Byznys
14/11/2016 Tomáš Svoboda

Vášeň pro papír: Ostravanka vyrábí z odřezků originální bloky či vizitkáře

Vždycky ji bavilo zkoušet, co všechno se dá vytvořit z na první pohled „obyčejného“ papíru. Nyní má Gabriela Pilařová z Ostravy za sebou první rok existence svojí značky Papidu, což je, jak sama říká, malé studio papíru s velkým odhodláním. Také její koncept postavený na kreativním zpracování odřezků se představí na blížícím se ostravském festivalu Meat Design.

Obecně řečeno, Papidu je jedním ze zástupců současné scény mladých začínajících tvůrců z Ostravy a okolí. Více o cestě k vlastní značce a jejím vývoji nám poví v následujícím rozhovoru.

Každý tvůrce má kořeny, z kterých vychází. Jak je tomu v případě Papidu?
Můj koncept je postavený na tom, že se snažím zpracovávat papírové odřezky a papír, který nemá další využití. Začalo to tím, že jsem dříve tvořila pro rodinu a své kamarády. Bavilo mě dělat hezká balení dárků a podobné věci. Později jsem začala dělat svatební oznámení a dekorace na míru. Cesta k Papidu byla docela dlouhá, ale vlastně přirozená.

Jaké výrobky se pod vaší značkou skrývají?
Dělám hlavně poznámkové bloky, notesy či vizitkové bloky z papírů vyšších gramáží. Ale také spoustu dalších věcí. Jejich vznik se odvíjí od materiálu, který se mi dostane do rukou, od jeho formátu, gramáže, struktury či barvy. Kromě odřezků pracuji i s novým papírem, ale snažím se, aby to bylo bez zbytků, a když zbytky jsou, zase je zpracuji dále. Zrovna na Meat Design chystám taky diáře a kalendáře, které budou mít víc využití, než je možná obvyklé.

Takže papír byl pro vás vždycky číslo jedna?
Dá se to tak říct. Byla a stále jsem papírem úplně fascinovaná. Kupovala jsem si nejrůznější archy a pořád něco vymýšlela, na svatby, na sváteční příležitosti, speciální věci na přání nebo jen tak. Časem se mi začaly papíry dost hromadit, a tak jsem zkoušela přijít na to, jak je prakticky využít. Později jsem zjistila, že i v tiskárnách a reprografických studiích mají spoustu zbytků nového papíru, který už dále nedokáží digitálně zpracovat, a vyhazuje se. A to mě už jen podpořilo v mé myšlence dávat nepotřebnému papíru novou formu, aby se mohl ještě využít.

Věděla jste od začátku, že budete tíhnout spíše k designovému pojetí vaší tvorby?
Řekla bych, že je to spíš asi otázka mého osobního vkusu. Líbí se mi jednoduchost, čistota a důmyslný detail. A podstatné je také to, aby to prakticky fungovalo, dalo se to plně využít. Z mé dílny tak vycházejí papírové výrobky, které mají sice klasické využití, ale stejně dobře mohou být objektem na vašem pracovním stole.

Naznačila jste, že jste se ke tvorbě dostala vlastní cestou. Takže to evidentně jde i bez odborných základů?
Jde, ale někdy je to asi obtížnější, všechno mi trvá déle. Musím více zkoušet, hledat, zkoumat. Na druhou stranu tak ale přicházím i na jiná nezvyklá spojení. Stále se učím a hledám svoji cestu, jak všechno technicky zvládnout.

Co je vaším nejbližším cílem?
Tím úplně nejbližším je zvládnout realizovat všechny nápady, které mám na Meat Design a předvánoční markety.

Sdílejte článek