Nejnovější zprávy: Ostravský most Miloše Sýkory se v sobotu rozsvítí v barvách trikolóry Baník má první posilu. Do Ostravy se vrací obránce Stronati

Společnost

Výročí: ​15. dubna 1835 požádal Rothschild o stavbu ostravské železnice

První pokus o uskutečnění projektu stavby železnice spojující Vídeň s Haličí ztroskotal na nesouhlasu konzervativního císaře Františka I.

Nádraží v Přívoze, rok zhruba 1900. Foto: Archiv města Ostravy

Avšak 15. dubna 1835, krátce po nástupu nového panovníka, požádal bankéř Salomon Rothschild o udělení privilegia na stavbu železniční trati znovu.

Císař Ferdinand I. byl tomuto projektu nakloněn a 4. března následujícího roku mu udělil privilegium na dobu padesáti let s tím, že dráha bude včetně odbočných tratí na Brno, Olomouc a Opavu dostavěna do deseti let.

Trať byla předávána do provozu po jednotlivých úsecích. První osobní vlak vyjel 6. ledna 1838 z Vídně do Wagramu.

Finanční komplikace stavbu dráhy na čas zastavily. Naštěstí se podařilo získat souhlas s prodloužením termínu dokončení o dalších deset let.

V r. 1847 dospěla stavba do Bohumína.

Závěrečný úsek z Bohumína do Osvětimi a Bílska včetně odbočky ze Svinova do Opavy se podařilo dokončit přesně v termínu – v březnu 1856.

Foto dne