Byznys
26/01/2019 Tomáš Svoboda

Vysokorychlostní trať Brno-Přerov-Ostrava? Stát zadá zpracování studie

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v tiskové zprávě oznámila, že vybere zhotovitele "Studie proveditelnosti vysokorychlostní trati Brno – Přerov – Ostrava", která bude zahrnovat návrh samotné trasy nové trati RS1 i případné další úpravy stávající železniční infrastruktury.

Vysokorychlostní tratě (VRT) jsou pro Česko, které je typickou tranzitní zemí, klíčová infrastruktura. Přestože podobně velké země jako Nizozemsko či Rakousko se cestou jejich výstavby již vydaly, v tuzemsku o nich političtí představitelé dlouho pouze teoretizovali.

Konkrétní koncepční "Program rozvoje Rychlých železničních spojení v ČR" vláda schválila až v květnu roku 2017. Nové tratě by se podle tohoto dokumentu měly připravovat na rychlost 300 až 350 km/h.

Rychlosti na jednotlivých tratích budou ovšem vycházet z odborného posouzení a příslušných studií proveditelnosti. Maximální rychlost bude záviset na provozním charakteru trati. Tedy například na tom, zda je trať využívána i pro nákladní dopravu (200 až 250 km/h), a jaké regiony obsluhuje.

Nyní se intenzivně připravuje spojení z Prahy na Drážďany a pro úsek Praha – Brno – Břeclav se zpracovává studie proveditelnosti.

"Pro úsek Brno – Přerov se připravuje dokumentace k územnímu rozhodnutí a pilotní úseky na předměstích největších měst. A brzy rozhodneme i o zhotoviteli studie úseku Ostrava – Přerov, který by měl připravit vše pro co nejrychlejší výstavbu," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Státní organizace SŽDC bude jako vůbec první v resortu dopravy vítěze výběrového řízení vybírat s využitím nové metody Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP), která byla vyvinuta na Arizonské státní univerzitě a v současné době je úspěšně aplikována v Nizozemí a ve Skandinávii.

Proces výběru začal v pondělí 21. ledna otevíráním nabídek v elektronické podobě.

Nabídky se budou hodnotit podle ekonomické výhodnosti na základě nejvýhodnějšího poměru nabídkové ceny a kvality, a to podle následujících kritérií a jejich podílu na celkovém hodnocení: nabídková cena (30 %), odborná úroveň (20 %), identifikace a řízení rizik (15 %), přidaná hodnota (10 %) a schopnost vybraných členů odborného personálu přispět k naplnění projektových cílů zadavatele (25 %).

Po otevření obálek proběhne nejpozději na přelomu ledna a února anonymní hodnocení nabídek. Vítěz výběrového řízení by měl být znám v březnu.

Do šesti měsíců po podpisu smlouvy bude muset předat podklady pro zpracování Dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby (DÚR) a Dokumentace pro vyhodnocení vlivů stavby na životní prostředí (EIA) pro VRT minimálně v úseku Prosenice – Ostrava-Svinov.

Do 14 měsíců po podpisu smlouvy pak musí předat finální verzi studie proveditelnosti včetně zapracovaných připomínek a stanovisek, které umožní předání studie ke schválení Centrální komisi Ministerstva dopravy.

Samotná výstavba prvních vysokorychlostních úseků by mohla začít po roce 2021.

Sdílejte článek