem k situaci na trhu jsme si vyhodnotili, že právě teď je vhodné rozšířit naše kmenové portfólio o Černou Barboru. V černém pivu vidíme zajímavý potenciál růstu, a to jak v regionu, tak i ve zbytku republiky a na Slovensku,” uvádí Cieciotková.

Práce na zahájení výroby černého piva začaly už na začátku roku a první várku Černé Barbory uvařil Ostravar v prvním dubnovém týdnu. Po týdnech zrání v ležáckých sklepích šla Černá Barbora na trh na začátku května.

“Černou Barboru stáčíme zatím výhradně do sudů. Chceme tím podpořit naše hospodské, kteří na její čepování mohou lákat své návštěvníky,” vysvětluje vrchní sládek Roman Richter.

Meziroční růst 2,3%

“Naše nová speciální piva jako Černá Barbora, Mustang nebo Speciály ze spilky jsou pro Ostravar i celou firmu velmi důležité a vidíme v nich velkou budoucnost," říká Roman Richter. Ostravské speciály jsou reakcí pivovaru na aktuální trend obliby různorodosti piv a to především v hospodách.

Pivovary Staropramen, mateřská společnost ostravského pivovaru, prodá v Česku ročně více než 3 miliony hektolitrů piva. Ostravar loni prodal v Česku ve srovnání s rokem 2016 o 2,3% procenta více piva.

To je výrazně lepší výsledek než český pivní trh a významnou měrou se na tomto růstu podílely právě speciály v čele s Mustangem.

Z výsledků zveřejněných Českým svazem pivovarů a sladoven vyplývá, že celkový výstav českých pivovarů klesl o 0,7 procenta a produkce určená pro tuzemský trh se snížila o 2,1 procenta.

Sdílejte článek