Byznys
27/11/2015 Jaroslav Baďura

Při vykládce uhlí už se v huti nebude prášit. Filtry zachytí 6 tun prachu ročně

Společnost ArcelorMittal Ostrava zahájila zkušební provoz nových tkaninových filtrů na obou výklopnících uhlí a rud. Technologie v hodnotě 125 milionů korun zachytává prach vznikající při vykládce surovin u aglomerace a ročně zachytí 6,4 tuny prachu.

Takzvané výklopníky musí celý vagón nadzvednout a vyprázdnit. V huti se používá rotorový typ výklopníku, který celý vagón otočí, a čelní typ výklopníku; ten umožní vysypat materiál nahnutím vagonu.

Prostor vykládky vagonů je po rekonstrukci kompletně zakrytovaný a prach je odváděn do nových tkaninových filtrů, které jsou nejlepší dostupnou technikou a které zachytávají přes 99 % odsátých prachových částic. Na realizaci zakázky se významně podíleli čeští dodavatelé: Hutní Projekt Frýdek-Místek, Air Cleaning Technologies a STAMONT-Pozemní stavitelství.

Provoz vyklápění vagonů ještě před investicí. Foto: ArcelorMittal Ostrava

Provoz vyklápění vagonů ještě před investicí. Foto: ArcelorMittal Ostrava

„Odprášení výklopníků je nadstandardní opatření, k němuž jsme se rozhodli dobrovolně,“ vysvětluje Petr Baranek, ředitel pro životní prostředí ArcelorMittal Ostrava, důvod proč huť získala na tento projekt 85% dotaci z Evropské unie. „Garanční zkoušky ukazují, že filtry zachytí téměř všechen prach. Jejich účinnost je výrazně vyšší, než nám dodavatel technologie garantoval,“ dodává Baranek.

Huť letos realizuje celkem 15 ekologických investic v celkové hodnotě 3 miliard korun. Odprášení výklopníků v hodnotě 125 milionů korun dodaly převážně české firmy: Hutní Projekt Frýdek-Místek, Air Cleaning Technologies a STAMONT-Pozemní stavitelství. Místní dodavatelé se z plných 80 % podíleli také na subdodávkách.

Výstavba filtrů na výklopnících započala loni v červnu a vzhledem k tomu, že oba filtry jsou postavené v blízkosti výklopníků a kolejiště, musel být provoz vagonů při rekonstrukci částečně omezen. Během výstavby investice však odstávka nepřesáhla 840 hodin, tedy maximálně 18 dní provozu na každé ze dvou částí aglomerace.

Provoz na aglomeraci vyžaduje pravidelné dodávky surovin, které se mísí a používají pro výrobu aglomerátu i surového železa. Železniční vagony proto přivážejí téměř nepřetržitě železnou rudu, pelety, koks, antracit a další sypké materiály z celého světa. Za jednu hodinu se na každé části aglomerace průměrně vyloží deset vagonů, což umožní přemístění až 24 000 tun surovin denně.

 

Sdílejte článek