Auto-Moto
08/06/2025 Václav Menšík

Autotest: Porsche Cayenne GTS Coupé? Jako Rockyho úder!

​Foto: Mára Dušek

Do Porsche Servisního Centra Ostrava přijíždím vždy s maximálním očekáváním. Laťka, kterou pan vedoucí Evžen Mayer stanovil tou úžasnou rudou 911, jež byla prvním Porsche, se kterým náš prestižní magazín měl tu čest, je fakt vysoko.

Při každé návštěvě ostravského domova Porsche mě vždy přesvědčí, že pro celý zdejší tým je plnění těch nejvyšších očekávání běžnou rutinou. Dámy jsou tu vždy usměvavé, pánové vstřícní a auta dokonale naleštěná. I to kafe s nejlepším výhledem na světě tu chutná jednoduše dokonale.

Dnes si tu pro mě připravili Cayenne. A ne jen tak ledajaký, ale GTS. Čtyři litry, osm válců, dvě turbodmychadla. Nic víc. Žádné baterky, hybridy a jiná šidítka. Starý dobrý german engineering in da house. Hned chápu, proč je to tady v Ostravě letos s přehledem nejprodávanější motorizace.

Můj nový společník je černý jak moje myšlenky při zprávách o dění na burze a uhrančivý jak pohled samotného vládce pekel. Budeme si rozumět. Navíc mu to fakt sekne. Měl jsem se lépe a stylověji obléknout, ať mu nedělám ostudu. Příště budu vědět. Ano, rozumíte správně, tohle rozhodně není poslední Porsche, na které se letos můžete těšit.


Foto: Mára Dušek

Krátká instruktáž s Evženem Mayerem je za námi a můj nový nejvíc nejlepší přítel je jen můj. Bohužel jen na týden. Všichni víme, že nejlepší na něm je osmiválcový motor a podvozek, ale hned v závěsu je ergonomie interiéru. Že si mohu precizně nastavit sedačku, prodloužit sedák, rozšířit nebo přitáhnout boční vedení, to nikoho nepřekvapí, ale já sedím v tom autě pět minut a jsem tu jako doma. Všechno, fakt všechno, je tam, kde má být a kde to podvědomě hledám. Mám rád, když němečtí inženýři přemýšlí za mě, a hlavně, když se nepokouší znovu vynalézt kolo.

Od prvních kilometrů všemi smysly vnímám ten brutální kontrast. Je to SUV, mohutná vlajková loď značky, a přitom je to tak neuvěřitelně mrštný kus auta. Pokaždé mě fascinuje, jak se rodinný přítel stiskem tlačítka na volantu změní v ultimátního rváče. V jednu chvíli komfortně a pohodlně vozí rodinku po výletech a najednou mrknutím oka rozdává životní lekce frajírkům odkojeným na Rychle a zběsile.

Takže ráno pěkně pianko, ale ve stylu, odvézt děti do školy, a pak přes Bílou na Endemit, kde tentokrát fotíme. Sníh je dávno pryč, provoz v Beskydech je mírný a kouzelné tlačítko je pořád kouzelné a rozdává radost a smích. Cayenne si přiklekne k silnici, na zádi se vysune decentní křidélko a na ranní cestu do školy si ani nevzpomeneš. Děti? Jaké děti? Nemám děti. Mám osmiválec a nebojím se ho použít!


Foto: Mára Dušek

Podvozek Cayenne je třída sama pro sebe. Díky řiditelné zadní nápravě to můžeš sekat ostře. Fakt hodně ostře! Když chceš. Když nechceš, zvolíš komfortní nastavení, ve kterém auto pořád překypuje jistotou, perfektně kopíruje povrch silnice, žehlí nerovnosti, nehoupe se a poradí si i se záludnostmi ostravské déjedničky.

