Byznys
06/06/2016 Tomáš Svoboda

Zelená revoluce, zázvorový šok. Mladá dvojice proniká na trh s raw šťávami

Na startu svého podnikatelského příběhu si řekli, že se budou držet toho, co se stalo jejich opravdovou vášní. A to je „raw food“ neboli syrová strava. Pak už byl jen krůček k rozhodnutí vyrábět v souladu s tímto trendem co nejlepší ovocné i zeleninové šťávy. Právě s nimi nyní mladá dvojice Black Kale z Hněvošic u Opavy dobývá (nejen) tuzemský trh.

O podnikání zrovna v tomto oboru přitom Andrea Bitomská a její partner Daniel Škubal původně vůbec nesnili, ale vše změnila jejich přímá zkušenost se syrovou stravou. Díky pobytu v daleké cizině se doslova nadchli pro alternativní životní styl, do kterého byli zapálení natolik, že si své poznatky a znalosti nechtěli nechat jen pro sebe. Pak už to šlo přirozenou cestou. Uvolněte se, příběh Black Kale začíná…

Na zkušenou do Kanady…

Jako spousta mladých lidí měli hodně tvůrčích nápadů, které si však potřebovali ujasnit a rozhodnout se pro ten nejlepší. To platí hlavně pro Daniela, který toužil podnikat vždycky a po různých pracovních zkušenostech jej to stále více táhlo k vlastnímu rozvoji. Naopak Andrea takový cíl neměla, ale zase v ní bylo obrovské nadšení pro syrovou stravu a zdravý životní styl. Zlomovým momentem se pro mladý pár stala cesta za inspirací do kanadského Vancouveru.

„Zaměstnali mě v jedné fitness korporaci jako obchodního zástupce, takže jsem měl možnost se naučit přímý prodej a ještě k tomu v cizí zemi, což byla dost velká zkušenost. Navíc v Kanadě můžete vidět opravdu jiný životný styl, osmdesátileté lidi, jak pravidelně běhají po městě nebo zvedají ve fitku železo a popíjejí u toho špenátové smoothie,“ vrací se ke zhruba dva roky starým zážitkům sportovně založený mladík, jehož partnerce se v zemi „javorového listu“ pro změnu podařilo najít práci v „raw food“ restauraci. Díky tomu začali poznávat taje a účinky syrové stravy, se kterou Andrea experimentovala už o něco dříve.

Ovšem až společný pobyt za oceánem je oba dovedl k hlubokému poznání způsobu stravování založeného čistě na rostlinné bázi, který si sami na sobě pozitivně otestovali v každodenní praxi a který chtěli blíže představit i ostatním.

Potenciál naznačil úspěšný blog

Nejvýstižnějším důkazem, jak moc se jim rostlinná strava vryla pod kůži, byl jejich blog „RawmanRawoman“, kterým z Kanady bavili čtenáře i sebe články, recepty či „raw food“ poradnou. „Věděli jsme, že chceme zhruba za rok začít podnikat. Mít svůj eshop a podobně. Takže jsme začali psát o tom, co nás baví,“ říká Daniel k časům, kdy „fungovali“ pouze na syrové stravě a s nadšením sdíleli své postřehy. Ve volném čase se učili tvořit články o svých gastro zážitcích z různých podniků a „raw“ trendu, který byl ve vzdálené cizině na velkém vzestupu.

Přestože na první pohled jsou mezi oběma kulturami výrazné rozdíly, dvojice nadšenců prostřednictvím blogu postupně zjistila, že by se díky němu dal také mapovat český trh, který byl v obrovské expanzi. Tak se začaly rodit první obrysy budoucího rozjezdu nového podnikatelského projektu. „I když je teď blog trochu na vedlejší koleji, byl to pro nás průkopník a zdroj klíčových kontaktů, které nám doteď v podnikání pomáhají,“ doplňuje mužská část sympatické dvojice.

Přes řadu důležitých poznatků však teprve stáli před rozhodnutím, kterým směrem se v rámci širokého spektra „raw food“ vydat. „Chtěli jsme, aby si lidé uvědomili, že mají zodpovědnost za své zdraví a je v jejich zájmu o ně pečovat. Na trh jsme zamýšleli přinést něco nového, co tu není a co bude mít obrovskou přidanou hodnotu pro lidské zdraví a zdravější životní styl,“ objasňuje Andrea, jaké myšlenky jsou základem jejich podnikání.

