Gastronomie
25/10/2022 Jaroslav Baďura

Burger či knedlík s uzeným, ale bez masa. Veganských podniků nejen v Ostravě přibývá

​V Česku roste počet veganských restaurací, nejvíce jich je v Praze, ale už i Ostravě aktuálně funguje šest provozoven specializujících se na veganskou stravu

Také běžné podniky čím dál častěji zařazují veganská jídla do své nabídky. Dosud nejmladším přírůstkem na veganské mapě Ostravy je restaurace Forky’s, která od prosince loňského roku sídlí na Smetanově náměstí v Kampusu Palace.

Data internetového portálu HappyCow, který je jedním z největších adresářů veganských a vegetariánských podniků, ukazují v posledních letech setrvalý růst tohoto segmentu v evropských městech. V Praze funguje přibližně 60 veganských restaurací, čímž se hlavní město v současnosti řadí mezi top deset veganských měst světa (vedle například Londýna, Berlína, Tel Avivu či New Yorku). V Brně je přibližně 25 veganských restaurací.

Podle průzkumu společnosti Ipsos z roku 2020 preferuje stravu s vyloučením masa každý desátý Čech. Úplně bez masa se stravují 4 % Čechů, mezi nimiž převládají lidé do 44 let. Veganskou stravu pak nejvíce vyhledávají lidé do 35 let. V populaci je více vegetariánů (3 %), vegani představují 1 %.

Připomeňme, že vegani na rozdíl od vegetariánů kromě masa odmítají všechny živočišné produkty a vyhýbají se také kosmetice a drogerii testované na zvířatech či výrobkům z kůže, peří, vlny a hedvábí. Vedle veganství a vegetariánství je novým trendem flexitariánství, jehož vyznavači jedí maso pouze příležitostně.

Podle zjištění společnosti FMCG Gurus pro Českou veganskou společnost z roku 2021 je v české populaci 21 % flexitariánů. Lidé, kteří nekonzumují maso nebo jeho spotřebu redukují, se častěji než běžná populace hlásí ke zdravému životnímu stylu, zdravému stravování a více se zajímají o udržitelnost života na zemi. Zásady veganského životního stylu připomíná Světový den veganství, který připadá na 1. listopadu.

Forky’s cílí na zákazníky, kteří chtějí omezit maso

Od roku 2015, kdy se v Brně otevřely dveře prvního Forky’s, franšíza úspěšně expanduje – své pobočky má v Praze, Liberci a od prosince 2021 také v Ostravě. Mimo to značka pronikla i za hranice – čtyři pobočky fungují na Slovensku a jedna ve Vídni. Za dobu své existence si Forky’s našlo svou klientelu, která ovšem není primárně veganská.

„Mezi našimi zákazníky převládají lidé, kteří se stravují konvenčně a přicházejí do Forky‘s jednoduše proto, že jim u nás chutná. Jídla jsou lehká a přitom výživná, dodají vám energii a díky nízkému glykemickému indexu vás většinou zasytí na dlouhou dobu,“ vysvětluje majitelka ostravské pobočky Lucie Enenkl.

Provozovatelka Forky’s v Ostravě Lucie Enenkl. Foto: Vladimír Pryček

V ostravském Forky’s mohou lidé aktuálně vybírat z dvaceti jídel. „Mezi nejprodávanější patří wrapy, Buddha broccoli, tedy směs rýžových nudlí, marinovaného tempehu, brokolice a dalších surovin, či bramborové knedlíky s uzeným, v nichž je ovšem maso nahrazeno směsí z hrachového proteinu. Nutno ale dodat, že na chuti to nepoznáte. V plánu máme také zavedení týdenního menu a počítáme s obměnami stálé nabídky, a to i v závislosti na ročním období,“ komentuje aktuální nabídku i budoucí plány na její rozšíření Lucie Enenkl.

Ačkoli se síť veganských restaurací v Česku rozšiřuje, podle zkušeností Lucie Enenkl jsou podniky v zahraničí na vyšší úrovni. „Veganství především v západních zemích hodnotím jako více kreativní a také lidé mi připadají více otevření této myšlence než v Česku. Naštěstí dostupnost veganských surovin je čím dál větší a k dostání jsou i v běžných obchodech, nikoli jen ve zdravých výživách a specializovaných obchodech,“ konstatuje Lucie Enenkl.

Lokální franšízy mají svá specifika

Zakladatelem a majitelem Forky’s je podnikatel Luboš Vidlička, který svou franšízu – díky skladbě nabízených pokrmů – nazývá v dobrém slova smyslu hybridem: „Forky’s je něco mezi fast foodem, street foodem a restaurací.“ Za rozhodnutím fungovat jako franšíza stála motivace přesvědčit co nejvíce lidí o tom, že veganství může být chutné. A právě zacílení na širokou veřejnost je důvodem, proč v komunikaci se zákazníky raději volí označení „stoprocentně rostlinné“, nikoli vegan, což je slovo, které část lidí konzumujících maso může a priori odradit.

Pro své franšízové pobočky si firma vyrábí klíčové suroviny, aby nabízené pokrmy chutnaly a vypadaly všude stejně. „Do vlastních restaurací distribuujme alternativy masa, sýrů, omáček nebo majonézy. Z mražených věcí jsou to třeba patiny do burgerů, chunks (kousky s kuřecí příchutí), řízky, nofish (alternativa rybího plátku) nebo plněné bramborové knedlíky a lentil rolls, tedy válečky z červené čočky a rýže,“ vysvětluje Luboš Vidlička.

Nabídka jídel pro franšízanty je rozmanitá, mohou si vyzkoušet a následně zvolit pokrmy, se kterými jsou spokojení. „Například ve Vídni patřila mezi nejoblíbenější jídla veganská žebra, zatímco na Slovensku se neprodávala vůbec,“ uvádí příklad Luboš Vidlička.

Sdílejte článek