Společnost
24/01/2025 Petr Sobol

Chtěl se odlišit od konkurence. Ostravanům zdarma montuje nábytek

Foto: se souhlasem Martina Pyše

V Ostravě je spousta obchodních domů s nábytkem. Prosadit se v této konkurenci není jen tak. Martin Pyš proto přišel s hodně originálním nápadem.

Martin Pyš si před pár lety otevřel v centru Ostravy, na ulici Tyršova v těsné blízkosti Komerční banky, vlastní prodejnu Nábytek IFM, ve které prodává především postele a matrace. A taky k nim nabízí jednu zajímavou službu. „Chtěl jsem mým zákazníkům nabídnout něco navíc, takže dopravu, výnos zboží a celkovou montáž dělám zdarma,“ řekl pro patriotmagazin.cz.

Jak jste se k vlastní prodejně dostal? Kdy jste otevřel?

Po vyučení jsem nastoupil k přednímu výrobci čalouněných postelí, kde jsem prošel výrobou a pak dlouhé roky pracoval na pozici reklamačního a servisního technika. Později i jako obchodní zástupce. Bylo to krásných sedmnáct let. Pak jsem ale dostal nápad otevřít si svou prodejnu. Našel jsem volný prostor v centru Ostravy a pak už to šlo rychle. Na konci loňského roku jsem slavil čtyři roky v kamenné prodejně.

Konkurence je veliká, v Ostravě je spousta obchodních domů s nábytkem. Nebál jste se?

Konkurence je veliká, nejen v Ostravě, ale i za hranicemi Moravskoslezského kraje. Jestli jsem se nebál? Každý den se bojím. Ale pořád věřím, že když se práce dělá poctivě, dostaví se úspěch.

Specializujete se na postele a matrace. Proč jste vsadil zrovna na tuto kartu?

Nápad s vlastní prodejnou se mi rodil v hlavě už nějakou dobu. Tím, že jsem jezdil po Česku a Slovensku a navštěvoval různé prodejny nábytku, jsem sbíral informace. Dal jsem na rady zkušených prodejců, vytvořil si tak vlastní obraz toho, co bych chtěl nabízet, a poté jsem výrobce nábytku začal oslovovat. Po nějaké době už začali další výrobci navštěvovat mě.

Prozraďte, podle čeho lidé poznají kvalitní postel? Podle čeho by měli vybírat?

Těch faktorů je opravdu hodně. Já nabízím postele čalouněné, z masivu, kované, z imitace dřeva. Jsem vlastně moc rád, že mám kamennou prodejnu, kde všechny plusy a minusy mohu zákazníkovi sdělit. Každý výrobce má i nějaké slabiny a já jsem takový, že žádný výrobek nijak nenafukuju. Třeba postele z masivu. Materiál jako je smrk a borovice sice masivem jsou, ale dřevo je to měkké. Tyto postele lákají nízkou cenou, ale to je vše. Důležité jsou spoje mezi jednotlivými díly a tloušťka materiálu. Taková postel z bukového nebo dubového dřeva, která má sílu desek čtyři centimetry, vám vydrží celý život.

A podle čeho se poznají kvalitní matrace?

Matrace je nejdůležitější součástí postele. Výběr je opravdu individuální, každý to vnímá jinak, každý zákazník má jiné požadavky. Mám dva dodavatele a jsem s nimi maximálně spokojený. Dělal jsem reklamačního technika. A upřímně, nechci řešit reklamace. To mi otevřelo oči. Mám na prodejně k vyzkoušení okolo pětadvaceti druhů různých cenových kategorií, různých výšek a váhových nosností. Mám v nabídce i takové matrace, na které výrobce dává i deset let záruku. Matraci si musíte už jen třeba z hygienických důvodů jednou za čas vyměnit. Řekněme, že ta doba je v průměru čtyři až osm let.

Jak těžké je v dnešní době prosadit se?

Já jsem si hlavně musel uvědomit, že neprodávám každodenní zboží. Nemám dvacet zákazníků denně, takže je třeba být trpělivý. Ale vzpomínám si taky, že jednou jsem měl tři zákazníky najednou a nevěděl, kam dřív skočit.


Foto: Martin Pyš

Jsou lidé ochotni za kvalitu nábytku zaplatit, nebo radši šetří?

Ve volném čase fotografuji. A rád používám jeden příklad. Když si fotograf pořizuje stativ, říká se, že se kupuje dvakrát. Poprvé si koupí levný plastový, který, jak pak zjistí, neplní svou funkci. Podruhé už je rozumnější a připlatí si. Ten můj „druhý stativ" má určitě už patnáct let a stále drží. Je to tak i u nábytku. Myslel jsem si, že moje cílová skupina budou lidé okolo čtyřicítky, ale mýlil jsem se. Chodí mnoho mladých párů, kteří ten bod jedna chtějí přeskočit. Přijde mi, že lidé na kvalitu dají a to je moc dobře.

Nabízíte dopravu, výnos a montáž zdarma. Jak jste s tímto nápadem přišel? Nabízíte to od začátku?

Ano, od začátku. Chtěl jsem zákazníkům nabídnout něco navíc, běžně se za tyto služby platí. Provedu odbornou montáž. Nemusím pak řešit, že chyběl šroubek nebo že nějaký díl byl třeba odřený. Naštěstí se to nestává, a kdyby ano, tak si to pak u dodavatele jednodušeji obhájím.

Jak dlouho vám takový výnos a montáž zabere? Někdy asi u klientů trávíte spoustu času?

Takhle jsem si to vymyslel, tak nad tím už tolik nepřemýšlím. V obchodě jsem od 9 do 17 hodin a po zavíračce zvládnu jednu postel nainstalovat. Takže zhruba hodinka a půl i s cestou. Větší montáže si pak nechávám na sobotu.

K lidem jdete skládat nábytek, ale určitě se s nimi dáte i do řeči. Je to tak?

Líbí se mi celý ten proces. Tím, že nemám zaměstnance a vše si dělám sám, tak zákazník komunikuje jen se mnou. Při první návštěvě, při druhé, po telefonické komunikaci. Pak se obleču do tepláků a při montáži opět vidí mě. Atmosféra je pak poměrně na přátelské úrovni. Aspoň já to tak vnímám. Mnohé zákazníky pak potkávám na ulici a zdravíme se. Je to milé. Kdybych prodával nekvalitní výrobky, musel bych s hanbou chodit se skloněnou hlavou a dělat, že je nevidím.

Už se vám někdy stalo, že jste se během montáže zasekl a nevěděl jste, jak dál?

To asi ne, nevybavuju si. Možná první montáž rozkládací postele zabrala více času. Tam je to složitější. Jinak to zpracování bývá precizní a montáž tak zvládám. Pamatuju si ale, jak jedna poměrně těžká police šla do stěny ze sádrokartonu, tam ji v myšlenkách držím na dálku dodnes.

A co když taháte velký nábytek? Přeci jen, do výtahu se asi vždy nedostanete… Co pak?

Většinu dílů vynesu sám, bez pomoci. A když už je něco opravdu moc těžkého, existuje naštěstí lidskost a zákazník ochotně sám pomůže. Toho si pak moc vážím. V krajním případě mi pomáhá švagr, který mi pomohl založit firmu. Na jednu opravdu velkou zakázku jsem využil i stěhovací službu. Vždycky je nějaké řešení.

Sdílejte článek