Společnost
15/11/2016 ČTK

V ostravské MHD skončí rozdělení na zóny, od nového roku bude už jen jedna

Od ledna příštího roku přestane být město Ostrava pro cestování v městské hromadné dopravě rozděleno na zóny.

Ze současných čtyř zón bude pouze jedna a cestující se tak s dlouhodobými jízdenkami budou moci pohybovat po celém městě. Zlevní také některé dlouhodobé jízdenky. Novinářům to dnes řekl radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak).

„Ten důvod je ten, že jsme jedno město. Chceme zjednodušit dopravu v rámci města a chceme opravdu nezatěžovat cestující tím, aby přemýšleli nad tím, zdali se nacházejí na hranici zóny či nikoliv,“ uvedl Semerák.

K dalším novinkám bude v příštím roce patřit i prodloužení doby platnosti elektronických přestupních jízdenek z nynějších 30 na 45 minut. Finančně chce dopravní podnik zvýhodnit jízdenky s delší dobou platnosti.

Zatímco cena měsíčního jízdného vzroste ze 495 na 499 korun, 90denní jízdné zlevní o 37 korun na 1299 korun, 180denní o 325 korun na 2199 korun a za roční jízdenku v MHD cestující zaplatí 3999 korun, což je o 703 korun méně než doposud.

Podobně zvýhodněny budou i některé dlouhodobé jízdenky pro žáky a studenty či děti. Vzroste naopak cena hodinové papírové jízdenky, a to z 28 na 30 korun, u její zvýhodněné formy pak ze 14 na 15 korun.

Další novinkou pak bude zavedení třídenní jízdenky, která bude stát 220 korun. Jízdenka by měla sloužit hlavně turistům, kteří navštíví Ostravu nebo do krajské metropole zamíří například na festival.

Cílem dopravního podniku je do budoucna zastavit prodej papírových jízdenek. Cestující by tak hradili jízdné už jen prostřednictvím čipové karty ODISka, kreditní kartou nebo by si kupovali jízdenku přes mobil. S touto změnou se počítá v roce 2018 či 2019. Do budoucna by se lepších cen jízdného mohli dočkat i sami obyvatelé Ostravy, kteří by v případě, že mají ve městě trvalé bydliště a nedluží poplatek za komunální odpad, platili levnější jízdné než lidé přijíždějící z okolních měst.

Město chce ve spolupráci s dopravním podnikem přilákat do MHD více cestujících. Jejich počet se totiž v posledních letech každoročně snižoval zhruba o tři procenta.

Zlepšit vnímání městské hromadné dopravy má pomoci například už zavedené četnější čištění vozidel či kamery v tramvajích a trolejbusech, které mají zvýšit bezpečnost cestujících a odradit vandaly. Testuje se také takzvané SOS tlačítko, kterým si lidé v případě problémů budou moci přímo přivolat pomoc městských strážníků.

Dopravní podnik Ostrava, který zaměstnává zhruba 1900 lidí, je akciovou společností ve vlastnictví města. Ročně hospodaří se zhruba 1,5 miliardou korun. Z toho přibližně miliardu dostává od města, zbytek vybere na jízdném. Podle výroční zprávy přepravil loni dopravní podnik víc než 88 milionů cestujících, o rok dříve to bylo zhruba 91 milionů cestujících.

Sdílejte článek