PATRIOT GURMÁN 2025
Hledáme nejlepší restaurace!
Passat ve Volkswagenu vždycky uměli. Ne nadarmo je legendou manažerských flotil a snem všech ambiciózních obchodních zástupců. V nejnovější generaci ukazuje, že konzervativní evoluce prověřených modelů je to, co německý výrobce dovedl k dokonalosti. Bis zur Perfektion.
Ano, i já mám rád elektromobilitu, třeba Volkswagen ID.7, který jsme testovali před pár měsíci je konečně opravdu skvělé auto, které suverénně zastane roli manažerského i rodinného vozu. Ale občas je fajn nic neřešit a prostě se spolehnout na ten zlatý standard. Deutsches standard, který znamená ujet tisíc km na nádrž, natankovat v každém JZD a v kufru převézt půl bytu. A je skvělé, že nám jej Němci pořád ještě dopřávají.
Nový Passat je příkladně aerodynamický, rád plachtí, s dvoulitrovým té dé í netrhá rekordy ve sprintu, možná mu to chvíli trvá, než se rozjede, ale pak se dostane do tempa a rozhodně není brzdou provozu. Největší odměnou je samozřejmě legendární spotřeba. Léty prověřené téma k pivu s kamarády. V nastupující zimě, a i s mým, kulantně řečeno, ne úplně defenzivním stylem jízdy, jsem se s průměrnou spotřebou nedostal nad šest a půl litrů nafty. Gut. Sehr gut.
Foto: Mára Dušek
Tradičnímu kombi je skutečně nejlépe v typických autobahn rychlostech. Tempomat nastavený na sto padesát v hodině. Nur in Deutschland, natürlich! Výborně kalibrovaný Travel Assist, německy Reiseassistenz, auto aktivně řídí, udržuje odstup, hlídá pruhy, k tomu úplně wunderbar hraje audio od Harman Kardon a kilometry mizí před očima jak cukroví v tajné maminčině skrýši týden před Vánocemi.
Na Assistenzsysteme rozhodně v Německu zapracovali. Všichni víme, že implementace novinek jim někdy dost trvá, a ne vždy se podaří na první dobrou, protože krom vývojářů a marketérů musí všechno projít přes účetní oddělení, ale když jim to v těch pünktlich excelech nakonec vyjde, tak už to pak je všechno v ordnungu a funguje na výbornou.
Což se v novém Passatu povedlo a konečně je nenáviděný šikanózní hlásič rychlosti decentní, jako celé tohle auto. Distingovaně a skoro až příjemně cinkne, když rychlost překročíš. Žádný führer, co by tě seřval tak, až bys z toho dostal chuť napadnout Polsko.
I když jsou distingované, jdou všechny ty modernosti vypnout. Start-stop jedním stiskem ikonky v horní části velkého displeje, hlídač rychlosti na dva kliky. Legislativně to prý méně úkonů být nesmí, ale tady to Němci vyřešili příkladně a já s tím dokážu žít bez zbytečných nervů. Pochvala! Die Anerkennung.
Foto: Mára Dušek
Je zřejmé, že král prostornosti se nejlépe cítí na dlouhých trasách, ale neztratí se ani na okreskách, a ačkoliv mezigeneračně trochu narostl, pořád jeho rozměry zůstaly v mezích toho, aby dobře zvládal i život ve městě.
S výbavou R-Line se krom opravdu skvělých sportovních a zároveň masážních sedaček, přepracovaného nárazníku, a dalších designových prvků, pojí také velká devatenáctipalcová kola. Vzhledem ke stavu moravskoslezských silnic jsem se trochu obával o komfort a plavnost jízdy, kterou od Passatu vždy čekám, ale obavy byly zbytečné. Žádné nepatřičné rázy od podvozku se nekonaly a příjemně mě překvapila i nízká hladina hluku, která od zimních pneumatik pronikala do interiéru.
Při běžných přejížďkách ze schůzky na schůzi mě bavilo, že se auto konečně samo zamkne, když od něj odcházím a odemkne, když k němu přijdu. Jde to i přes aplikaci, natürlich!
Ani s R-line paketem Passat nikdy nebyl, a ani nechtěl být, králem tuningových srazů nebo mistrem zbytečných designerských kudrlinek. Ty by stejně neprošly kalkulačkou na účtárně ve Wolfsburgu. Síla tohoto auta je jinde. Na druhé straně spektra.
Kdo kdy řídil třeba i dvacet let starý Passat, ten sedne do novinky a během pár chvil tady bude jako doma. Evoluce. Ne revoluce. Passat sice nemá unikátní multifunkční kruhové ovladače jako dvojče ze škodovky, a má moderní velký displej, ale i tady je všechno v ordnungu. Ovládání je dotykové, ale logické. Ikonky a dotykové plochy jsou tam, kde bych je hledal i před lety, a to prostě velká část zákazníků ocení.
Foto: Mára Dušek
Já ze všeho nejvíc zbožňuju Matrix-LED světlomety. A v severomoravské zimní temnotě dvojnásob. Poprvé jsem je vyzkoušel před lety v Arteonu. Byly famózní! Passat teď dostal novou generaci s ještě více diodami, která skvěle vykrývá protijedoucí vozy, opravdu ostře ohraničí světelný kužel, a i řidič s oční vadou může nocí valit fakt bomby. Opět povedená německá evoluce.
Můj skromný výzkum našeho prestižního magazínu prokázal, že Passat je přes týden velmi dobrým pracovním nástrojem, nikoho ze zákazníků nepobouří nepatřičnou okázalostí a zároveň ukáže, že ten Geschäft bereš poctivě. O víkendu spolkne ganze Familie a je připravený ji pohodlně a bezpečně odvézt kdykoliv a kamkoliv. Bez zbytečných komplikací. A to se pořád počítá!
Technické údaje
Volkswagen Passat R-Line 2.0 TDI 110 kW
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon: 110 kW
Maximální točivý moment: 360 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 s
Nejvyšší rychlost: 223 km/h
Spotřeba paliva /WLTP/: 5,2 – 5,7 l/100 km
Vnější rozměry
Rozvor: 2 841 mm. délka: 4 917 mm. šířka: 1 849 mm, výška: 1 484 mm
Objem zavazadlového prostoru: 690 l
Cena testovaného vozu: 1 329 000 Kč včetně DPH