PATRIOT GURMÁN 2025
Hledáme nejlepší restaurace!
Jestliže tohle není splnění amerického snu, pak už nevím. Jiří Votava nebyl prominentní student, spíše naopak, škola ho moc nebavila, před devíti lety se rozhodl začít dělat něco, co učiní šťastného nejen jeho, ale hlavně lidi okolo něj a tím jsou zákazníci BrainMarketu.
Dnes má producent potravinových doplňků, eko drogerie, bio potravin a mnoha dalších výrobků firma BrainMarket, kterou založil, půlmiliardový obrat, velké plány a hodně zajímavou budoucnost.
Říkáte o sobě, že jste ostravský podnikatel, ale přišel jste z Chomutova. Jak se to stalo?
Narodil jsem se ve Vítkově, nicméně rodiče se v mých třech letech přestěhovali do Chomutova kvůli otcově práci. No a já jsem se moc dobře na gymnáziu neučil, a tak jsem si nemohl úplně vybírat, co dál. Báňská tehdy byla vstřícná i k méně úspěšným studentům, a tak jsem se ocitl v Ostravě. Vždycky jsem se sem chtěl vrátit. Mně se ten kraj vždycky líbil, cítil jsem, že sem patřím. Pamatuji si, jak jsem dorazil na ostravské hlavní nádraží a vydechl, wow, tohle je velkoměsto. Ve srovnání s Vítkovem i Chomutovem rozhodně bylo. A můj osud byl v tu chvíli asi naplněn, měl jsem skončit a začít zároveň tady.
Souhlasil byste s formulací, že váš příběh je splněný americký sen? Kluk, který se moc dobře neučil, dělal všechno možné – třeba čistil koberce a dnes má firmu, která má obrat někde okolo půl miliardy? Je to americký sen, nebo tuto zkratku neberete?
Musím se přiznat, že jsem nad tím nikdy takto nepřemýšlel. Jestli je americký sen to, že se kdokoliv může vypracovat v kohokoliv a neexistují žádné hranice, pak ano, asi je to americký sen. Když dokážete pro věc vše obětovat a pracovat víc, než ostatní, tak můžete i v Česku žít svůj americký sen.
Jak moc těžké bylo se z čističe koberců – se vší úctou, je to také důležité podnikání – stát majitelem firmy? Co se stalo?
Čištění koberců byla vlastně taková přestupní stanice. Potřeboval jsem se na vysoké škole osamostatnit, uživit se. Spočítal jsem si, že by mě čištění koberců mohlo uživit. Víte, mě ta práce dělala šťastným, protože jsem cítil, že můžu někoho udělat šťastným já. Už tehdy mi záleželo na tom, aby byl zákazník na prvním místě. To jsem aplikoval i v BrainMarketu. Už na vysoké jsem měl sen, že budu jednou dělat pilulky pro lidi, aby se jim zlepšily jejich všední dny. A to se vlastně povedlo.
Jaký obor jste vlastně na báňské studoval?
Aplikovanou informatiku.
Jak se student aplikované informatiky dostane k výrobě zázračné pilulky, která pomůže člověku lépe myslet? Asi každého studenta občas napadne, že by ji nutně potřeboval, ale ne každého zřejmě napadne ji vyrábět.
Vždycky mě bavila biologie a zajímal jsem se, co která látka dělá, jak funguje. Hodně jsem četl a nacházel inspiraci v knihách, ve filmech, u některých vědátorů, tak se to všechno nějak sešlo, a já jsem si prostě vysnil, že chci dělat super pilulky, které budou lidem pomáhat k lepším výkonům. Dlouhou dobu jsem moje podnikání dotoval, nekalkuloval jsem. Můj sen prostě byl super produkt a šťastný zákazník, a tak to mám pořád.
Jak dlouhá byla cesta k té kouzelné pilulce? Nejste farmaceut, ani chemik. Musel jste tedy najít lidi, kteří vám pomohli? Najít tu správnou cestu chce zajisté mnoho lidí. Jak se to dělá?
