Nejnovější zprávy: Motorkář nepřežil srážku s autem, chlapec (13) byl těžce zraněn Recenze: Indická Ganga v hájence u Frýdku-Místku? Funguje to!

Společnost

S naftou končíme! Po Ostravě má od roku 2020 jezdit 40 elektrobusů

Konkrétní kroky směrem k nízkoemisní dopravě chystá ostravský Dopravní podnik. Podle předsedy představenstva Daniela Moryse dojde v následujících letech k rozsáhlé obměně vozového parku. Díky miliardové investici budou dieselové autobusy postupně nahrazeny moderními elektrobusy.

Podpora elektromobility, to je jasná vize, na které se shodují představitelé města i Dopravního podniku (DPO), který má ambici být vůbec nejmodernějším v celé republice.

Aktuálně přichází s plánem, že Ostrava bude již v roce 2020 jezdit „bez dieselu“. „Pracujeme na obnově vozového parku tak, aby byl nízkoemisní. Rozhodli jsme se investovat více než miliardu korun do nákupu čtyřiceti elektrobusů, které doplníme o další trolejbusy a autobusy na CNG,“ řekl Morys na čtvrteční tiskové konferenci.

Podle něj jde o strategii, která potvrzuje, že Ostrava může jít příkladem v péči o životní prostředí a v prosazování ekologických způsobů dopravy ve městě. DPO nyní chystá mimo jiné výstavbu nové plnicí stanice na CNG na Hranečníku a běží také tendry na nákup prvních elektrobusů s dobíjecí stanicí a nových trolejbusů s tím, že se již plánuje jeho nasazení na konkrétní linky.

Naftě, zdá se, odzvonilo. „Dieselové autobusy dnes tvoří velkou část našeho vozového parku, v budoucnu však budou pouze rezervou pro krizové situace. Chceme jít cestou elektromobility, na které již pracujeme. Není to o médiích, v nichž rezonují témata smogu a ovzduší,“ vysvětlil předseda představenstva DPO s tím, že investici by měly z 85 % pokrýt dotační prostředky, zbytek zaplatí z vlastních zdrojů.

První „elektro“ linka bude ze Svinova do Klimkovic

DPO v současné době disponuje počtem zhruba 620 vozidel, z toho je 105 autobusů na CNG a 288 je dieselových. V zásobě si přitom chce nechat 40 až 50 „klasických“ autobusů pro krizové případy. Postupně se budou nakupovat i tzv. parciální trolejbusy s vlastní baterií, které mohou jezdit i na trasách dosud obsluhovaných pouze autobusy.

Celá dopravní síť v Ostravě se tak může lépe integrovat a optimalizovat. První čistě „elektromobilní“ provoz by měl od druhé poloviny roku 2018 probíhat na trase Svinov – Klimkovice. „Budou na ní jezdit dva elektrobusy, přičemž v Klimkovicích má být vyhlášena nízkoemisní zóna,“ doplnil Morys.

Uskutečnění tohoto záměru závisí na rychlosti tendru, který by měl být uzavřen během tří měsíců. Součástí projektu je také výstavba univerzální dobíjecí stanice, která bude schopna obsloužit více druhů elektrobusů. Výběrové řízení tedy nebude svázáno pouze s jedním výrobcem.

Investice se vyplatí, tvrdí DPO

Vedení DPO předpokládá, že více než miliardová investice bude mít svoje ekonomické opodstatnění a návratnost. A to přesto, že náklady na pořízení jednoho elektrobusu se mohou pohybovat přibližně kolem 14 milionů korun, což je zhruba dvojnásobek oproti dieselovým vozidlům.

„Určitě se zlevní náklady na palivo a údržbu, takže ekonomicky se to v provozu značně vyplácí. Ještě to však ověřujeme a přesná průměrná čísla získáme. Vždy záleží také na tom, na jakých linkách daná technika jezdí,“ dodal Morys, který očekává, že s rostoucí poptávkou po elektromobilitě půjdou časem dolů i pořizovací náklady.

Celkově by měl ostravský Dopravní podnik v nejbližších letech do obnovy vozového parku zařadit nové tzv. parciální trolejbusy za zhruba 130 milionů korun, standardní trolejbusy za 100 milionů, autobusy na CNG za 350 milionů a do elektrobusů pak v rámci nízkoemisní koncepce investuje zhruba 400 milionů.

„Nyní jezdí po Ostravě čtyři elektrobusy. Máme v plánu mít jich v roce 2020 čtyřicet a k tomu dvanáct parciálních trolejbusů. Zároveň už v této nebude v provozu ani jeden dieselový autobus,“ uzavřel vedoucí představitel DPO.

Ten v rámci modernizační koncepce již v minulých týdnech prezentoval například nové tramvajové soupravy, které by měly začít vozit cestující od března příštího roku.

Foto dne