Auto
16/06/2021 Václav Menšík

Autotest: Nissan Leaf. Nasedni a jeď!

Radim Kolibík

Japonci elektro tradičně umí. A tradičně si to dělají trochu po svém.

První generace Nissanu Leaf byla ve své době nejprodávanějším elektromobilem na světě. Druhá generace vyrostla, má atraktivnější design, ale pere se s mnohem širší konkurencí. A pere se statečně!

Po pár testovacích dnech musím říct, že s Leafem se vážně skvěle jezdí. Je jako stvořený pro městský a příměstský provoz.

Jízdní vlastnosti kompaktu jsou až překvapivě jisté a v autě je ticho, jak se na elektro sluší a patří. To je mimochodem věc, která mě na elektromobilech strašně baví. Žádné vibrace tříválcového motoru, žádné dieselové nýtování pod kapotou, ani opruz s doléváním močoviny. Jen sednout a vyrazit. Paráda!

Kapacita plně nabité baterie indikuje na displeji teoretický dojezd okolo 240 km, reálně to bude kousek nad 200 km. V podstatě to ale ničemu nevadí. Tohle je městské auto. Dobíjím u kanceláře nebo doma a jinak jezdím bez lokálních emisí. Prostě nikomu nečoudím pod okna. A když mám doma nebo na firmě třeba fotovoltaiku, tak nečoudím ani nikde jinde. V tomhle je smysl elektro auta.

Když do Leafu usedám poprvé, hned je jasné, že sedím v japonském autě. Tady nemůžu hledat na oko nejlepší interiér, rádoby karbon a falešné soby. Tady vládne funkčnost, strohost a green feeling. Ony i ty plasty tady voní tak nějak jinak. Ekologicky.

Prostor v kabině je tak akorát pro čtyři dospělé. Pokud ovšem hrají basketbal, vzadu si moc nepohoví. Vepředu bych chtěl sedačku o něco níže. Ne že bych neměl místo nad hlavou, jen i v elektro autě rád sedím nízko jako pilot Formule E, ale po pár dnech už jsme si na sebe zvykli a poloha za volantem byla v pohodě.

Leaf je japonský elektromobil, takže nepřekvapí, že čte značky, hlídá mrtvé úhly, má adaptivní tempomat, kamerový systém i systém udržování v pruhu. Ten funguje výborně, jen nesmíš dávat ruce dolů z volantu. To tě pak seřve a když neposlechneš, normálně auto zastaví.

Výbava je vyčerpávající, zahrnuje i vyhřívání sedaček a volantu, automatickou klimatizaci a další komfortní prvky, které zeleně smýšlející eko jezdec nikdy nebude používat a pro jistotu jejich spínače přelepí páskou z kompostovatelné tkaniny. Já ale eko jezdec rozhodně nejsem, takže pro své pohodlí rád obětuju pár kilometrů dojezdu. Skvělé je, že Leaf o tom dojezdu opravdu nelže. Teda alespoň ne moc. Ukazoval 240 kilometrů, najel jsem dvě stě, a ještě nějaká šťáva v baterii zbývala

Jako každý elektromobil, i tohle auto mě motivuje k plynulosti a eko jízdě. Jenže já už jsem zocelený, nenechám se jen tak šikanovat. Zas a znovu si užívám okamžitý nástup kroutícího momentu a suprové zrychlení třeba při výjezdu z křižovatky. Ve městském provozu je to vážně skvělá a návyková věc. Moje dynamická jízda nemá přehnaně velký vliv na spotřebu a já nemám problém přiblížit se udávaným tabulkovým hodnotám. A teď si představte, že bych se snažil a tu klimatizaci fakt vypnul!

Když po prvních stovkách kilometrů dojedu domů a chci dobíjet, mám překvapivý problém. Obejdu auto a víčko „nádrže“ není na žádném z očekávaných míst. Obejdu Nissan ještě jednou opačným směrem a pořád nic. Sedám zpátky za volant a zkoumám palubní desku. Mám to! Vlevo vedle volantu je symbol zástrčky. Stisknu a vepředu na kapotě vyskočí víčko. Ano, je na dost nezvyklém místě, ale zase s tím v pohodě zajedu k zástrčce.

