Auto-Moto
23/02/2025 Václav Menšík

Autotest: Toyota Camry aneb Když ticho léčí

Foto: Mára Dušek

Klasický sedan je v celé Evropě ohrožený druh. Úplně na vymření. Přitom nic nevypadá elegantněji než sedan.

Mám sedany rád, přesně pro tu jejich eleganci a přiznanou nepraktičnost. Tohle auto si totiž kupují ti, co už vědí, že kvalita cestování není o velikosti kufru a počtu lahváčů, které se do něj vejdou. Příruční zavazadlo nebo golfový bag se vejde vždy. A na všechno ostatní je tu Master Card. Tentokrát nepotřebuju ani tu kartu, pokud jde o test do prestižního magazínu, Autobond se o vše postará. Na recepci showroomu Toyota mě vítá sám vedoucí prodeje Tomáš Oslizlo. Vše je připraveno, auto vypulírované, příruční zavazadlo míří do kufru a já za volant. Hned se mi tu líbí.

Nová generace Toyoty Camry samozřejmě trochu povyrostla, zároveň je aerodynamičtější, dostala nejmodernější hybridní pohon a v interiéru větší displeje a široké možnosti konektivity. Ale nečekejte revoluci, to snad v Toyotě ani neumí. Už po desítky let na to jdou jinak. Každá generace vozu navazuje na tu předchozí, ale evolučními kroky zlepšuje své silné stránky a eliminuje slabiny. Zase ten můj oblíbený kaizen.

Camry moc slabin nikdy neměla, takže jsme dostali vychytaný kus auta. Pořádný kus. Má to skoro pět metrů, a přitom to žere pět litrů. To je absolutní paráda.


Foto: Mára Dušek

Všichni víme, že paradoxně nejlépe se hybridy, i ty největší od Toyoty, cítí ve městě, kde mohou často využít elektrickou část své hybridní soustavy. Kdybych provozoval taxi službu nebo vozil VIP hosty, o jiném autě bych ani neuvažoval. Až příště přistanete v Praze na letišti, schválně se rozhlédněte, jaké taxíky tam na vás budou čekat.

Toyota Camry je totiž hybrid, který po uživateli nic nechce. Žádné dobíjení, hledání kabelů a správných čipů nebo aplikací k dobíjecímu stojanu. Pohon od Toyoty si všechno šéfuje sám. A tak to má být! Já chci jen pohodlně a úsporně jezdit. Nic víc. Nic míň.

Ale nejen městským provozem je Camry živa. Maximální rychlost je sice omezena na sto osmdesát kilometrů v hodině, ale na druhou stranu, na těch sto osmdesát se Toyota dostane dost rychle, a to se na dálnici hodí více než rychlostní rekordy. My, co už máme rozum, to necháme jiným. Síla Camry je v plynulé, plavné a klidné jízdě. V legálních a taky v rámci slušnosti mírně nelegálních rychlostech si auto jen tak ševelí, posádka si užívá výborných sedaček a kvalitního zvuku od JBL a spotřeba se nedostane přes sedm litrů. Aerodynamika sedanu opět boduje!

Sedan taky znamená, že když musí řidič do kufru, vipku na zadních sedačkách neofoukne, protože prostor pro cestující je od zavazadelníku neprodyšně oddělen. Když celebrita potřebuje soukromí, elektricky si zvedne stínítko zadního okna, ručně pak stínítka ve dveřích. Taky si vipka může na ovládacím panelu v multifunkční loketní opěrce elektricky nastavit sklon zadní sedačky, ovládat audio a samozřejmě si sedačku vyhřát. K absolutní spokojenosti vpravo vzadu chybí už jen ventilace sedáku a opěradla.

