Byznys
30/12/2016 ČTK

Podepsáno: Do Ostravy zamíří 40 nových švýcarských tramvají za miliardu

Dopravní podnik Ostrava (DPO) podepsal dnes se švýcarským dodavatelem Stadler Bussnang AG smlouvu na dodávku 40 nových nízkopodlažních tramvají.

První vozy, které se budou vyvíjet přesně na míru ostravským podmínkám, mají být dodány v roce 2018, řekl předseda představenstva DPO Daniel Morys.

Už dříve uvedl, že cena za jedno vozidlo bude 27,2 milionu korun, hodnota zakázky tak přesáhne miliardu korun. Podpis smlouvy oddálily námitky druhého účastníka tendru.

„Vypořádali jsme se s námitkami druhého uchazeče výběrového řízení a uplynula zákonná lhůta, která podpis smlouvy odsunula. Nic dalšího nám v uzavření kontraktu nebránilo,“ řekl Morys. Podle něj Švýcaři chtějí do procesu výroby tramvají Stadler zapojit co nejvíce českých subdodavatelů.

Nové tramvaje budou méně hlučné, klimatizované a plně nízkopodlažní, což by podle vedení dopravního podniku mělo zvýšit komfort pro cestující. DPO provozuje v Ostravě téměř sto linek.

Město usiluje o zatraktivnění cestování městskou hromadnou dopravou, protože počet cestujících v MHD v posledních letech klesal, každoročně zhruba o tři procenta. Podle výroční zprávy přepravil loni dopravní podnik víc než 88 milionů cestujících, o rok dříve jich bylo zhruba 91 milionů.

Pomoci zlepšit vnímání městské hromadné dopravy má už například zavedené četnější čištění vozidel či kamery v tramvajích a trolejbusech, které mají zvýšit bezpečnost cestujících a odradit vandaly.

Testuje se také takzvané SOS tlačítko, kterým si lidé v případě problémů budou moci přímo přivolat pomoc strážníků. Od ledna navíc město přestane být pro cestování v MHD rozděleno na zóny.

Ze současných čtyř zón bude pouze jedna a cestující s dlouhodobými jízdenkami tak budou moci jezdit po celém městě, aniž by si museli hlídat, v jaké zóně se právě nacházejí.

Dopravní podnik Ostrava, který zaměstnává zhruba 1900 lidí, je akciovou společností ve vlastnictví města. Ročně hospodaří zhruba s 1,5 miliardy korun. Z toho asi miliardu dostává od města, zbytek vybere na jízdném.

Sdílejte článek