Autotest: Toyota Land Cruiser? Tahle kára není pro slečinky!
Čekání na novu generaci luxusní terénní legendy bylo dlouhé. Ale stálo za to!
Už když vyšly první oficiální fotografie nové Toyoty Land Cruiser, věděl jsem, že to zase bude moc dobré auto. Japonci totiž špatná auta dělat neumí. Následovala statická premiéra v showroomu Toyota Autobond v Ostravě – Hrabové, řídit jsem nesměl, ale měl jsem dost času si auto prolézt a osahat. Jak tam tak stálo v moderním showroomu, ta poctivost, majestátnost a robustnost z něj přímo sálala. Na první pohled je jasné, že tohle nebude nic pro slečinky jakéhokoliv pohlaví.
Nepomohly prosby, sliby ani výhrůžky redaktora prestižního magazínu. Nakonec jsem si fakt musel, stejně jako všichni, pokorně počkat, až bude nový Land Cruiser oficiálně dostupný k testovacím jízdám.
Foto: Mára Dušek
Konečně nadešel ten sychravý říjnový den, jako stvořený pro tohohle drsňáka. Čeká na mě v Hrabové. Natankovaný, to je velkorysé. Umytý, to je asi trochu zbytečné. Ale hlavně na celý týden jen můj, a to je rozhodně skvělé!
Beru za mohutnou kliku, chytám se skutečného pevného madla, přitáhnu se, vystoupám do patra a usedám do sedačky. Je úplně stejná jako celé auto. Mohutná a velkorysá. Navíc je vyhřívaná, ventilovaná a mimořádně pohodlná. Mohu si prodloužit sedák, elektronicky nastavit bederní opěrku a samozřejmě uložit do paměti polohu toho křesla.
Vyhřívané i ventilované jsou i sedačky v druhé řadě. Navíc se dají snadno sklopit a Land Cruiser se změní ve středně velkou dodávku.
Ne že bych interiéru dával nějak záměrně zabrat, ale všechno tady působí velmi odolně a zároveň hodnotně, možná až luxusně. Z komfortní výbavy tu nechybí vůbec nic. Tady bude spokojen průměrný americký kovboj, náročný arabský šejk i drsný kanadský dřevorubec.
Volant je správně tlustý, široce nastavitelný a díky modernímu elektrickému servořízení je ovládání auta mimořádně přesné, potlačuje rázy do řízení a celkově se s vozem lépe manipuluje ve všech situacích. Někdo namítne, že tohle moderní řešení už, na rozdíl od tradičního hydraulického posilovače, neopraví místní kovář v mongolské stepi, ale já bych ty dnešní kováře v době návodů na YouTube zas tak nepodceňoval.
Foto: Mára Dušek
Už ani Toyota se nebojí jít s dobou, i tady tak interiéru vládne obří displej uprostřed přístrojové desky, samozřejmě si bezdrátově dobiju i připojím telefon, ale naštěstí tu stejně je na všechno mechanické tlačítko. Poctivé a dimenzované tak, že to zvládnu i v pracovních rukavicích. Když říkám na všechno, tak myslím opravdu na všechno. Že stiskem tlačítka aktivuju uzávěrky diferenciálu nebo měním jízdní režimy, to nikoho nepřekvapí, ale já můžu aktivně spustit regeneraci filtru pevných částic ve chvíli, kdy vím, že se to hodí mi, a ne kdy se to hodí počítači v autě, který by regeneraci spustil třeba těsně před tím, než bych připojil přívěs s koňmi. A to nechceš. Zvlášť ve chvíli, kdy víš, že nový Land Cruiser utáhne na kouli 3,5 tuny. To je samozřejmě víc než minulá generace.
Jmenuje se to Kaizen. Neustálé zlepšování, japonský manažerský vynález, jehož principy mají inženýři v Toyotě vytetované na předloktí.
Druhým mi dosud neznámým tlačítkem je rychlý ohřev motoru. Stisknu, motor zvýší otáčky a rychleji se dostane na provozní tepotu.A hlavně začne topit. Uvíznutý na Aljašce nebo v průsmyku D1 jako když najdeš!
Jízda s novým Land Cruiserem je zážitek a není ani třeba rovnou mířit na Dakar. Jak je obrovský a vizáží jako by vypadl z postapokalyptického filmu, tak budí na silnici respekt a já zjišťuju, že i v Ostravě skutečně platí přednost zprava. Neobyčejný zážitek!
