Společnost
19/10/2017 ČTK

Zase výluka!? Letos jich bylo v Ostravě příliš. DPO má smělý plán, jak je omezit

Dopravní podnik Ostrava (DPO) chce výrazně omezit počet dní, během kterých lidem komplikuje cestování nějaká výluka.

Týká se to především pěti páteřních tramvajových linek, na kterých letos podnik zaznamenal 249 takzvaných výlukových dní. Tento počet chce snížit pod 100 a časem ještě níž, řekl generální ředitel DPO Daniel Morys.

„Stanovujeme počet výlukových dnů jako kritérium kvality, spolehlivosti a plynulosti městské hromadné dopravy. To znamená, že stanovíme počet dnů, kdy je možné realizovat investice a výstavbu na našich páteřních linkách,“ řekl ředitel.

Jako první dopravní podnik v Česku vytvoří DPO takzvaný výlukový management a rezervační systém, kam budou investoři (především Moravskoslezský kraj, město Ostrava a Ředitelství silnic a dálnic) povinni hlásit, kdy a kde budou chtít stavět.

„Tím pádem ta rezervace bude oznámena nejen dopravnímu podniku, ale i ostatním potenciálním investorům, aby mohli mezi sebou koordinovat ty činnosti… Rezervační poplatek jsme stanovili ve výši 100.000 korun za jeden výlukový den. Tento poplatek bude následně započítán s náklady na výluky, které i dnes investoři hradili,“ řekl Morys.

Zatímco v roce 2015 bylo v Ostravě na páteřních linkách 130 a loni 151 výlukových dnů, letos tento počet dosáhl 249.

„Takové množství dnů na páteřních linkách ve výlukách je naprosto neakceptovatelné. Dopravní podnik nebude automaticky kývat na každou stavbu. Povolíme pouze určité množství výluk,“ řekl Morys. Dopravnímu podniku k tomu podle něj dává oprávnění zákon o drahách.

Podnik nechce blokovat žádné strategické stavby, ale podle Moryse je třeba výstavbu lépe plánovat a koordinovat.

„I vzhledem k dotacím z Evropské unie, které směřují na obnovu infrastruktury, tak investiční činnost v poslední době je velmi živá. My se bohužel setkáváme s nekoordinovaností, za kterou potom platí naši cestující, takže my chceme začít hájit zájmy a potřeby cestujících mnohem razantnějším způsobem,“ dodal ředitel DPO.

V Ostravě letos komplikují cestování především dvě dlouhodobé výluky: uzávěra Českobratrské ulice v centru a rekonstrukce mostů v Plzeňské ulici. Tam se už původně plánovaná výluka podle Moryse podruhé prodlužuje. Příští rok čeká rekonstrukce mosty ve Výškovické ulici.

Ředitel uvedl, že zaměřit se na výluky se podnik rozhodl díky komunikaci s cestujícími na sociálních sítích, z níž ví, že právě výluky, přestupy a různé mimořádnosti vůči platným jízdním řádům vadí lidem nejvíce.

V roce 2015 dostal podnik na toto téma 72 stížností a loni 33. Letos bylo stížností už 156 a k tomu bezmála 1400 reakcí na sociálních sítích. Stížnosti týkající se výluk přitom tvoří až 90 procent všech podnětů.

Sdílejte článek