Nakonec zjistíš, že mnohem lepší než to drtit na limitu, je ta jistota, kterou ty i tvoje auto doslova překypujete. To vědomí, že když bude potřeba předjet, vždycky budeš mít dost výkonu, aby to bylo fakt rychle a suverénně. Učebnice aktivní bezpečnosti dle Porsche kapitola jedna, odstavec jedna. Stačí se trochu nechat unést, dát pravé noze volnost a Cayenne tě vrazí do sedačky jako Rockyho úder. V jakékoliv rychlosti. Dej mu trochu napít a rozehraje se osmiválcová symfonie, okořeněná řízným řevem výfuků, takže i sobotní cesta do práce je najednou jako splněný klukovský sen.

Moje GTS dostalo Sport Chrono paket, který ještě zlepšuje dynamiku už tak rychlého auta. V řeči čísel to znamená stovku za čtyři celé čtyři, sto šedesát za deset tři a dvoustovku za sedmnáct vteřin. Brutální všechno! Samozřejmě V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ to redaktor prestižního magazínu nemohl zkoušet v Ostravě a okolí! Nikdy! Ale věřte mi, je to masakr! A silně návykový. Jeden aby furt jezdil do toho Německa. A vlastně proč ne, Porsche muzeum ve Stuttgartu se nikdy neomrzí a bude bavit i děti, když si na ně zase vzpomeneš a budeš potřebovat doma nabrat pár kladných bodů.

Dneska ale jedeme na hotel Endemit. Lepší místo pro focení jsme si nemohli vybrat. Designový hotel v srdci Beskyd, jehož majitel je fandou značky, takže můžeme pro nejlepší fotku zajet i tam, kam běžní hosté nemohou. Tady jsme s Porsche jako doma a sluší nám to mimořádně. Tohle je náš přirozený habitat.


Foto: Mára Dušek

U focení jsme docela vymrzli, takže oběd v hotelové restauraci s výhledem na Beskydy je skutečně za odměnu. Užívám si čtyřchodové menu, ale stejně pořád myslím na ten klíč, který mě pálí v kapse a nemůžu se dočkat, až si zase trochu zazlobíme v beskydských zatáčkách. Ale vše má svůj čas. Ještě si musím dát ten hruškový dezert koupající se v karamelu. To, co tady v kuchyni předvádí, to je normálně pornografie. Kuchař z Endemitu a inženýři z Porsche si v téhle touze po dokonalosti mohou podat ruku.

Jakou jsem měl během toho týdne spotřebu, to vám neřeknu, ale vím, že každý jeden litr benzínu tahle strojovna proměnila v čistou radost. K nezaplacení! Víc vědět nepotřebujete.

Cayenne je považováno za zachránce značky. Nedivím se. Je to SUV se všemi aspekty této kategorie. Velké, prostorné, bezpečné, skvěle vybavené a komfortní. Perfektní auto pro běžné dny, to si v rodině snadno obhájíš.


Foto: Mára Dušek

Ale pořád stačí jeden stisk tlačítka na volantu a dostaneš plnotučné Porsche s dokonale naladěným agilním podvozkem a motorem, jež je doslova hladový po otáčkách, a precizní převodovkou, která jako by ti četla myšlenky. Takhle rychlé a agilní SUV na trhu jen tak nenajdeš. A to pak zaboduješ i před kamarády z golfu, protože osmiválec je přece nejvíc!

Technické údaje - Porsche Cayenne GTS Coupé

Motor: dvakrát přeplňovaný zážehový osmiválec
Maximální výkon: 368 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,4 s
Nejvyšší rychlost: 275 km/h
Průměrná spotřeba: 12,2 l/100 km
Vnější rozměry: rozvor: 2 895 mm, délka: 4 930 mm, šířka: 1 989 mm, výška: 1 648 mm
Objem zavazadlového prostoru: 592 l
Cena testovaného vozu: 4 181 055 Kč včetně DPH

Foto: Mára Dušek
Sdílejte článek