Auto-Moto
02/07/2025 Václav Menšík

Autotest: Mercedes – Benz třídy V. Na konec světa a ještě dál!

Foto: Mára Dušek

Kombinace obrovského prostoru, vzduchového podvozku a komfortního interiéru dělá z Mercedesu třídy V auto, ve kterém budete chtít objet svět jako Willy Fog.

Véčko není auto, véčko je kult. Po týdnu, kdy mi bylo společníkem, už dokonale chápu proč. Fakt nenajdeš moc jiných aut, která by dokázala tak skvěle vybalancovat absolutní praktičnost, vytříbený styl, sebevědomou dynamiku i maximální komfort.

Před ostravským showroomem CENTRUM Moravia Sever si sedám dovnitř a hned vím, že tohle rozhodně není jen nějaká načančaná dodávka. A to jsem se ještě ani nerozjel! Interiéru vládne světlá kůže nappa, ladně tvarovaná přístrojová deska a velkorysé a bohatě nastavitelné sedačky. Ve všech řadách! To jsou hlavní rysy tohohle luxusního dostavníku.

Uvnitř je zkrátka vše tak, jak má v Mercedesu být, takže ti šťastnější z nás, kteří běžně řídí S-klase, se tu budou cítit jako doma. A my ostatní taky, protože na tohle se fakt dobře zvyká!


Foto: Mára Dušek

Sedadla řidiče a spolujezdce v mém autě jsou vyhřívaná i ventilovaná. Mimochodem, umí vyhřívat a ventilovat zároveň, jak jsem si hned ověřil. Pro někoho zbytečná frajeřinka, ale já vím, že teplý vzduch na záda ocení všichni zmoklí dobrodruzi, kterým se po čtyřicítce začínají ozývat první stařecké bolístky.

Nevím, jak to v tom Mercedesu dělají, ale málokdo umí tak skvěle sladit dieselový motor a automatickou převodovku. Devítistupňovou, samozřejmě. Motor má sice jen čtyři válce, ale je perfektně utlumený a má dost sil na to, aby se na ni hbitě dostal a pak úplně ležérně udržel dálniční rychlost. I tu u nás nelegální. Ani předjíždění na okreskách mu nedělá vzdor více než dvoutunové hmotnosti žádné problémy. A navíc ani nežere. Dostat spotřebu pod osm litrů není žádný problém. Prostě starý dobrý diesel od Mercedesu v tom nejlepším slova smyslu.

Natankuješ tu obří nádrž, usedneš do skvělé sedačky, zapneš adaptivní tempomat i asistenty řízení, pustíš hudbu od Burmester a nebudeš chtít zastavit, dokud ti asi tak po osmi stech kilometrech nezačne docházet nafta. A ještě lépe na tom budou cestující v dalších dvou řadách, ti v nich vydrží polehávat celou cestu. A je jedno, jak je dlouhá.

Ale zpátky k prvním kilometrům za volantem, protože první dojem je důležitý. Sotva dohraju tu letos mimořádně vypečenou únikovku, kterou nám nachystali správci silnic v Ostravě, pochopím, že vzduchový podvozek je něco, co do svého polykače kilometrů chceme všichni!

Pokud bych si měl dopřát jediný příplatek, bude to AirMatic. Bez debat! Tenhle minivan je na vzduchu mimořádně komfortní, plavně překonává nerovnosti na silnici a po dálnici jako by jen tak lehounce našlapoval. To v žádném jiném mikrobusu nezažiješ!


Foto: Mára Dušek

Stačí však na okresce trochu přitlačit a začnou se dít věci! Vzduchový podvozek dostal tlumiče s proměnou tuhostí, které fungují nezávisle na řidiči. Není třeba přepínat jízdní režimy, i když to samozřejmě lze, ale díky své konstrukci tlumiče tuhnou jednoduše tehdy, když je to třeba. Stačí trochu ostřeji najet do zatáčky a podvozek díky mercedesímu promakanému řešení průtoku oleje pístem ztuhne a dvoutunový obývák na kolech řeže oblouky s neuvěřitelnou jistotou. Až tak, že ti spáči vzadu začnou vypadávat ze sedadel. Další z důkazů, že považovat tohle auto za vyvoněnou dodávku by fakt byla urážka práce německých inženýrů.

Véčko je totiž skutečný desetibojař. Úplný Šebrle v době své největší slávy. Není nejlepší na světe v žádné z jednotlivých disciplín, které si pro běžné auto vymyslíš, ale každou zvládá tak moc dobře, že výsledný součet je impozantní. Nevím, jakým autem jezdí Roman, ale vím, že tohle by mu slušelo a rozhodně by uvezlo všechny ty oštěpy, koule, tyče a co já vím co ještě potřeboval, když trhal rekordy.