Pravidelný a geniálně přehledný tvar karoserie a velké nájezdové úhly nejvíc ocením v terénu, kde mám skvělý výhled a přesně vím, kde auto končí a co si ještě můžu dovolit. To už u většiny moderních aut nezažiješ.
A kdybych náhodou ztratil přehled o situaci, mám tu 360stupňový kamerový systém včetně perfektního pohledu shora, což ocením při off-road jízdě i parkování ve městě.
Nový Land Cruiser českém trhu ZATÍM nemá adaptivní podvozek, což je trochu škoda. Standardní podvozek je díky masivnímu žebřinovému rámu mimořádně schopný v terénu, projede úplně nesmyslné věci a člověku je auta někdy až líto, když si uvědomí, jak si ten stroj nechá naložit.
Foto: Mára Dušek
Polní cesty, rozbahněné louky, příkré svahy. Všechno zvládne s přehledem. Paradoxně mu ale moc nechutná typická rozbitá česká okreska, tam si umí trochu bouchnout a zavibrovat do karoserie. Pak ale vyjedeš na dálnici, u Bohumína pořádně oklepeš bahno a je zase ve svém živlu. Při lehce nelegálních rychlostech je auto klidné, sebevědomé, ke slovu konečně přijdou všechny ty moderní asistenční systémy, které se tu sice vypínají trochu krkolomněji, než bych si přál, ale fungují velmi dobře. Čtrnáct reproduktorů dodalo JBL a i díky nim cesta ubíhá přesně tak, jak od luxusního velkého SUV čekám.
Jako pohon můžete pro Land Cruiser zvolit jakýkoliv motor, pokud to bude naftový čtyřválec. Možná není ze všech nejsilnější, ani nejtišší či nejkultivovanější, ale něco mi říká, že spolehlivě pojede i v případně jaderné apokalypsy. Spolu s osmistupňovým automatem tvoří perfektně sladěný celek, převodovka dobře využívá potenciál motoru, umí řadí rychle, ale ne zbrkle, nebojí se podržet motor v optimálních otáčkách a já nikdy neměl pocit, že by měl málo síly. Rozhodně zase Kaizen!
Předchozí generace měla páté dveře otevírané do boku a na nich rezervní kolo. To bylo hodně cool! Do chvíle, než jsi zaparkoval podélně a zjistil, že dveře kufru se otevírají přímo k chodníku. Oni totiž v Japonsku jezdí po druhé straně, víme? Inženýři tak opět mrkli na svá předloktí a nová generace má víko elektricky otvírané úplně normálně nahoru. To se hodí i při bivakování v přírodě, když taháš věci z kufru a jsi pod pátými dveřmi alespoň trochu chráněn před sněhem a deštěm. Pro případ, kdy je třeba do zavazadlového prostoru jen hodit větrovku nebo je za autem stísněný prostor, stačí samostatně otevřít okno kufru. Ten Kaizen se mi líbí!
Foto: Mára Dušek
Rezervní kolo bohužel muselo pod auto, což nevypadá tak dobře na Instagramu, ale pořád jej lze v případě potřeby použít, aniž by člověk musel do písku vyházet všechnu bagáž. A to se v krizi počítá! Zkušený offrouďák ví, že musí rezervní kolo občas cvičně sundat, očistit a promazat upínací mechanismus, aby se nestalo, že v pustině nepůjde z pod auta vyndat. Normální smrtelník to samozřejmě připomene servisnímu poradci, když jde přezout na zimní.
Jásejte, konečně je tu závěr! A je jednoduchý. Běž to auto vyzkoušet. Protože pokud zrovna hledáš prostorné, spolehlivé a bezpečné SUV v tom pravém slova smyslu, rozhodně bys měl mít Land Cruiser na radaru. Tvé křehčí polovičce asi po gustu úplně nebude, fakt je mírně obhroublý, stejně jako ty, takže nic neřeš, neprovokuj a prostě jí kup Highlander, dokud ještě je k dispozici. Ale ty, kdo se do lesa nebojíš, budeš s novým Land Cruiserem spokojený, věř mi!
Technické údaje - Toyota Land Cruiser LC 250 Executive
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon: 151 kW
Maximální točivý moment: 500 Nm
Nejvyšší rychlost: 175 km/h
Průměrná spotřeba: 10,6 l/100 km
Vnější rozměry: rozvor: 2850 mm, délka: 1925 mm. šířka: 1980 mm, výška: 1935 mm
Objem zavazadlového prostoru: 742 l
Cena testovaného vozu: 2 126 400 Kč včetně DPH