Komentáře
24/09/2024 David Pravdík

Tržiště Davida Pravdíka. Devatero řemesel, desátá bída?

Grafika: Magazín PATRIOT

Asi všichni znají toto české rčení, které říká, že dlouhodobě se vyplatí soustředit na jednu činnost a být v ní odborníkem než tříštit síly na více aktivit a žádnou pak nedělat pořádně.

Jistě, řemeslníci jako zedníci, instalatéři, truhláři nebo elektrikáři se mohou soustředit na jedno řemeslo a jejich obor se nijak extrémně rychle nevyvíjí a nemění.

Jak ale k tomu přistoupit v práci mediálního konzultanta nebo social media manažera? Ano, můžete si myslet, že tyto pracovní pozice nejsou řemeslem, nevytvářejí nic trvalého a podle názoru některých ani hodnotného.

Nicméně digitální prostředí a média zasahují stále do více oborů a profesí a velmi rychle se vyvíjí.

Když si vzpomenu na svou práci v tištěných novinách, stačilo znát několik produktů řádkové inzerce, vypočítat cenu z milimetrů sloupce a vědět, jak by měla vypadat grafika.

Nyní, když chcete prodávat online reklamu, to máte brandingy, squary, rectangly, skyscrapery, wallpapery, carousely, bumpery, outstreamy, instreamy, interscrollery, scratchery, uncovery, overlay, leaderboardy, bottomy, injektáže a desítky dalších produktů. A to se jedná jen o display nebo video formáty.

Musíte znát obchodní modely, ceny, technické specifikace pro podklady do jednotlivých reklamních systémů vyhledávačů, sociálních sítí, reklamních sdružení nebo zbožových srovnávačů.

Měli byste mít alespoň základní znalosti o tvorbě webu a microsite, SEO, copywritingu nebo e-mailingu. A samozřejmě po kampani vše pěkně vyhodnotit v analytických nástrojích.

Další věc je kreativa, kterou klienti očekávají v návrzích grafiky bannerů nebo videí.

A co takový správce sociálních sítí? Ten musí také zastat devatero řemesel. Fotograf, kameraman a někdy i moderátor, grafik a střihač videí, textař, pracovník zákaznické linky, reklamní specialista a analytik.

Také, na první pohled v neměnném médiu, jako je rádio, už nestačí pracovat s reklamními spoty nebo sponzoringy. Musíte umět klientovi navrhnout kreativu, nabídnout soutěž na Facebooku, digitální audio spot odvysílaný v online prostoru nebo produkci a propagaci podcastu.

Bohužel nebo bohudík, podle toho, jak na tyto změny nahlížíte, digitální svět je již úzce propojen s tím analogovým. Jednotlivé dovednosti a profese se prolínají. Pokud tedy chcete přinášet klientům ucelený pohled na danou problematiku, vybírat ta nejefektivnější řešení, musíte několik, ne-li deset řemesel ovládat. A to již platí nebo bude brzy platit nejen pro média.

Autor je marketingový specialista

Sdílejte článek