„Od vyhlášení se nám hlásilo a dotazovalo několik desítek lidí a v posledních dnech to je přes 50 – 60 lidí denně, takže je to pro nás v tuto chvíli docela intenzivní téma,“ řekl ředitel. Minimálně půlroční kupon si dotčený cestující musí koupit do konce roku.
„S tímto kuponem přijde na oddělení pohledávek, kde se vyhodnotí, které pohledávky spadají do těch amnestovaných, protože odpouštíme pohledávky, které nejsou v soudním nebo exekučním řízení,“ řekl Morys.
Na administrativní vyřízení amnestované pohledávky bude mít cestující čas do 12. ledna. V některých případech trvá amnestování pohledávky i několik desítek minut.
„Pokuty, které jsme dávali do toho balíku amnestie, jsou ve výši asi 500 milionů korun, takže spousta lidí, kteří jsou zatíženi pokutami, na to nereagovala. Ale klíčová fáze celé kampaně přijde okamžikem, kdy dopravní podnik se těchto pohledávek zbaví tím, že je přenese na specializovanou firmu,“ řekl Morys. Průměrně se podle něj podaří vymoci 15 až 20 procent pohledávek.
S vyhlášením amnestie podnik v listopadu nasadil do ostrého provozu 30 asistentů přepravy, kteří kontrolují dodržování přepravních podmínek a zaměřují se na cestující bez platných jízdenek. Trojici asistentů vždy doprovází městský policista.
„Takže se nám pohybuje v terénu 40 revizorů, 30 asistentů přepravy a deset policistů. Ti všichni se snaží působit v městské hromadné dopravě tak, aby působili na ty cestující, aby se cítili komfortně, bezpečně, aby vytvářeli jakousi kulturu, která je příjemná,“ řekl Morys.
Projekt podle něj zaujal vedení magistrátu a nyní podnik s úřadem jedná o navýšení počtů asistentů i revizorů až na 50.
„V dlouhodobém měřítku chceme změnit především kulturu cestování. Měli bychom 100 našich lidí v terénu, kteří by měli pomáhat cestujícím a zajišťovat, aby se městská doprava stala kulturně příjemným prostředím, a ne prostředím zatíženým vandaly, černými pasažéry a jinými individui, kteří znepříjemňují cestování ostatním,“ řekl Morys.
Počet revizorů a asistentů, kteří mají v terénu pomáhat cestujícím, má podle něj DPO nejvyšší v republice, ať už se to počítá na počet vozidel, počet cestujících nebo počet najetých kilometrů.
O tom, kde hlavně by měli asistenti působit, hlasovali lidé během listopadu v anketě. Nejvíce chtěli jejich nasazení na tramvajových linkách 4, 3 a 11, autobusových linkách 21, 48 a 33 a trolejbusové lince 108.