Smysl dávala jedině bio kvalita

V rámci syrové stravy se dá dělat spousta věcí od dortů a krekrů přes sušené tyčinky, šťávy a smoothie až po otevření „fresh baru“ nebo restaurace. Jasněji o budoucím směřování celého projektu měli ve chvíli, kdy se přesvědčili, že v Kanadě jsou velice populární šťávy lisované za studena, které v Česku nikdo nedělá, ačkoli…

Na tuzemském trhu samozřejmě podobné výrobky jsou, ale nikdo je nezkoušel nabízet v bio a fresh kvalitě. Což znamená, že si kupujete nápoj vyrobený ze surovin vypěstovaných ekologicky a opravdu čerstvý, tedy bez úpravy pasterizací, s trvanlivostí tři dny. Věřili, že něco takového bude „cool“, dynamické, moderní a lidi to bude bavit.

„Chtěli jsme nabídnout něco s nádechem kanadského zdravého životního stylu. Naše šťávy jsou vyrobeny tak, aby pomohly každému se zastavit a zkusit třeba jen jeden den jinak. Zdravěji, lehčeji, svěžeji a s větší energií a dobrým pocitem,“ navazuje Andrea s odkazem na cíl změnit zaběhnuté pořádky související s konvenční stravou a vyzdvihnout prospěšnost stravy rostlinného původu.

Šťáva přijede ve skle a do 24 hodin

K tomu je napadlo, že budou šťávy vozit až do domů svých zákazníků po celém Česku a Slovensku do 24 hodin a stáčet je do skleněných lahví, aby přinesli skutečně to nejlepší, co v sortimentu schází a co je zajímavé pro všechny, kteří sledují nové trendy a chtějí žít zdravěji.

„Štávy nás zkrátka bavily, navíc mají velkou přidanou hodnotu pro lidský organismus. Takže proto byly našim prvním produktemi. Chtěli jsme tím na sebe upozornit a taky trochu vzdělávat prostředí, ve kterém se o kvalitních šťávách příliš mnoho neví,“ vysvětluje Andrea s tím, že hlavní důraz kladli na výraznou odlišnost značky. „S fit tyčinkami vyniknout nemůžete a dělat něco druhořadého, kdy se lišíte jenom cenou, to by nás nebavilo, i když by to možná byla jednodušší cesta,“ navazuje Daniel.

Vynikají díky zelené revoluci či zázvorovému šoku

Vybrali si tedy náročnější cestu, na které je kromě jiného čekala také osvěta, tedy workshopy a semináře, spojená s předáváním informací o rostlinné stravě, benefitech a výrobou ovocných a zeleninových šťáv lisovaných za studena. Z takového způsobu zpracování vyjde zcela čistý nápoj bez dužiny. Cena za půllitrovou láhev se pohybuje od 160 do 180 korun.

„První výrobky jsme zkoušeli již v Kanadě a později doma. Dávali jsme ochutnat rodičům a kamarádům. Nejvíce jsme se však řídili vlastní chutí a nápady. Ostatní by totiž chtěli hlavně sladké šťávy z jablek, hrušek či jahod, což jsme zjistili z dotazníků v rámci podnikatelského plánu,“ líčí s úsměvem Andrea. Touha prorazit vlastní kreativitou byla silnější než řeč statistických dat, a tak vznikly šťávy ryze zeleninové nebo kombinované s ovocem.

„Máme například jednu na bázi listové zeleniny, která se jmenuje zelená revoluce. Obsahuje řapíkatý celer, salát, kapustu, okurku, fenykl, citron a petržel,“ uvádí mladá podnikatelka jeden z důkazů, že se v začátcích nenechali odradit a šli za svým. Ostatně měli k tomu ideální průpravu z Kanady a později i pobytu na Bali, kde poznávali různé kombinace chutí, se kterými se běžně nesetkáte.

„Proto do šťáv přidáváme třeba skořici, kajenský pepř, kurkumu, fenykl či koriandr. Snažíme se to dělat zajímavější i názvy, a tak máme zázvorový šok, restart nebo mladého siláka, což je rostlinné mléko,“ dává Daniel nahlédnout do sortimentu, jehož názvosloví se pro mladý pár stalo velkou výzvou. „U vymýšlení názvů se vždycky pobavíme. V anglické verzi by to znělo jednoduše, ale my to chceme mít výstižně v češtině,“ podotýká Andrea.

