Nejnovější zprávy: V Ostravě začal festival interiérového designu Meat Design Ještě letos čekají dálnici v Ostravě další provizorní opravy

Proměny kraje

Cesty jsou poničené kůrovcovou těžbou, kraj dá na opravy 800 milionů

​Hlavně řidiči se musí obrnit trpělivostí, v Moravskoslezském kraji se pracuje na opravách mnoha cest i mostů.

Ilustrační foto: Archiv

Některé cesty jsou poničené silnou těžbou vynucenou kůrovcovou kalamitou. Kraj tak poprosil o pomoc vládu.

Přes 800 milionů korun vyloží Moravskoslezský kraj na opravu svých silnic II. a III. třídy a mostů. Na většině místech už jsou stavební práce v plném proudu, takže řidiči musí počítat s celou řadou omezení. Především Ostrava je v současnosti velice špatně průjezdná.

„Výškovické mosty ještě z poloviny jezdí, ale někdy v květnu nebo červnu budou uzavřeny úplně. To samé platí o estakádě Bazaly, kde se dneska jezdí z poloviny, ale i ta bude úplně uzavřena. Pokud jde o Opavskou ulici, tak ta by měla být stále průjezdná v jednom pruhu,“ okomentoval náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka opravy, které mají největší vliv na dopravu.

„Pro Ostraváky je to složité, nicméně máme prostředky na to, abychom cesty opravili, tak toho chceme využít. Bylo to velice těžké rozhodování, ale mosty se opravit musí, jsou skutečně ve špatném stavu,“ pokračoval s tím, že největší komplikací jsou jednoznačně Výškovické mosty, které ovlivňují i dopravu, která je pod nimi.

„Je to totiž i objízdná trasa pro Opavu. Byla to skutečně těžká rozhodování, jestli se pustit najednou do všech oprav, ale jiná možnost tady nebyla, pokud chceme jezdit po kvalitnějších cestách,“ zdůraznil Unucka.

Správa silnic Moravskoslezského kraje se stará o 2737 kilometrů silnic nižších tříd a spravuje na nich 1136 mostů. Při vyhodnocování technického stavu silnic II. a III. tříd se ukázalo, že více než třetina je v havarijním technickém stavu, také mosty potřebují "omladit".

„I když kraj pracuje na zlepšování kondice cest a mostních komplexů, potřebují další a další finanční injekce na modernizaci. V minulosti se do nich moc neinvestovalo, chtělo by to takových 6 miliard, abychom opravili všechno, co je třeba. To je vysoká částka, takže modernizujeme postupně, rovnoměrně v celém kraji, rozhodující je technický stav,“ řekl náměstek hejtmana pro finance a investice Jaroslav Kania.

Mnohé cesty ničí přetížená auta vozící vytěžené dřevo

Některé oblasti v České republice se potýkají s kůrovcovou kalamitou. Největší škody kůrovec napáchal hlavně v Moravskoslezském kraji, kde probíhá 40 % veškeré kůrovcové těžby v republice. Kromě lesních porostů trpí i cesty. Jsou poškozené kvůli několikanásobně intenzivnější těžbě kůrovcového dříví.

„Kůrovec je dramatický problém. Za normálních okolností se v Jeseníkách těží 100 tisíc tun kubíků dřeva, nyní je to 700 tisíc. A takto tomu bude i v dalších třech až čtyřech letech, dokud kůrovec nesežere úplně všechno,“ upozornil Unucka.

„Problém je ten, že čtyřicetitunová auta jezdí po cestách, po kterých dříve jezdila osobní auta vážící jednu tunu nebo nanejvýš pětitunový traktor. Auta jezdí, tak, jak jezdí. Dřevo se skladuje tak, jak se skladuje. Pokud bychom na takové místo dali váhu, tak všichni budou jezdit vzorně, ale další dny, kdy tam váha nebude, už budou zase jezdit přetížení,“ poznamenal Unucka s tím, že nyní kraj čeká na pomoc od státu, protože cesty jsou tak zničené, že na jejich opravu bude třeba zhruba jedna miliarda korun.

„Obrátil jsem se přímo na premiéra Andreje Babiše. Mnohé silnice se kvůli častým přejezdům těžkých návěsových souprav se dřevem dostaly do havarijního stavu. Těžba v Beskydech a zejména Jeseníkách je kvůli kůrovci více než sedminásobně intenzivnější než v dříve. A na cestách je to bohužel vidět. Bez přispění státu nemáme šanci silnice opravit. Vše jsem podrobně vysvětlil i vyčíslil v dopise, který jsem panu premiérovi odeslal,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.

Poničené cesty na Bruntálsku prozatím kraj opravuje alespoň provizorně, a to takovým způsobem, že jednotlivé díry zalévá asfaltem.

„Takto budeme postupovat i nadále, dokud tam auta budou jezdit. Nemá smysl cestu opravit a následně nechat těžká auta ji znovu zničit. Jde o úzké cesty bez podloží,“ popsal Unucka.

Důležitá je podle něj koordinace s vlastníky lesů. „Je třeba zajistit to, že když se nějaká cesta opraví, tak už po ní nesmíme nechat jezdit přetížená auta se dřevem. Snažíme se toto koordinovat, aby svážecí místo pak bylo někde jinde.“

S opravou poničených cest II. a III. třídy by měla pomoct také vláda, která slíbila peníze z fondu dopravní infrastruktury, kdy v programovém prohlášení stojí, že každý rok půjde na opravy těchto silnic částka 4 miliardy korun, z toho Moravskoslezský kraj by měl získat zhruba 220 až 230 milionů.

„V letošním roce jsme tyto prostředky prozatím nezískali, ale jelikož je potřeba tak veliká, udělali jsme opatření, kdy jsme předfinancovali tyto stavební opravy a věříme, že vláda peníze na tyto práce uvolní,“ popsal Kania.

„Pokud by se tak nestalo, omezilo by to některé naše investice a některé stavební práce bychom museli odložit do dalších let. Jsou to ale opravy objektů, které se dají odložit. Není tam žádná spoluúčast z evropských prostředků, takže by nehrozila ztráta těchto evropských dotací,“ ubezpečil.