Auto
24/11/2024 Václav Menšík

Autotest: Jaké je Porsche 911 Carrera Cabriolet? Jako 911 orgasmů!

Foto: Mára Dušek

Námluvy s Porsche byly dlouhé, nějakou dobu jsme kolem sebe ostýchavě chodili, nejdřív jsme museli prokázat na jiných značkách z nabídky, že už jsme velcí kluci, žádná ořezávátka, a že na to Porsche máme.

Koule, rozum i cit, konkrétně a v tomto pořadí. A tak je to správně, tak to má být! Porsche si prostě musíš zasloužit. Nemůžu dospat, konečně je tu naše první skutečné rande, náš první společný víkend. Jistě není náhodou, že se tak stalo nedlouho poté, co jsem oslavil čtyřicátiny.

V showroomu Porsche servisní centrum Ostrava jsem doslova jako malý kluk v obchodě s cukrovinkami. Venku stojí Panamera, Taycan i osmiválcový Cayenne S, který měl být prvním Porsche, které budeme v našem teď už skutečně prestižním magazínu testovat. Uvnitř showroomu obdivuju nádhernou antracitovou 911 a taky nepřeberné množství tematických motoristických doplňků. Dokonalé hračkářství pro velké kluky.

Ujímá se mě vedoucí prodeje Evžen Mayer a moc se mi omlouvá, dneska Cayennem neodjedu. Než stačím být smutný, nabízí mi alternativu. Agresivně červenou 911 kabrio s černou střechou a černými koly, na kterou se zamilovaně koukám přes jeho rameno. Horko těžko udržím kamennou tvář, dál jakoby nic srkám espresso, ale ten malý kluk uvnitř skáče radostí dva metry vysoko! Dýchej, Václave, dýchej!

Evžen Mayer mi ještě vysvětlí, že je to první z nových devětsetjedenáctek po faceliftu, kterou v Ostravě mají a že je to Carrera s několika velmi zajímavými doplňky. Tahle konkrétní dostala Sport Chrono Package, který snadno poznám podle tlačítka pro změnu jízdních režimů na volantu a ikonických stopek na palubní desce. Sport Chrono Package přináší taky aktivaci Launch Control a pro režim Sport Plus strategii řazení odvozenou z motosportu. To chceš!


Foto: Mára Dušek

Druhým doplňkem, který si všichni při objednávce zaškrtneme, jsou sportovní výfuky s černými koncovkami.

Jeremy Clarkson kdysi prohlásil, že designeři Porsche jsou nejlínější na světě. Je to jeden z nekonečné řady jeho provokativních bonmotů, ale kus pravdy na tom bude. 911 je dokonalá od své premiéry v roce 1963 a postupnými evolučními kroky se drží na piedestalu dodnes. Řekněte tříletému dítěti, aby nakreslilo auto a ono nakreslí 911. Schválně to vyzkoušejte, lepší důkaz netřeba!

Káva je dopita a já konečně mohu za volant. Trochu se mi třesou ruce, ale jakmile se usadím a nesměle přejedu po palubní desce, je to jako se znovu setkat se svou první láskou. Vím přesně, co od sebe můžeme čekat, kam sáhnout a co nám bude dělat radost.

A v tom je ta síla Porsche 911. V dokonalé ergonomii, v použitelnosti na každý den i při sportovní jízdě a ve smysluplné evoluci. To je to, co dělá 911 nejlepším sportovním autem světa.

Vyrážím do Ostravy a musím to potvrdit. Sedím v čtyř set koňovém sportovním kabrioletu, ale v městském provozu si připadám jako bych řídil běžné manažerské Audi. V tom nejlepším slova smyslu!

Osmistupňová převodovka je, stejně jako celé auto, jako Jekyll a Hyde. V normálním režimu řadí sametově, auto je klidné, plynule zabírá už od nejnižších otáček, a i popojíždění v kolonách je radost, žádné nervózní cukání se tu nekoná, ale když později otočím ovladač do režimu Sport nebo Sport Plus, to zvíře se probudí, sází rychlosti s kadencí kulometu a při podřazování nádherně střílí do výfuků.

Opakuju se, vím to, ale příplatkový sportovní výfuk je to, co u 911 chceš, i kdyby na vánoční dárky pro děti nezbylo!

Opouštím ocelové město a vydám se vstříc své oblíbené okresce. Je čas probudit pana Hyde. V režimu Sport Plus adaptivní podvozek řádně přitvrdí, ale pořád skvěle kopíruje povrch ne vždy úplně dokonalé silnice. Když se otevřou výfukové klapky a nechají tu bestii dýchat, aby mohla rozjet metalový chraplák v podání dvakrát přeplňovaného plochého šestiválce, není třeba sundávat střechu a mám úsměv od ucha k uchu. Tu střechu jsem sundal, to je snad jasné!

Když Porsche představilo aktuální generaci, která už nenabízí atmosférický motor, ortodoxní tradicionalisti a jiní teoretici se mohli zbláznit strachem o ztrátu charakteru. Mýlili se jako Miloš Zeman v geopolitice. Dvakrát přeplňovaný Porsche Boxer se krásně plynule sbírá už od nejnižších otáček, nikde žádná turbodíra, a doslova si libuje, když jej převodovka nechá vytočit až k omezovači.

Ta proměna auta z přívětivého daily car v agresivní sportovní nářadí je neuvěřitelná. V zatáčkách si nechá líbit neuvěřitelné věci, řízení je přesné jak skalpel německého chirurga a auto drží na silnici jako přikované. Mít tak šikovnější ruce a lepší pojistku, zažili bychom věci, o kterých bychom museli do smrti mlčet.


Foto: Mára Dušek

Ani v dálničním provozu se 911 neztratí. Se zataženou střechou je při legálních rychlostech na palubě až překvapivý klid. Při těch nelegálních zase nepřekvapivá skvělá stabilita. Jeden by hned poslal tu první nebo poslední lásku letadlem do teplých krajin a vydal se za ní skrze alpské průsmyky dolů na jih.

Mezi příplatkovými prvky mého kabria je i prémiový audiosystém Bose, ale musím se přiznat, že o jeho kvalitách nic nevím. Neměl jsem šanci si všimnout. I když už zlátlo listí, využil jsem každou chvilku k tomu, abych mohl jezdit bez střechy a pořád jsem se kochal. Větrem ve zbytku vlasů, ozvěnou výfuků v tunelu, obdivnými pohledy kolemjdoucích i jejich zklamáním, když místo fotbalisty Ewertona viděli za volantem stárnoucího seladona.

Naopak rád jsem využíval skvěle fungující adaptivní tempomat a každé ráno krmil svůj vytříbený vkus ikonickou siluetou vozu a uhlazeným designem, který ti líní designéři zase vycizelovali o kousek blíž směrem k dokonalosti.

Porsche jsem panu Mayerovi vrátil nerad, ale v pořádku. Zato má duše utrpěla dost šrámů. Můj život už nikdy nebude jako dřív. Někde tam vzadu v hlavě mám vypáleny číslice 911 a já vím, že se musím více snažit, aby byla má dříve, než přijde skutečná krize středního věku.


Porsche 911 Carrera Cabriolet

Motor: zážehový dvakrát přeplňovaný šestiválec
Maximální výkon: 290 kW
Maximální točivý moment: 450 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,3 s
Nejvyšší rychlost: 291 km/h
Vnější rozměry: rozvor: 2450 mm, délka: 4542 mm, šířka: 1852 mm
Pohotovostní hmotnost: 1675 kg
Cena testovaného vozu: 4 321 709 Kč včetně DPH

Foto: Marek Dušek
Sdílejte článek