Zas tak složité to není. Je to potravina a vy se musíte dostat do nějakého legislativního rámce. Jaké látky tam být můžou, v jakém množství, jaké tam být vůbec nemůžou… Docela dost jsem studoval, jaká bylinka a v jakém množství by tam mohla být. To všechno není ale důležité.
A co je důležité?
Pokud nedokážete svůj výrobek správně propagovat, prezentovat a dostat mezi lidi, nemůžete očekávat úspěch. To byla moje konfrontace s realitou. Vše jsem si pečlivě promyslel, výrobek měl skvělé složení, a tak jsem si myslel, že teď už to půjde samo. Ale zapomněl jsem na to, že zákazník si musí výrobek koupit. A to bylo mnohem těžší, než jsem si představoval. K tomu je klíčový marketing, který je nezbytnou součástí úspěšného uvedení nového výrobku na trh. Bez efektivní marketingové strategie, která výrobek představí širokému publiku, je těžké získat zákazníky. Když přišla první objednávka, byl jsem nadšený.
Jiří Votava a Aneta Ságnerová. Foto: Jiří Zerzoň
Kdo ty výrobky zkouší, kdo je tím pokusným králíkem?
Od samého začátku jsem hlavním architektem všech produktů. V rámci vývoje pečlivě porovnávám různé dávky a kombinace účinných látek. Při vytváření produktů na podporu spánku je nezbytné, abych je osobně vyzkoušel a ověřil jejich účinnost. K tomu mám skupinu lidí trpících nespavostí, kterým pravidelně podávám mé výrobky. Mezi testujícími je i herec Jiří Langmajer, který dlouhodobě čelí problémům se spánkem.
Když zkoušíte svoji pilulku, nehrozí to, že díky vašemu přesvědčení, že funguje, protože jste ji skvěle vyrobil, se dostaví placebo efekt?
Myslím si, že určitou roli placebo efekt hraje, ale na druhé straně je velmi těžké to, aby na mě vůbec něco zapůsobilo, protože já toho beru tolik… (směje se). Takže do jisté míry hraje roli placebo, ale celkově ne.
Říkal jste, že první pilulka vznikla v roce 2015 a od té doby to vypadá jako strmý růst. Přesto si myslím, že i taková úspěšná cesta se neobejde bez problémů. Jaké průšvihy a překážky jste museli za tu dobu překonat?
Těch bylo spousta, ale taky jsme se tím hodně naučili. Hned na začátku naší existence jsme neměli dobrou účetní. Měli jsme průšvih s finančním úřadem. Jedno jsem se z té situace naučil – nešetřit na lidech, mít všechno v pořádku, za dobré služby raději dobře zaplatit. Dodnes se setkáváme s udáváním. Potravinářská inspekce je u nás poměrně často. Z toho jsem usoudil, že bych se měl spíše stáhnout a zůstat v ústraní, abych se vyhnul zbytečné pozornosti. Nakonec jsem si ale uvědomil, že to, co děláme, děláme asi dobře, když o nás v této oblasti je takový zájem. Když začala válka, tak jsme se potýkali s malou poptávkou, zbylo nám moc věcí na skladě – museli jsme se naučit optimalizovat skladové zásoby. Firmy často čelí krachu kvůli problémům s cash flow, které by pokryly jejich provozní náklady. V současnosti jsme přijali nové manažery, kteří mají bohaté zkušenosti v této oblasti. Společně se zaměřujeme na optimalizaci u dalších klíčových procesů, což věřím, že nám pomůže dosáhnout dlouhodobé stability a udržitelného růstu.
Jak důležitá byla na vaší cestě rodina, jak důležití byli lidé, kteří vás podporovali, provázeli?
Asi jsem tehdy působil jako exot. Mnoho mých kamarádů se mi smálo, když jsem jim ukazoval, čemu se věnuji. Nerozuměli tomu. A někdy ani moje rodina nechápala, co se snažím dokázat.
Nikdo z rodiny?
