Nejnovější zprávy: Filmové návraty: Když se v Ostravě natáčela Divoká svině Z kováře jedním z nejbohatších Čechů. Jan Světlík slaví 60 let

Byznys

Vodárny odměňují restaurace, které hostům dávají kohoutkovou vodu

Severomoravské vodovody a kanalizace (SmVaK) odměňují restaurace, které zdarma nebo za poplatek nabízejí svým hostům kohoutkovou vodu.

Ilustrační foto: Archiv

Kohoutkový inspektor SmVaK opět po roce vyrazil do regionu, aby zjistil, které podniky v regionu jsou k zákazníkům vstřícné v podávání pitné vody z veřejné vodovodní sítě. 35 restaurací, kaváren, hotelů a barů kromě nálepky Podáváme vodu z kohoutku nově obdrželo sadu džbánů a sklenic s logem vodárenské společnosti, do kterých mohou kvalitní pitnou vodu servírovat.

Společnost SmVaK Ostrava odstartovala projekt v létě 2015 a každý rok během letních prázdnin inspektor vyráží do terénu v Moravskoslezském kraji znovu, aby zjistil, jak se situace změnila. Letos prozatím inspektoři/inspektorky navštívili zhruba 70 podniků.

„Do projektu se v uplynulých letech zapojilo 70 vstřícných podniků v Moravskoslezském kraji, letos prozatím přibylo dalších 35, což je pozitivní zjištění. Oproti loňsku pozorujeme několik rozdílů. Změnou k lepšímu je to, že podávat na vyžádání zákazníkům pitnou vodu se přece jen stává ve většině podniků běžnou praxí. Těch, kteří tuto službu zákazníkům odmítají poskytnout, ubývá, ačkoliv podmínky pro servírování kohoutkové vody se mohou podnik od podniku lišit," říká generální ředitel společnost SmVaK Ostrava Anatol Pšenička.

Trend je tedy pozitivní a to je dobře i proto, že pitná voda v regionu vykazuje díky zdrojům v Beskydech a Jeseníkách, a sofistikovanému způsobu její úpravy a distribuce vysokou kvalitu.

"Druhou skutečností je to, že řada podniků především v menších obcích a městech během léta výrazně omezuje provozní dobu především na začátku týdne a během dopoledne nebo brzkého odpoledne. Otevírají často až v druhé části týdne a v pozdějších hodinách. Dalším zjištěním je to, že v podávání kohoutkové vody jsou vstřícnější v menších obcích než ve větších městech – například na Karvinsku,“ říká Anatol Pšenička.

Princip projektu spočívá v osobních návštěvách a rozhovorech s majiteli jednotlivých podniků. Vodárenská společnost chápe, že kohoutková voda nemusí být v podnicích poskytována bezplatně, protože s její přípravou a servisem na stůl zákazníka je spojena řada úkonů a práce personálu.

Navíc voda jako nejcennější surovina má svou hodnotu. Proto není podmínkou pro ocenění to, aby dostávali návštěvníci kohoutkovou vodu zdarma. Pro porovnání: za litr vody z kohoutku v regionu, kde působí SmVaK Ostrava, zaplatí zákazníci zhruba osm haléřů, třetinková lahev neperlivé vody se prodává v podnicích za zhruba třicet korun.

Kohoutkoví inspektoři letos prozatím navštívili především Frýdecko-Místecko, Havířovsko, Hlučínsko a obce v Poodří. Ve svých cestách budou pokračovat v následujících týdnech.

Foto dne