Camry nemá samoúčelně velká kola, ale standardní osmnáctky obuté do rozumně vysokých pneumatik. Karoserie sedanu je tuhá už z podstaty a když se k tomu přidá výborně naladěný podvozek, který vzácně kombinuje komfort s jistým projevem, je s Toyotou skutečně příjemné jezdit i po těžce zkoušených moravskoslezských okreskách a naší legendární dálniční horské dráze.

Rozjezdy z místa jsou díky elektro motoru bleskové, ve městě je tak Camry i přes své rozměry agilní, obratné a až neuvěřitelně úsporné auto. Hybridy od Toyoty jsou asi jediná auta na světě, která si libují v poskakování v zácpách. To se totiž děje na elektřinu, kterou si auto nastřádalo rekuperací a průměrná spotřeba paliva letí dolů jak vítkovičtí hokejisté tabulkou extraligy. To auto skutečně nechce víc než pět litrů benzínu. Úplně v klidu, tak nějak samozřejmě. Bez řečí a kudrlinek.

Hybrid od Lexusu, vlastně Toyoty, je svým projevem trochu specifický. Když mu naložíš, tak sice umí trochu zahlučet, ale zrychluje rychle a plynule, nekoná se žádný brutální kopanec. A tak nějak přirozeně vybízí ke klidné, plynulé, svižné a úsporné jízdě. Je to Japonec, hrdlo nádrže má na levé straně, takže když už občas musí na benzinku, má u stojanu většinou volno a jde rovnou na řadu. To mě baví. Ale tentokrát jsem to nevyzkoušel, během testovacích dní jsem prostě nedokázal nádrž vyjezdit.


Foto: Mára Dušek

Nová generace znamená nejmodernější toyoťácký infotainment. Ten má perfektní kamery, které poskytují skvělý obraz i v noci a parkování je vždy hračka. Interiéru vévodí dvanáctipalcový displej, všude jsou použity kvalitní materiály, dokonce i na místech, která nejsou na první pohled vidět. Společné geny s Lexusem se tu nezapřou.

Klimatizace a další základní funkce mají svá poctivá tlačítka tam, kde jsme na ně zvyklí – na středovém panelu. Adaptivní tempomat je inteligentní, jeho ovládání na volantu je intuitivní a balík asistentů je pořádně nabitý. Krom povinného hlídání rychlosti, které je poměrně decentní, asistenta únavy a výstrahy pozornosti řidiče, která je naopak trochu přísná, protože stačí na vteřinu mrknout do zpětného zrcátka, jestli jsou vipky vzadu v pohodě, a ono to hned spustí, že má řidič koukat před sebe, dostalo auto taky třeba systém, který upozorňuje na přijíždějící auta na křižovatkách a hromadu dalších užitečných věcí. Škoda jen, že dostat se do menu, kde lze asistenční systémy ovládat, je trochu krkolomné. Na druhou stranu, všechny, krom toho přísného hlídače pozornosti, jsou nastaveny tak, že je jejich fungování skutečně příjemné, přínosné pro bezpečnost posádky a decentní. Jako celé tohle auto.

Takže pokud hledáte nové pohodlné služební auto pro pana ředitele nebo jste už konečně odrostli absurdně velkým kombi a očekáváte eleganci, spolehlivost i nízké provozní náklady, rozhodně byste se měli stavit do některého ze showroomů Toyota Autobond a novou Camry pořádně vyzkoušet. Stačí pár desítek kilometrů a získá si vás! Když vám pak prodejce předloží cenovou nabídku, už vůbec nebude o čem debatovat.


Technické údaje - Toyota Camry Executive

Pohon: 2.5 l hybrid
Celkový výkon soustavy: 169 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,2 s
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Průměrná spotřeba: 4,9 l/100 km
Vnější rozměry: rozvor: 2 825 mm, délka: 4 920 mm, šířka: 1 840 mm, výška: 1 445 mm
Objem zavazadlového prostoru: 493 l
Cena testovaného vozu: 1 192 600 Kč včetně DPH

Foto: Mára Dušek
Sdílejte článek