Doma jsme s elektroautem tak úplně nepočítali, takže nemám wallbox a dobíjím trapně z klasické 230 V zásuvky. Je odpoledne, budu se věnovat dětem, tak vůbec nevadí, že se Leaf bude pár hodin dobíjet, aby byl ráno zase v plné síle. Stojí tu, jeho baterka mi za pomalé nabíjení děkuje a děti mají legraci z auta, ke kterému vede tlustý kabel.

Když chci ráno odjet, zástrčka nejde vypojit. Auto odemčené, dítko v sedačce, školka čeká, začátek pracovní porady se neúprosně blíží, druhý konec ze zásuvky odpojený a pořád to z auta nedokážu vytáhnout. Chvíli zvažuju použití brutální síly, potom přemýšlím, že kabel hodím okýnkem do auta. Málem už vytáčím číslo na techniky z AUTOBOND GROUP, ale je mi to trochu trapné. Redaktor prestižního média přece nebude volat o pomoc!

Zastavím se, zhluboka se nadechnu, přesně tak, jak mě učili na těch předražených kurzech plných rádobymanažerské hantýrky a mám to! Stačí opět stisknout tlačítko vedle volantu a zástrčka se odemkne. Chytré. Nikdo mi kabely jen tak nešlohne. A ni mě nevyšoupne od veřejného stojanu, když už jsem jednou připojený.

Konečně vyrážíme, v dětské sedačce tak na chvíli zavládne spokojenost. Jízda je elektricky klidná, dokud zezadu nepřijde první stížnost. Ráno se přece koukáme na mráčky! A tady najednou nemůžeme, jelikož Leaf nemá panoramatickou střechu. Jednou to člověk dítěti ukáže a už to bude mít na talíři furt.

Malý pasažér předán do péče předškolního vzdělávacího zařízení a já musím spěchat. Kdo přijde na poradu poslední, platí kafe. Sice teď, když jezdím s náklady pod 50 haléřů na kilometr, dost ušetřím, ale kafe nikomu dobrovolně kupovat nehodlám!

Leaf při nájezdu na dálnici ukazuje, že koně tam jsou a zrychluje brilantně, vypadá to, že začátek porady ještě není v ohrožení. Záhy se však ukáže, že tenhle Nissan má elektronicky omezenou rychlost na 144 kilometrů v hodině. Víc z něj prostě nevymáčknu ani z kopce! Stejně se mu ten spěch nelíbí, tak raději uberu na legální rychlost a prostě to eko-bio-fair trade kafe koupím rovnou. Na poradu potom vkráčím pozdě, ale jako hrdý a přesvědčený majitel elektromobilu. Se sójovým latté pro všechny!

Nakonec to nebyl vůbec špatný nápad, zastavit se pro kafe. Ty obdivné pohledy mladých ekologických aktivistek na zahrádce před kavárnou mi udělaly dobře. Jasně, patřily spíš tomu autu s nápisem ZeroEmission na zádi, ale i tak to bylo fajn takhle po ránu!

Nissan Leaf naštěstí ukázal mnohem víc než jen prvoplánovou snahu zalíbit se ekologům. Každodenní život s ním byl příjemný a do města vážně budu jen těžko hledat vhodnější auto. Tak všichni na testovací jízdu do AUTOBOND GROUP v Ostravě – Hrabové!

Nissan Leaf 40 kWh N-Connecta

Technické údaje

Typ motoru: Synchronní elektromotor
Výkon motoru: 110 kW
Točivý moment: 320 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,9 s
Nejvyšší rychlost: 144 km/h

Kapacita baterie: 40 kWh
Spotřeba elektrické energie /WLTP/: 17,1 kWh/100 km

Zavazadelník: 435 l

Vnější rozměry

Délka: 4490 mm
Šířka: 2030 mm
Výška: 1540 mm
Rozvor: 2700 mm

Cena testovaného vozu: 699.900 Kč včetně DPH

Sdílejte článek