Výročí: 18. dubna 1979 rozhodla vláda o stavbě rychlodráhy v Ostravě. Nikdy k ní nedošlo
Ke dni 18. 4. 1979 je datováno usnesení vlády České socialistické republiky (ČSR) č. 116/1979, kterým se ukládalo vytvářet v Ostravě postupné podmínky pro realizaci tramvajové rychlodráhy.
Generálním projektantem byl ustanoven Metroprojekt Praha. Rychlodráha měla být provozována na samostatném tělese, zcela odděleném od ostatních druhů dopravy, s nástupem a výstupem osob v úrovni podlahy vozu.
Předpokládaly se dvě páteřní linky, spojující Porubu s Hranečníkem a Přívoz se Zábřehem a Výškovicemi, s křížením v centru města. Vzdálenost mezi krajními body obou tras měla rychlá tramvaj zdolat maximálně za 20 minut.
Vzhledem k předpokládaným vysokým nákladům a také razantním zásahům do zástavby historického centra, které by si rychlodráha vyžádala, bylo od tohoto záměru po roce 1989 upuštěno.