Společnost
06/04/2022 Petr Sobol

Bohumín oživí slávu úzkorozchodné trati, dá vyrobit repliku parní tramvaje

Po více než sto letech by se do Bohumína mohla vrátit parní tramvaj. Radnice usiluje o výrobu repliky dobového vozu, který by měl turisticky zatraktivnit centrum Starého Bohumína a sloužit jako venkovní exponát tamního muzea.

Plány už posvětili památkáři. „Úzkorozchodné tramvaje jsou pro naše město typické a jsou součástí kulturního dědictví. Dvě třetiny dvacátého století spojovaly Bohumín s okolními městy. Chceme připomenout významný kus historie města i těm, kteří už tento typ dopravy nezažili. Letos slavíme 120 let od zahájení provozu tramvaje tažené koňmi,“ vysvětlil místostarosta Bohumína Lumír Macura. Připomněl, že úzkorozchodná tramvajová dráha fungovala v Bohumíně od roku 1902 do roku 1973. Původní "koňku" nahradila v roce 1903 parní, následně elektrická tramvaj.

Radnice se zpočátku poohlížela po původním voze, ale šance získat některý z posledních zachovaných kusů z depozitáře brněnského technického muzea byla prakticky nulová. A proto se rozhodla nechat si tramvaj vyrobit na míru. „Její replika by měla stát přímo na náměstí Svobody poblíž budovy staré radnice, kolem níž kdysi vedla trať. Výběr není náhodný, poblíž sídlí totiž i městské muzeum. Tramvaj bude jeho součástí a stane se venkovním exponátem, u kterého bude v určitých hodinách možná i prohlídka interiéru,“ informoval místostarosta.

Město už prostřednictvím soukromé firmy zajistilo originální podvozek z roku 1902, který je od loňského roku umístěn ve skladovacích prostorách v Bohumíně-Skřečoni. Na něm odborníci vystaví přesnou kopii parního vozu z roku 1903. „Replika bude mít dřevěnou kostru, mosazné kování a historické realitě odpovídající vnější lak v bílé a tmavě červené barvě včetně ručně malovaných linek a nápisů,“ popsal Macura.

Radnice už zadala zpracování projektové dokumentace na umístění kolejí v délce 18 metrů, takže tramvaj bude stát na skutečné kolejnici. Současně se také zpracovává výrobní dokumentace, která bude sloužit jako podklad pro výběrové řízení na zhotovení repliky. Všemu předcházely konzultace s městskými komisemi a jednotlivé kroky projednává speciální tým odborníků, který k projektu na radnici vznikl. „K našemu záměru se už vyjádřil i Národní památkový ústav s tím, že je v souladu se zájmem ochrany kulturněhistorických hodnot,“ konstatoval místostarosta.

Náklady na výrobu tramvaje město v tuto chvíli nezná, pokusí se však dosáhnout na některou z dotací. Na podzim letošního roku se chce zapojit do česko-polského projektu na podporu cestovního roku. „Skvělým výsledkem by bylo slavnostní otevření nového muzejního exponátu v příštím roce, kdy budeme slavit 120 let parní tramvaje v Bohumíně. Z projektu bychom chtěli pořídit i elektronický infokiosek, kde by se turisté dozvěděli historické a technické zajímavosti,“ řekl Macura.

Jak podotkl, ještě letos město vytvoří k 120. výročí koňské tramvaje virtuální naučnou stezku o historii bohumínské tramvajové dopravy s pěti zastaveními. Po instalaci repliky a infokiosku se stezka dočká svého umístění v terénu. A vize města sahají ještě dál, rádo by oslovilo Moravskoslezský kraj a nabídlo mu tramvaj jako další zastávku v rámci populární Technotrasy.

Sdílejte článek