Táta mi vždycky říkal „Dostuduj a najdi si práci, no a pak to zkus s podnikáním“. Pak přišel nápad s pilulkou, pořád jsem o tom doma mluvil a táta se mě zeptal, tak proč s tím nezačneš a začal mi radit, ať do toho jdu. Vlastně mě tím dost nakopnul a povzbudil. Tátovi a mamči bych chtěl tímto moc poděkovat, že mě celou dobu podporovali a fandili mi.
Dnes tedy máte pobočku v Ostravě, další budujete v Praze, v listopadu jste otevřeli v Ostravě u Karoliny velkou prodejnu, která je kromě jiného i bistrem. A také působíte v devíti zemích. My si spolu povídáme v zasedací místnosti vašeho ostravského skladu a visí tady obří mapa světa. Díváte se na ni občas?
Pořád se na ni dívám. Proto tady je.
Jaký je váš plán, co se světa týče?
Věříme, že naše produkty mají obrovský potenciál i na východních trzích, kde vidíme velkou příležitost pro rozvoj. Cílem je nejen získat nové zákazníky, ale také vybudovat dlouhodobé a stabilní vztahy, které přinesou zisk a zároveň pomohou našemu podnikání růst. Jsem přesvědčený, že s pečlivým přístupem a strategií se nám podaří uspět i v západních zemích jako je Německo, Francie, Holandsko nebo na Pyrenejském poloostrově.
Tato expanze bude probíhat postupně – Německo bude naším prvním cílem. Trhy na Západě jsou složitější a náročnější, ale věříme, že s pečlivým přístupem je i tento krok reálný.
Proč tedy neděláte jenom Východ, kde se dají vydělat peníze?
My bychom chtěli být v prvé řadě celoevropskou společností. Pokud se bude dařit, rádi bychom pronikli i do Severní Ameriky. K tomu potřebujeme kapitál. Nechceme skončit pouze jako česká firma. Jsme si jisti, že to, co děláme, bude dobře bráno i na západě.
Německo je země náročných zákazníků, kteří se starají o své zdraví a působí tam řada výrobců potravinových doplňků. Jak chcete na jejich trh proniknout?
Chceme zaujmout nejen naším příběhem, ale i naší strategií. Naším cílem je ukázat světu, že nevyděláváme pouze pro zisk, ale že nám hlavně záleží na našich klientech a planetě. Věříme, že právě toto Němci ocení. V Německu chceme působit pod německou firmou se sídlem v Drážďanech. Osobně si nedokážu představit, že bychom to dělali prostřednictvím české společnosti – myslím, že to by jednoduše nešlo.
Je vám sedmatřicet, začínal jste podnikat jako mladý – stává se, že se na vás obracejí začínající podnikatelé, startupy, s prosbou o radu, jak být úspěšnými?
Občas se mě na to na nějakých prezentacích zeptají. Recept na vybudování super firmy neexistuje. Existuje pouze tvrdá práce a odříkání. Musíte mít vášeň k tomu, aby vám nevadilo, že půl života strávíte v práci. Nyní už to u mě není jako dřív, protože mám tři malé děti, velkou rodinu. Ale tvrdě makat a s vášní – to může znamenat úspěch. Ta vášeň zajistí, že nevyhoříte a že vás práce baví i po letech.
Na vašem e-shopu je okolo šesti tisíc různých výrobků. Jak si vybíráte výrobce vašich produktů?
Pro nás je to velice jednoduché. Preferujeme čisté zemědělství, bio produkty. Nesmí obsahovat pesticidy, umělá hnojiva, nic, co by mohlo škodit našim klientům. Zajímá nás, zda je zboží lokální. Co se týče kakaa, rovněž požadujeme fair trade, protože to je způsob, kdy peníze putují opravdu těm, kteří se na pěstování podílejí především.
Lucie Hudečková. Foto: Jiří Zerzoň
Předpokládám, že tento přístup k produktům, potažmo k lidem, musí být dražší. Slyší na to lidé? Je to eko, je to bio, fair trade… Je to drahé?