Hravé názvy tedy nejsou výplodem bujné fantazie, ale přesně vystihují charakteristiku každého nápoje. Například „Mladý Silák“ vyrobený z kokosu, konopí a datlí je odvozený od toho, že kokos obsahuje látky, které zpomalují stárnutí a konopí má v sobě zase všechny aminokyseliny, které pomáhají tvorbě svalů a dodávají sílu.

Proč vlastně Black Kale?

Když už jsme u názvů, chtělo by to vysvětlit také ten nejdůležitější, tedy Black Kale neboli černá kapusta, podle které zhruba před rokem pojmenovali svoji firmu. „Přestože tato zelenina pochází z Itálie, objevili jsme ji v Kanadě, kde jsme ji jedli denně. Byla to vyloženě naše srdcovka, je fantasticky chutná a plná vitamínů, tak jsme si řekli, proč se nejmenovat právě podle ní,“ odhaluje okolnosti Daniel. Do budoucna by chtěli černou kapustu sami pěstovat, protože u nás se nepěstuje a u dodavatelů je dostupná jen v omezené míře.

Čekali rychlejší start

Přestože za sebou mají teprve rok podnikání, rozhodně nelze dvojici tvořící Black Kale brát za rozkoukávající se nováčky. Do svého projektu šli s jasným záměrem, a tak dokonce přiznávají, že čekali rychlejší start i rozjezd. Jejich prvním produktem byly tzv. detoxikační balíčky složené z výběru pěti šťáv a jednoho rostlinného mléka a prvními zákazníky celkem logicky kamarádi, známí a rodina.

„Mysleli jsme si, že bude větší boom a čekali taky jinačí projekty, ale to se začalo měnit. Po šťávách přišly raw dorty, které se ujaly velice dobře. Takže je rozvážíme do okolních kaváren a obchodů,“ nabízí Daniel další důkaz o tvůrčích aktivitách své partnerky, která lásku k „raw food“ přenesla také do výroby dortů. Jejich prostřednictvím tak mají další variantu, jak se dostat blíže zákazníkům, pro které však chtějí nadále zůstat především výrobci kvalitních šťáv. „Chceme v nich být nejlepší na československém trhu, což se nám snad daří,“ vyjadřují oba společně víru ve správně nastavený směr.

Od prodeje formou eshopu, který je jejich hlavním distribučním kanálem, se skromným výrobním zázemím a domácí kanceláří na opavské periferii, se chtějí brzy posunout dál. Jsou totiž přesvědčeni, že mezi nimi a zákazníky už vznikla touha po vzájemném přímém kontaktu, ke kterému je nejlepší kamenná prodejna. K tomu se vážou také vize o rozšíření výroby, která již dosáhla svých limitů.

„Naše výrobna nám v tuto chvíli nestačí, takže objednávky ani příliš nerozšiřujeme. Nemohli bychom je uspokojit tak, jak bychom chtěli. Proto hledáme nové příležitosti a větší místo, kde si zákazník bude moci posedět a ochutnat naše šťávy, dorty a další výrobky,“ sděluje Andrea konkrétní představu o nejbližším rozvoji, který by se měl odehrávat v kulisách jednoho z regionálních center. Pro ně nejbližším je nedaleká Opava, největším magnetem je ovšem přirozeně Ostrava, takže mladý pár aktuálně řeší dilema jednoho z klíčových podnikatelských rozhodnutí.

Vize: za další rok mít zaběhnutý podnik

Ať už se jejich kroky vydají jakýmkoli směrem, jsou si jisti tím, že se dál budou držet trendu co nejvyšší kvality a čerstvosti. Výroba z certifikovaných bio surovin je pro ně zkrátka základ. No a od něj už se dá odrazit k nejrůznějším cílům a snům. „Představuji si, že za další rok už bude otevřený náš první bar a pak bude otázka, zda se budeme přesouvat i do dalších měst,“ zasní se na chvíli Andrea.

Daniel na závěr přidá jen malé upřesnění. „Buď to bude jeden raw bar spojený s velkou výrobou, nebo rozšířená současná výrobna s malým barem ve městě. To jsou dvě varianty,“ uzavírá naše povídání o úspěšném rozjezdovém projektu Black Kale s příslibem, že o tom, kam budou jejich další kroky směřovat, se už brzy dozvíme více…

Sdílejte článek