V rudém véčku jsem tak mohl rovnou z výletu dorazit na obchodní schůzku s partnery a rozhodně jsem nedělal ostudu našemu prestižnímu magazínu. Naopak! Znalci ocenili, že mám vkus i styl a zároveň jsem pořád duší tak trochu dobrodruh, který se nebojí sbalit rodinu se všemi nezbytnými proprietami na zaslouženou dovolenou nebo posbírat kamarády, jejich kola a pár sudů s pivem a zmizet do hor vyčistit si hlavu. Je totiž všeobecně známo, že véčko všechno zvládne ve stylu a pohodě.

Dle aktuální situace se totiž na jeho palubě luxusně sveze až sedm lidí a hromada jejich zavazadel nebo třeba jen čtyři pasažéři, každý ve velkorysém křesle, a zásoby a vybavení na pořádný cyklistický výlet. Všechno hezky bezpečně a v suchu uvnitř auta, což mají zejména majitelé absurdně drahých karbonových silničních kol moc rádi!


Foto: Mára Dušek

Drobnou nevýhodou je, že se sedmi sedačkami už jen těžko vysvětlíš tchyni, že se na víkendový výlet tentokrát bohužel nevejde. Naštěstí se sedačky dají všemožně sklápět, otáčet nebo vyndat a zvládneš to klidně i sám, tak prostě ta, na které minule seděla a radila ti, kudy a jak máš jet, prostě zmizí a bude zmizelá. Problém vyřešen!

Nejvíc se mi ovšem líbilo, že se na mě velcí kluci a holky vůbec nekoukali divně ani ve chvíli, kdy jsem nahodil oblek, véčko zaparkoval vedle těch jejich osmiválcových kupé a šli jsme na prestižní business konferenci. Jen jsem teda auto po výletu do podhůří Beskyd preventivně opláchnul, ať nejsme za špindíry. Tvrdá práce, špína a pot, ani toho se tenhle Mercedes nebojí, ale přeci jen je třeba držet štábní kulturu značky, když jedeme zpátky mezi lidi.

Daleko od lidí jsme se ale cítili mnohem lépe. Díky vzduchovému podvozku si auto zvednu o tři a půl centimetru, mám osvědčený pohon všech čtyř kol 4Matic, takže dojezd k horské chatě po nezpevněné cestě nebo výjezd z rozmočené louky, kde jsme našli zázemí pro své outdoorové aktivity, je v suchu. Tři a půl centimetru. Slovy třicet pět milimetrů. A kolik to udělá parády!

Ve véčku sedím vysoko, mám přehled i respekt ostatních řidičů a užívám si perfektní výhled. Díky mimořádně účinným adaptivním LED světlometům i 360 kamerovému systému a velkým zrcátkům jsou noční přelety krajinou radost a parkování úplná pohoda. Celkově je pět metrů a čtrnáct centimetrů dlouhé auto velmi obratné a počáteční obavy se ukázaly jako naprosto liché. Tohle auto očividně navrhovali skuteční inženýři, ne nějací marketingoví specialisté.

Výzkum prokázal, že tam, kde zaparkuju s GLE, tam se véčko vejde úplně s přehledem. A navíc mi ho nikdo neobjede klíčem, protože je to praktický van, a ne milionářské SUV. Žádný stres a trápení ani v hustém ostravském provozu.


Foto: Mára Dušek

Závěrem vám prozradím tajemství. V Mercedesu dělají véčko i jako luxusní obytňáček Marco Polo! S postelí, lednicí, markýzou, stanem na střeše a dalšími cool proprietami. A to je teprve opravdová pornografie pro všechny dobrodruhy a digitální nomády!

Resumé našeho týdenního dobrodružství je jasné. Musím se více snažit! A rychle, protože kdo ví, jak dlouho tahle lehce absurdní věc v nabídce Mercedesu ještě vydrží. A já bych ji tolik chtěl! Jestli se dostane do mé garáže, už tam zůstane až do smrti. Té mojí, samozřejmě, jelikož dieselové mercedesy jsou svou nesmrtelností pověstné a véčko mě rozhodně přežije.

Technické údaje - Mercedes – Benz V 300 d Exclusive 4MATIC

Motor: dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec
Maximální výkon: 174 kW
Nejvyšší točivý moment: 500 Nm
Průměrná spotřeba: 8,1 l/100 km
Vnější rozměry: rozvor: 3 200 mm, délka: 5 140 mm, šířka: 2 249 mm, výška: 1 970 mm
Objem zavazadlového prostoru: až 4 630 l
Cena testovaného vozu: 2 347 024 Kč bez DPH

Foto: Mára Dušek
Sdílejte článek