Bohužel, není to pro každého. Jsme tady pro zákazníky, kteří si tyto věci uvědomují, ocení a mají na to. Je to náš příslib společnosti, chceme to dělat takto. Naším cílem je přinášet tyto produkty těm, kteří je oceňují a mají zájem podpořit změnu k lepšímu. Toto je náš závazek – chceme podnikat s ohledem na naši planetu a její obyvatele. Chceme dělat věci tak, aby po nás nezůstala pouze spotřeba, ale i pozitivní dopad na svět kolem nás.
Škála vašich výrobků je skutečně mimořádně široká, ale každý zákazník je zároveň jedinečný se svým potřebami, genovou výbavou… Někde jste řekl, že byste chtěli dělat potravinové doplňky konkrétním zákazníkům na míru. Jak jste daleko?
Jsme ve fázi projektu. Máme dodavatele na krevní odběry a nyní se jedná ještě o technologii, která by snížila náklady na to, abychom to mohli dělat. Za sto tisíc na rok nemůžeme dělat doplňky na míru. To by si nemohlo dovolit moc lidí.
Takže ať tomu rozumím. Dám někde krev, pošlu ji vám a vy mi připravíte potravinové doplňky zacílené na moje potřeby?
My vám uděláme výstup, jak na tom jste, abyste věděl, co by vám mohlo hrozit, co máte v pořádku. Na základě toho se vás zeptáme, jestli chcete vytvořit doplňky stravy. Pokud budete chtít, tak vám je vytvoříme. Do celého procesu budou vstupovat i lékaři. Budeme si muset vybudovat i zdravotnické zařízení.
Už něco podobného ve světě funguje, nebo bychom byli novátorští?
Takové věci již fungují, ale myslím si, že nejsou zpřístupněny široké veřejnosti.
Jaké další trendy jsou ve světě, které vás baví a chtěli byste je uvést v život?
Existují různé sporttestry, třeba prsteny, které měří kvalitu života, měří spánek. Prsten je lepší pro mě třeba v tom, že já bych s hodinkami spát neuměl a navíc prsten měří lépe. Další oblastí jsou probiotika, ta jsou určitě na vzestupu. A pak mě ještě napadají různé předměty, které také zlepšují život. Třeba spací podložka.
Péče o zdraví, chuť dlouho a kvalitně žít – to jsou trendy. A určitě nejen v poslední době. Už se o zdraví pečuje dobře i u nás. Nemáte ale pocit, že covid, válka na Ukrajině, energetická krize, zdražování – jsou situace, kdy jsou lidé nuceni šetřit? Odráží se to u doplňků stravy?
V současné době se mi zdá, že lidé nešetří. My máme velmi specifickou skupinu zákazníků. Oni si zdraví váží, vědí, že je dobré do zdraví investovat. Vědí, že je v šedesáti dobré být aktivní a zdravý. Vědí, že v sedmdesáti je možné mít fungující mozek. Potravinové doplňky berou jako investici do sebe. Nejvíce nás vlastně ohrozila válka, protože v covidu si lidé uvědomovali, co to je být zdravý. A začali za své zdraví daleko více přebírat zodpovědnost.
Pokud jde o budoucnost, bojíte se něčeho?
Bojím. Bojím se třeba toho, že konflikt na Ukrajině bude eskalovat, ale snažím se na to nemyslet, protože to bych nemohl dělat nic.
Mám ještě otázku, která se týká nootropik. Trh v Česku ještě donedávna v podstatě neexistoval. Mění se to?
Nootropika patří do speciální kategorie doplňků stravy. Podporují koncentraci paměti, myšlení a soustředění. Dlouho se na trhu tyto doplňky nevyskytovaly. My jsme je přivedli na trh a podařila se nám už spousta věcí. V nedávné době například produkt s magnesiem, kdy máme doplněk stravy, který opravdu zafunguje a umožní lepší spánek. Je zajímavé, že tento konkrétní produkt je například již dávno volně prodejný v Americe, ale v Evropě bylo náročné jej prosadit.
Máte ve svém týmu lékaře, kteří by vám s prosazováním některých produktů mohli pomoci?
