Sport
26/11/2024 Václav Menšík

Canyon Grail! Špičkové německé kolo přináší neuvěřitelnou kombinaci hravosti a rychlosti

Foto: Mára Dušek

Do opavského showroomu Canyon chodím moc rád. Jistě, je to trochu nebezpečné, člověk se tam může rychle zamilovat a dostat do velkého průšvihu, ale když ono je to silnější než já.

Ti kluci a holky tam jsou chytří, ty největší pecky vystaví vždycky rovnou proti vchodu. Takže když jsem tak jednoho dne jel náhodou kolem, hned jsem věděl, že tenhle nový gravel z řady Grail ve fialové metalíze mi způsobí hodně problémů. Že by to mohlo být něco víc než jen podzimní románek.

Naši čtenáři jsou bystří, ale přece jen si dovolím trochu osvěty. Gravel znamená štěrk, což je to, co definuje tuhle novou populární kategorii kol. Na gravelu se jezdí všude tam, kde to jde. Asfalt, šotolina, bahno i písek nebo kostky. Tohle kolo si doslova libuje ve změnách povrchu a rytmu. Vypadá jako kombinace silničky, cyklokrosky a horského kola. Přináší širší pláště, skoro jako horské kolo, řídítka jako na silničce, jen širší a tvarovaná pro větší variabilitu úchopu a po vzoru cyklokrosových kol výše umístěný šlapací střed pro lepší prostupnost terénem. Takhle napsané to zní zvláštně, ale garantuju vám, že to funguje skvěle a člověk se na takovém kole nikdy nenudí!

Že je tahle nová kategorie cyklistiky na raketovém vzestupu, dokazuje i pohled na startovní listinu letošního Mistrovství světa v gravelu, které se konalo v Belgii. Sjeli se tam mistři a mistryně světa všech disciplín, olympijští vítězové i vítězové světových pohárů. Cyklokrosaři, silničáři, dráhoví cyklisté i vyznavači horských kol. No a pak taky třeba král mulletu, jezdec formule jedna a ambasador Canyon Valteri Bottas. A já teď mám stejné kolo jako on! Mullet a knír ještě zvážím.

Samozřejmě by to chtělo taky ty jeho nohy na kole a ruce za volantem. Ale není se čeho bát, na tomhle kole si užiješ, i když nemáš fyzičku jezdce mistrovství světa. Je tak obratné a pohodlné, že nevynecháš jedinou šanci vyrazit. A kondice půjde nahoru úplně samozřejmě.

Jsem tak starý, že si pamatuju, jak jsem byl za frajera, když jsem favoritku vyměnil za skutečné horské kolo s 3x5 převody! Na nový Grail CFR XPLR jsem tak koukal, jak zjara. SRAM pro svou top řadu RED XPLR připravil třináct pastorků vzadu a samozřejmě jen jeden převodník vepředu. V elektrice, logicky.

Jak jsem starý, tak jsem konzervativní a myslím, že na silniční kola patří dva převodníky, ale musím říct, že na tuhle novotu jsem si rychle a rád zvykl. Přehazovačka to tam sází na pokyny bezdrátových páček neuvěřitelně rychle a přesně a nutnost řešit v terénu jen jednu přehazovačku je osvobozující.

Speciální karbonové ráfky Zipp zvládnou široké pláště nafoukané na nižší tlaky, což by tehdy před základkou nesklidilo úspěch, protože za dětských let platilo, že kola musí být nafoukaná úplně na beton, ale tady to skutečně pomáhá pohodlí a přilnavosti v terénu. Do rámu se dokonce vejdou i blatníky. Tatínek by měl radost!

Canyon Grail CFR XPL je skutečně to nejlepší, co německý výrobce dokáže nabídnout. V podstatě všechno je vyrobeno z karbonu, čemuž odpovídá i hmotnost kompletního kola, která je 7,5 kilogramů. Nevím, jak to dokázali, ale rám je tuhý, skvěle přenáší energii jezdce na zadní kolo, zároveň je pozice vzpřímenější než na klasickém závodním silničním kole, řídítka široká a tvarovaná, takže není problém měnit úchopy od relaxovaného po agresivní a kolo je až neskutečně pohodlné.

Kotoučové brzdy se výborně dávkují, nepodařilo se mi je utahat ani v prudkých silničních sjezdech a hlavně, už z principu brzdí pořád stejně skvěle, jedno jestli prší, sněží nebo se víří prach.

Univerzálnost, zábavnost a pohodlí jsou to, co udělá Grail tvým nejoblíbenějším kolem. Neztratí se na asfaltu, doslova si užívá, když to vezmeš zkratkou a zamíříš na šotolinu nebo klasickou českou polňačku a přitom zůstává rychlý a obratný.

Závěr je jasný. Jestli ti doma dovolí jen jedno kolo, kup si gravel. Jestli ti doma dovolí další kolo, kup si gravel! Protože bez něj už podzimní vyjížďky nikdy nebudou jako dřív.


Canyon Grail CFR XPL

Rám: Canyon Grail CFR

Vidlice: Canyon FK0118 CF Disc

Přehazovačka: SRAM RED XPLR AXS

Přesmykač: Canyon Blind Plate

Kliky: SRAM RED XPLR AXS Powermeter

Zapletená kola: ZIPP 303 XPLR SW

Pláště: GoodYear XPLR

Cena: 222 199 Kč

Foto: Mára Dušek
Sdílejte článek