Společnost
27/02/2016 Jaroslav Baďura

Český Těšín není spokojený s tím, jak dopadla generální oprava nástupišť nádraží

Český Těšín neuspěl s protestem proti některým výsledkům generální rekonstrukce nástupišť nádraží, kterou provedla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Město požadovalo prodloužení zastřešení nástupišť na původní délku, doplnění laviček na peronech na původní stav a opatření proto hnízdícícm holubům.

Český Těšín uspěl pouze s jednou ze tří stížností na výslednou podobu nástupišť, které prošly generální obměnou v rámci Optimalizaci tratě. Poloviční délka zastřešení perónů důležitého železničního uzlu zůstane beze změn.

Pokud chce město Český Těšín původní délku, má ji zaplatit ze svého. Stejné je to s lavičkami pro cestující. Pouze u chybějících zábran proti holubům investor slíbil nápravu.

 „Původní zastřešení druhého a třetího nástupiště v délce 203 metrů investor odstranil a nahradil jej novým, o více než polovinu kratším. To stačí na zhruba 3,5 vozu, na 4. nástupišti ani ne celého jednoho vozu. Za nepříznivého počasí lidé nastupují do svých vagonů promočeni,“ připomněla místostarostka Českého Těšína Gabriela Hřebačková. 

Město žádalo investora opakovaně o nápravu, psalo i na ministerstvo dopravy. V této snaze nás podpořili dopravci – soukromí i České dráhy.

Českotěšínské nádraží je totiž důležitým dopravním uzlem, kde staví rychlíky a mezinárodní vlaky, z nichž mnohé mají deset i více vagonů. Místostarostka připomněla, že město má ke stavbě námitky už od roku 2012 a nesouhlasilo s plánovaným zkrácením zastřešení. SŽDC i přes připomínky města dokumentaci neupravila. 

Město nyní obdrželo odpověď na své podněty. „Z hlediska požadavků norem je nový rozsah zastřešení zcela dostačující a je dokonce plošně rozsáhlejší. Pouze není možno nastupovat do všech vozů dlouhé vlakové soupravy ze zastřešené plochy,“ uvedl ředitel odboru přípravy staveb SŽDC Petr Hofhanzl a dodává: „Pokud bude ze strany Města Český Těšín deklarována schopnost zajistit financování prodloužení nástupišť, je možné o této záležitosti dále jednat.“

Vedení město si stěžovala i na to, že na perónech po rekonstrukci za více než miliardu korun ubylo laviček. „Současný trend je takový, že se na nástupiště umisťuje minimální počet laviček, aby se lidé na nástupištích zbytečně nezdržovali a přicházeli z výpravní budovy až před odjezdem vlaku,“ opáčil Hofhanzl.

Město uspělo jedině se žádosti o zábrany proti holubům, kteří hnízdí v zastřešení a znečišťují pasažéry a nové nástupiště. „Na základě dodatečného podnětu města jsme se rozhodli tuto záležitost řešit a v současné době projednáváme změnu stavby spočívající v doplnění kompletní ochrany proti holubům v rámci celé železniční stanice,“ dodal Hofhanzl.

„Po tom všem, jak jsme o změny k lepšímu bojovali, je to pro mne smutný výsledek. Zvláště, když se podívám, že na méně významných nádražích zůstalo zastřešení v plné délce. Nerozumí tomu ani občané, bohužel je to území a investiční akce Správy železniční dopravní cesty a městský úřad nemá zákonné kompetence jim do toho vstupovat,“ uzavírá místostarostka Hřebáčková.

Sdílejte článek