V našem týmu lékaře nemáme. Někdy s lékaři konzultuji, ale prosazování produktů v Evropě, před komisemi, to za nás třeba udělá firma, která produkt vyvinula. V tomto konkrétním případě to byla firma americká.
Vy sami si děláte nějaké studie, analýzy?
Na testovacím vzorku si děláme analýzy a poté, co výrobek vydáme, děláme chemické analýzy, abychom zaručili nezávadnost klientům.
Jaký by mohl být tento rok, co máte v plánu?
Tento rok bychom chtěli otevřít prodejnu v Praze a aspoň načrtnout prodejnu v Brně. Musíme důkladně zvážit, zda se vyplatí otevírat kamenné prodejny, jsou poměrně nákladné.
Kdysi jste se zmínil o nějakých malých samoobslužných prodejnách…
Tento záměr existuje, ale nebudeme jej plnit tento rok. Chtěli bychom bezobslužné prodejny otevřít v menších krajských městech. Doufám ale, že tento rok rozjedeme personalizovanou výrobu doplňků stravy, budeme mít testy. Brzy nás čeká stěhování do nového logistického centra – opustíme prostory na Cihelní. Hledáme lepší místo v Ostravě, které nám nabídne lepší logistické možnosti, které nám v současné době již nevyhovují. No a naprojektovali jsme si, že porosteme o padesát procent. Doufám jen, že ve světě bude vše fungovat tak, jak má.
Mluvil jste o vášni pro práci – kdy je té práce pro vás nejvíce?
V zimním období pracuji opravdu intenzivně, protože to je v BrainMarketu naše hlavní sezóna. Hodně času věnuji také práci v krizových obdobích, kdy cítím, že něco není v pořádku. Obvykle pracuji 10 až 12 hodin denně. Víkendy ale patří rodině – to je pro mě nejdůležitější. Věnuji je své ženě, abych jí odlehčil, a dětem, kterým chci vynahradit čas, který s nimi nemohu trávit během týdne.
Rodina je důležitá, ale dokážete ji upřednostnit před něčím důležitým ve firmě?
Rodina je pro mě nejvíc. Vím, že jí toho času nevěnuji tolik, kolik by bylo třeba. Jsem rád, že máme zdravé děti, a když něco slíbím, tak to dodržím. Nepřemýšlím tak, že bych po čase firmu prodal a věnoval se plně rodině. Mě baví v té firmě být, mě baví se živit prací. Naučil jsem se ale mít aktivní čas pro rodinu.
Foto: se souhlasem Jiřího Votavy
Vím, že umíte i docela aktivně odpočívat. Málem jste zdolal Matterhorn, vylezl jste na Mount Blanc a nedávno jste se vrátil z Himaláje…
Když mám možnost, vydávám se na hory, kde jsem opravdu šťastný. Hory jsou pro mě aktivním útěkem od každodenní reality – mojí nejlepší dovolenou. Miluji ten pocit adrenalinu a nebezpečí zároveň, který mi připomíná, že opravdu žiju. Mám velmi tolerantní ženu, která mě v této vášni podporuje, a díky ní mám možnost věnovat se horám, když to potřebuji. Nedávno, při výstupu v Himalájích, jsme byli pod časovým tlakem, a na zpáteční cestě jsem začal cítit, jak mi síly ubývají. Přesto, i v té těžké a kritické chvíli, jsem měl pocit, že žiju naplno. Nebo právě proto.
Jiří Votava
Vystudoval informatiku na vysoké škole v Ostravě. Už při studiích podnikal. Založil internetou seznamku i úklidovou firmu. Je tátou třech malých dětí, sportovec a amatérský horolezec. V roce 2015 přišel na trh první BrainMax v podobě produktu – Performance Magnesium®, věnuje se vývoji nootropik na zlepšení fungování mozku. Jeho společnost BrainMarket přináší na trh doplňky stravy, BIO potraviny, přírodní kosmetiku a eko drogerii v nejvyšší organické kvalitě. Působí v devíti zemích, přičemž nejvíc se momentálně soustředí na východní trhy.